Spiegellijst snel slotje op dit topic

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ik heb een waarschijnlijk simpele maar voor mij belangrijke vraag.

hoeveel mm ruimte moet ik aanhouden tussen de voor de lijst om de spiegel in de sponning te laten vallen.
zou 1 mm ruimte in elke binnenhoek voldoende zijn?

ik hoor het graag.

gr elio
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dat is een voor jou waarschijnlijk duidelijke vraag, maar voor mij niet. Schetsje? Welke diepte wil je weten? Welke materialen? Constructie die je in gedachten hebt? Afmetingen? Beweegt het?
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Dat is een voor jou waarschijnlijk duidelijke vraag, maar voor mij niet. Schetsje? Welke diepte wil je weten? Welke materialen? Constructie die je in gedachten hebt? Afmetingen? Beweegt het?

Haha, sorry voor m'n onduidelijkheid.

Het gaat niet zozeer om de diepte, het word een spiegellijst van steigerhout, rechthoekige lijst in verstek van 13 cm breed.
Spiegel zelf is 122x42 cm. Nou heb ik al een sponning gezaagd van 1cm breed. Diepte kwam niet zo heel nauwkeurig, omdat ik nadat de spiegel erin ligt, afwerk met aftimmerlatten aan de achterkant. Wat ik nu wil weten is, aan gezien de planken wel wat kunnen werken, hoeveel mm ruimte ik aan moet houden tussen de lijst en de spiegel in de sponning.
Als ik dat weet kan ik de planken in verstek op maat gaan zagen :)..

Alvast bedankt!
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ah, da's duidelijker. :) Ik zou dezelfde speling aanhouden als voor vensterglas in houten kozijnen: 3mm rondom.

Aha oké, dan nog 1 vraag , spiegel komt in de woonkamer te hangen, houtvocht percentage zit op 15%. Nu gaat het dus meer krimpen dan uitzetten, moet ik de spiegel dan niet gewoon strak in de sponning plaatsen?

:eek:
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Aha oké, dan nog 1 vraag , spiegel komt in de woonkamer te hangen, houtvocht percentage zit op 15%. Nu gaat het dus meer krimpen dan uitzetten, moet ik de spiegel dan niet gewoon strak in de sponning plaatsen?

:eek:

De spiegel krimpt niet, de lijst wel. Als het hout krimpt is er dus minder (te weinig) ruimte voor de spiegel. Geen strakke passing maken dus.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
De spiegel krimpt niet, de lijst wel. Als het hout krimpt is er dus minder (te weinig) ruimte voor de spiegel. Geen strakke passing maken dus.

Dit is gebeurd, rondom de spiegel paar mm ruimte, volgende vraag haha!

Bij de verstekken heb ik soms kleine mm ruimte der tussen sluit net niet helemaal perfect aan.
Wanneer ik de verstek verbindingen ga verlijmen , welke lijm moet ik dan gebruiken? Is dat bruislijm zodat die kieren worden opgevuld daarmee?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Met bruislijm loop je het risico dat die in het zicht komt. Ik zou dan eerder voor een vullende (maar niet expanderende) lijm gaan, bijv. epoxy. Dan heb je iets beter onder controle wat er in het zicht komt.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Met bruislijm loop je het risico dat die in het zicht komt. Ik zou dan eerder voor een vullende (maar niet expanderende) lijm gaan, bijv. epoxy. Dan heb je iets beter onder controle wat er in het zicht komt.

Als ik witte houtlijm zou gebruiken, vult dit dan ook op? Anders loop ik nu wel even naar de plaatselijke bouwmarkt voor epoxy lijm ;)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Opnieuw zagen zodat het wel 45 graden is? Bruislijm vult wel maar het is geen plamuur. Houtlijm kan je vergten en epoxy zie je redelijk goed. Je kan er ook gewoon niks aan doe tis immers een steigerhouten meubel.
 

tuoh

Oud hout
...........
Bij de verstekken heb ik soms kleine mm ruimte der tussen sluit net niet helemaal perfect aan.
Wanneer ik de verstek verbindingen ga verlijmen , welke lijm moet ik dan gebruiken? Is dat bruislijm zodat die kieren worden opgevuld daarmee?

Ik zou me geen zorgen maken om die kiertjes, eens je kader hangt en begint te drogen gaan die verstekken wijd open komen te staan, dat worden dan KIEREN, daar helpt geen bruislijm tegen:p

Met steigerhout maak je beter hoekverbindingen met pen en gat, die blijven wel dicht(er) bij krimpend hout.

Mvg,

André
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Hmm oké, ik moet me dus zorgen gaan maken om KIEREN..
Dat zou minder zijn, misschien laat ik de planken eerst nog wel even een aantal weken in huis liggen..

Ik ben namelijk nog niet zover dat het geheel een lijst is, maar voor het vervolg , heb ik weer is een vraag(met foto).

Dit is de achterkant van de lijst, nu ben ik er nog niet uit hoe de spiegel vast te zetten in de sponning, moet er ook nog is een plaat achter? Turn buttons een optie? Of gaan kitten met wat?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    60,1 KB · Weergaven: 135

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
er is speciale kit voor spiegels. (bv Zwaluw Mirrorfix-MS). Volgens mij kan bij een verkeerde kit de coating aan de achterkant vd spiegel worden aangetast.
Ik heb een 'spiegelkit' ooit een keer toegepast op een grote spiegel op een schuifdeur van mdf. De spiegel hangt nog steeds :) (ong 8 jaar later).

Voor wat het waard is (ik weet niet of het per kit kan verschillen); wat ik toen heb meegekregen is dat het belangrijk is dat achter de kit geventileerd kan worden (ik heb toen verticale stroken kit aangebracht en in de onderste plank van de lijst ventilatie kanaaltjes gefreesd.)
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Wat betreft de kieren tgv onnauwkeurig zagen; evt bij te werken met een shooting board? Dat gaat in mooie subtiele stapjes.

Wsl zal Andre gelijk hebben met de kieren die je gaat krijgen bij het drogen, maar mogelijk is dit effect nog het meest in de hand te houden door de verbinding in het midden van het verstek te fixeren ( wat je in feite gedaan zou hebben bij een pen/gat). Mocht je ruimte aan de achterkant hebben kan dit natuurlijk ook met een metalen plaatje met een paar schroefjes..
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Wat betreft de kieren tgv onnauwkeurig zagen; evt bij te werken met een shooting board? Dat gaat in mooie subtiele stapjes.

Wsl zal Andre gelijk hebben met de kieren die je gaat krijgen bij het drogen, maar mogelijk is dit effect nog het meest in de hand te houden door de verbinding in het midden van het verstek te fixeren ( wat je in feite gedaan zou hebben bij een pen/gat). Mocht je ruimte aan de achterkant hebben kan dit natuurlijk ook met een metalen plaatje met een paar schroefjes..

Had ik eigenlijk nog nooit van gehoord zo'n shooting board.. Maar heb een filmpje gezien:).

De lijst ga ik verbinden vanuit de achterkant met de Kreg Jig. We zullen daarna wel zien wat het doet . Ik zal eerst nog wel even wachten totdat het wat meer geacclimatiseerd is.
Weet nog niet of kit de juiste oplossing is voor het plaatsen van de spiegel, hopelijk komt er nog iemand langs met advies ...:eek:
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dit is de achterkant van de lijst, nu ben ik er nog niet uit hoe de spiegel vast te zetten in de sponning, moet er ook nog is een plaat achter? Turn buttons een optie? Of gaan kitten met wat?

Ik heb vorig jaar een buitenspiegel gemaakt van steiger. De achterzijde heb ik voorzien van een (ruim passende) sponning. Omdat de spiegel zelf was voorzien van een facet-rand, heb ik de onderzijde (daar waar de spiegel op rust) minder speling gegeven dan de overige drie zijden. Anders zou het facet scheef uitkomen.

De achterzijde heb ik voorzien van glaslatten. Deze niet rechtstreeks tegen de spiegel geplaatst maar met een kunststof strip (een soort van tochtstrip) ertussen. Tot nu toe hangt de spiegel er nog steeds goed bij.

Kieren volledig opvullen zal met steigerhout altijd lastig worden. Het is gewoon een houtsoort dat enorm werkt... Dat is duidelijk te zien op de foto's: de achterzijde van het kader sluit mooier aan dan de voorzijde. Later, toen het hout buiten kwam t hangen, werd dat al stukken beter door de werking van het hout.

Project 13018 buitenspiegel 02.jpg
.
Project 13018 buitenspiegel 03.jpg
.
Project 13018 buitenspiegel 04.jpg
.
Project 13018 buitenspiegel 05.jpg
 
Laatst bewerkt:

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Dat is inderdaad een mooie spiegel geworden..

Je hebt dan waarschijnlijk een diepe sponning gemaakt? Zodat die latten wel gelijk komen te staan met de achterkant van je lijst..
Denk dat ik het ook zo ga doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.