Halfronde groef frezen/zagen/schaven

just

Nieuw lid
24 nov 2012
9
0
Beste houtbewerkers,

Op dit moment ben ik voor het schip van mijn ouders koekoeks aan het maken voor op het dak van de roef (opbouw).
Dit zijn vierkante houten constructies met twee naar boven scharnierende ramen. Ik hoop ze een dezer dagen af te kunnen maken, en dan zal ik een bouwverslag posten onder de rubriek "bootjes".

Nu loop ik echter tegen een uitdaging aan. De twee scharnierende raampjes rusten op een middenbalk, welke afwaterend gemaakt moet worden. Binnendringend water tussen de raampjes en de middenbalk eindigt in een afvoergootje,
Hiervoor heb ik even een foto geleend van het web:
IMG_4847.JPG
(Met dank aan Hoogstad Scheepstimmerwerk).

Ik heb de middenbalkjes inmiddels gezaagd, zoals te zien in bijgevoegde afbeelding. Dit alles uit massief eiken. Ik moet nu het afvoergootje zien te maken. Ik beschik over een bovenfrees, maar het bitje dat ik graag zou gebruiken is niet lang genoeg om langs de staande zijde het onderliggende hout te bereiken.
Een andere optie is natuurlijk om het balkje door te zagen, de groef te frezen en vervolgens de balken weer te verlijmen, maar dat zou ik liever niet doen.

Mijn kennis omtrent handgereedschap is beperkt, maar ik verwacht dat deze groef ook met een schaaf te maken zou moeten kunnen zijn.
Heeft een van jullie misschien een idee hoe ik dit kan aanpakken, en met welk gereedschap ik dit het best zou kunnen doen.

Alvast dank voor het meedenken.
Just
 

Bijlagen

  • IMG_5046.jpg
    IMG_5046.jpg
    49,6 KB · Weergaven: 352

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Je zou het met een aantal keren over de cirkelzaag kunnen doen, waarbij je de zaag in hoogte varieert en dan het laatste beetje wegschuren met een klos in de goede vorm, of een halfronde schraper. Die laatste b.v. van een in de vorm geslepen verfschraper. Een andere optie is een bovenfrees met een frees die aan het einde een bolletje heeft en dan vanaf de zijkant frezen. Wel even kijken of de frees voldoende in de spantang blijft zitten. Er zijn verlengstukjes voor de freesas te krijgen maar hoe verder de frees vanaf het laatste lager van de machine zit, des te voorzichtiger je moet zijn met de spaandikte.
In beide gevallen zul je misschien, hangt van je durf en vaste hand af, iets moeten doen met een steunlat en geleidelat om het werkstuk niet te laten kantelen en de zaag of frees langs te geleiden.

jaap
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wat is je spantang bereik van je frees? met andere woorden wat is de maximale spantang diameter die je er op kan zetten. Vanaf de 12mm range heb je behoorlijke lange frezen namelijk en dan bestaat er wellicht wel een bit die voldoet aan je eisen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Met een bolschaaf kan dat. Je ziet die regelmatig op Marktplaats als "antieke profielschaaf". Maar als je weinig ervaring hebt met handgereedschap is het een uitdaging om er eentje goed werkend te krijgen. Vooral voor op eiken. De afweging of je die uitdaging wilt aangaan laat ik aan jou :) Ik zou Jaap's oplossing van frezen vanaf de zijkant aanraden.
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Misschien een gek idee, maar heb je overwogen om de werf waar je de foto van hebt geleend een mailtje te sturen?
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien worden dergelijke klussen uitgevoerd met de verticale freesmachine. Bij gebrek aan deze machine is een bolschaafje een valabel en goedkoop alternatief.
De makkelijkste oplossing echter heb je zelf al aangehaald, namelijk het hout doorzagen, frezen en terug verlijmen, er is technisch gezien geen enkel bezwaar tegen deze handelswijze.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Doorzagen is een optie, je hebt dan alleen wel ws een 3mm verlies van hoogte . Dat zaagverlies kun je wellicht dan opvangen door er een dunne strook tussen te lijmen. Op zich kan dat ook wel weer mooi zijn overigens als je een contrasterende hout soort gebruikt.

Is een oud profiel schaafje geen optie?
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Dat is een erg mooie tabel zeg!

Hier gaat dat ben ik bang niet lukken. De groef die de TS moet hebben zit namelijk gedeeltelijk verborgen onder het middenstuk.
 

WR1944

Oud hout
Misschien denk ik te pietluttig maar als er vocht langs de naad bij de scharnieren naar binnen slaat gaat het via de onderkant van de sponning naar binnen. Ik denk dat het vocht niet netjes in het gootje valt. Praktisch gezien zou ik meer heil zien in een rubberen of zeildoeken strook over de naad bij de scharnieren.
Het scheef stellen van een zaag gaat alleen lukken als je het profiel opbouwt uit twee stukken. Een ronde bedding oogt natuurlijk ambachtelijker maar een rechte doorsnede voert ook water af en dat is dan makkelijk met de zaagtafel te meken.
 

just

Nieuw lid
24 nov 2012
9
0
Wauw, zo snel al zoveel reacties!
Een bolschaafje zie ik in de toekomst zeker zitten, maar voor nu reikt mijn kennis omtrent handgereedschap niet ver genoeg.
Via de lokale gereedschapshandel heb ik inmiddels een bolkop stiftfrees kunnen bemachtigen van de goede maat, en ik ga het dus via de zijkant proberen.
Mocht dat helemaal niet lukken kan ik altijd nog besluiten om het profiel gewoon recht te maken zoals WR1944 voorstelde, maar daar ben ik wat te perfectionistisch voor.
Frezen op een radiaalzaag heb ik nog nooit van gehoord. Dat ga ik even opzoeken.

Voor het afvoeren van het vocht kom er nog een kleine groef in de raampjes ter plaatse van het hier besproken middenbalkje. Dat fungeert als een soort druiprandje. Mocht de boel niet waterdicht te krijgen zijn is een afdichting van boven zo gemaakt.

Dank voor de reacties, en ik zal de resultaten ook hier neerzetten.

Just
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als je een radiaalzaag bv dewalt hebt, zijn er freeskopjes voor die op de zaagas passen. De profielbeitels zijn met drie of vier snijkanten , allen met een verschillend profiel. Ze zitten geborgd met een pen en gat, zodat de beitels ook tenopzichte van de freeskop versteld kunnen worden. Door de verstelmogenlijkheden van de motor bij een radiaalzaag kan je de frees onder een hoek zetten'.
 

just

Nieuw lid
24 nov 2012
9
0
Vandaag de groeven gefreesd met de bovenfrees met het bolle freesbitje.
Omdat ik geen freestafel tot mijn beschikking heb heb ik de bovenfrees ingeklemd en het werkstuk er overheen gehaald. Die freesbank staat absoluut op mijn verlanglijstje, want dit was behoorlijk zenuwslopend.
Het resulteerde in groeven, maar helaas niet zo strak als ik gewild had. Hier en daar is de frees iets te ver het materiaal in gegaan, wat resulteert in een wat wijdere groef. Dit zit altijd uit het zicht, tenzij de ramen geopend zijn, en dan nog kun je het alleen van boven zien. Geen reden om het niet goed te doen, maar voor mij nu ook geen reden om overnieuw te beginnen.
Wanneer ik de koekoeks voor mijn eigen schip ga maken ga ik de balken samenstellen uit twee delen, zoals ook al geopperd in dit draadje.

Dank voor de reacties en het meedenken. Bijgevoegd een plaatje van de huidige stand van zaken.
Just
 

Bijlagen

  • IMG_5047.jpg
    IMG_5047.jpg
    69,1 KB · Weergaven: 111

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Het hoeft echt niet uit twee delen te worden gemaakt hoor. Probleem dat je nu had was dat de rudimentale vorm al bepaald was. De volgende keer EERST dat balkje over een frees trekken en daarna met een zaag de rest wegzagen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
En als je de bovenfreeszool over punt A/B laat lopen, en de zijgeleiding langs punt C laat lopen, volgens mij moet je dan ook wel in die hoek kunnen komen, en lijkt me stabieler frezen als je de bovenfrees beweegt, zo bedoelde ik dat in eerste instantie ook.

hol freezen.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.