Patex D3 & D4 lijm

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een testje gedaan met pattex D3 en D4 lijm.
D3 is de witte watervaste houtlijm (Edit: waterbestendig)
D4 is de p.u. bruislijm
Materiaal: Merantie
Lijmvlak: langs - lang en langs - kops. De laatste omdat ik een kozijn moest lijmen en toch wel eens wilde weten hoe vast 't eea zat.
Afb0593.jpg
Gelijmd bij +/- 15 graden, een nacht laten uitharden.
De valproef doorstonden beide proefstukken, daarna een nachtje in koud water
Afb0594.jpg
De valproef was wederom geen probleem
Hierna een dagje een warm water (kreeg het niet aan de kook op de kachel)
Afb0595.jpg
Wederom de valproef.
De D3 lijm: deze liet op allebei de lijmvlakken los, de lijm bezweek.
Afb0602.jpg
De D4 lijm: de liet op het lijmvlak langs - kops los - loslaten lijm
Afb0600.jpg
Het lijmvlak langs - langs had een par stevige tikken van een hamer nodig, en deze bezweek zoals het hoort, niet op het lijmvlak
Afb0601.jpg

D3 lijm mag volgens de verwerkingsvoorschriften niet onbehandeld aan vocht worden blootgesteld. En een dagje in heet water is ook niet realistisch, maar viel me toch zeker niet tegen. D4 lijm hecht beter (ook aan je handen) en de uitgekomen lijm moet bij de verbinding verwijderd worden.
Ik heb jaren geen witte watervaste lijm gebruikt ivm met een keer de verkeerde pot uit de kast pakken.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
leuke test, ik verwachtte niet dat de D3 na een nacht in koud water nog zou houden. Die lost weer op maar veel trager dan D2, als ik mijn lijmborstel met D3 erop laat uitharden dan moet die enkele dagen in water staan om week te worden, bij D2 is dat amper een uur.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ronald L. zei: D3 is de witte watervaste houtlijm.

Nee !!!

D3 staat voor waterbestendig, water bestendig bij niet veelvuldig in contact komen met openwater. Vochtbestendig dus.

D4 staat voor watervast

Dat de D3 dus loslaat na onderdompeling is dus niet raar.

Vind dit appels met peren vergelijken.
Je kunt geen PVAC D3 en een PU D4 testen en dan zeggen de D4 is beter.
Overigens moet je voor zo'n test het hout tijdens het lijmen 24 uur klemmen, om het intrekken van de lijm te bevorderen, en de lijmnaad te minimaliseren.
Ook het vocht gehalte van het hout is daarbij van belang en de omgevings warmte en vochtigheid.

De witte houtlijm die jij gebruikt (PVAC) is er ook in de klasse D4.

(In de Eu gebruiken we PVAC en in de VS PVA als witte houtlijm.)
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bedankt voor de correctie, het is idd waterbestendig.
En idd ook een beetje appels met peren vergelijken, maar het resultaat van de D3 lijm viel me, zoals ik al eerder schreef niet tegen. De manier van testen valt ook buiten de verwerkingsvoorschriften, zie 1e post.

Ronald
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Warm water maak je de lijm verbinding ook zacht.

Het beste is 6 verschillende test stukken nemen voor elke proef. je kan ook een gewicht aan het teststuk hangen om zo de sterkte te testen.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ronald L. zei: D3 is de witte watervaste houtlijm.


De witte houtlijm die jij gebruikt (PVAC) is er ook in de klasse D4.

(In de Eu gebruiken we PVAC en in de VS PVA als witte houtlijm.)

Ik zit elke keer te kijken of ik die D4 wiite houtlijm, zoals van Bison Prof, niet kan gebruiken voor niet dragende
delen van mijn boot interieur. Het zou het werken zoveel makkelijker maken, vergeleken met epoxy...

Zou dat kunnen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.