Groefje breder maken

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Foutje gemaakt, in 4 staanders heb ik groeven gezaagd en daarna verbonden met 4 paneeltjes.
Nadat het gelijmd is kwam ik erachter dat 1 groef te smal is.
Hoe kan ik deze groef op de juiste breedte maken.
Het liggende plankje kan er nog af, net als het dak.
Staanders zijn uit eiken.


IMGP0929.jpg

IMGP0930.jpg
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dat is een leuke uitdaging...
Aangezien ik alleen handgereedschap heb, zou ik eerst de correcte breedte aftekenen met een markeermes. Die snede vervolgens dieper maken en daarna voorzichtig uitbeitelen. Daarmee kun je het goed strak krijgen, maar je hebt wel scherpe spullen en een hoop geduld en rust nodig.
Vermoedelijk kan iemand met de juiste PowerTools het sneller...

Succes ermee!
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Mechanisch gereedschap wat ik bezit, kan het uitstekend mee, als het niet in elkaar zit.
Dus ik denk dat het inderdaad deze manier van werken wordt.
Hoeft maar 1mm breder te worden

(hoop geduld en rust nodig.) dit is het probleem ook.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb zelf nog wel een kleine sponningschaaf van veritas waarmee het middelste stuk iig wat sneller kan. Maar de uiteinden zal je dan nog steeds met de beitel moeten doen.

Heb je nog een foto van de hele kast? Ik ben wel benieuwd.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Met een smalle beitel in de juiste maat zelf een soort sponningneusschaaf improviseren voor het laatste stukje. Stukje beuken oid, schuin doorboren, uitsteken en de beitel er in vastklemmen met een wigje. Na iedere gang een tikje met de hamer. Eventueel een zijgeleidertje improviseren. Wel wat werk, het duurt even, maar het werkt (sprak hij uit ervaring, je hebt niet het patent op dit soort fout :eek: )

Ik meen me zelfs te herinneren dat er hier een draadje bestaat over geïmproviseerde schaafjes mbv beitels, maar ik kan het niet vinden.

Succes!!

Groet, Rob.

PS: Als de groef niet in het zicht ligt zou ik verder niet moeilijk doen maar gewoon de breedste beitel nemen die ik kon vinden en de nodige breedte bijsteken.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Of 2 latjes op groefbreedte van elkaar op de stijl klemmen en daar met een boor met de diameter vd groef tussendoor "frezen", ik denk dat wel wil doordat er al een groef zit, maar natuurlijk eerst even proberen op een proefstukje(met het groefje erin wat ook in stijl zit natuurlijk.).
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
het plankje wat erin komt afschaven met een schaafmachine? Lijkt mij makkelijker dat de sleuf breder maken, zeker als het netjes moet...
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Bjorn, je brengt mij op een idee.
Een accuboor, zet er een haakse aandrijving op en in de haakse aandrijving een freesje

Voor de duidelijkheid, de staanders zitten 170mm van elkaar, dan wordt het gereedschap al gauw erg lang.

Rob, leuk die foutjes, schrale troost, iedereen overkomt het wel.

Wim wat is een Fein?

Het is nog niet klaar, maar ik zal morgen een foto van het geheel maken.

Er komt geen plankje in, maar glas.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als de staanders 170 mm van elkaar zitten heb je niet veel ruimte, maar een boormachine kan je natuurlijk ook scheef houden. Ik zou een paar stukjes hout op de dikte vd bestaande groef zagen, in de groef schuiven, paar vulstukjes erop tot de maat van de groef die je wilt hebben en hier aan beide kanten een lat aan klemmen. Geheel ook nog een keer tegen de stander aan klemmen, frezen/boren, de vulstukken verzetten en dat ook frezen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Klinkt als een oplossing voor een Dremel met zo'n hout slijpschijf, Dremel accessoire-nmmr 542. Ik heb deze ook, ideaal voor dit soort foutjes, dit blad breekt ook niet. Je kan er zelfs dwars op de draairichting hout mee schrapen/wegscheppen.
Je kan het uit de hand doen, maar dat zal niet superstrak worden. Als je deze in een Proxxon (MOF) "baby-bovenfrees" zet wél.
De zijgeleider gebruik je dan voor de diepte van de snee in te stellen, hoe diep het freesje in de machine gaat en de hoogteverstelling van de frees bepaald dan de plek waar de snee komt.

Het kan natuurlijk ook met een beitel of met een mes. Het is wel dan lastiger, omdat je het liefst het hele werkstuk op een werkbank wilt hebben.

231-610-thickbox.jpg
Dremel_2.615.054.265_Dremel_542.jpg


Oeh, met deze kan het ook. Een gewone dremel ff de diepte goed instellen en langs het hout laten zakken.

Dremel.jpg
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik denk dat ik gewoon links en rechts van de staande lat steunlatten zou klemmen en dan met een bovenfrees met geleiding er langs gaan. Zo ook ooit eens een ingebouwd kozijn verder uitgefrees voor een dikkere deur. Gewoon steunbalken gebruikt.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Ik zie eigenlijk 2 opties.

1 Het aangepaste idee van Bjorn.

2 Zelf even een beiteltje maken (van pisbakkenstaal), van een paar cm breed en hooguit 10cm lang en dan langs een latje werken.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Bovenfrees met twee geleiders dan maar. Ik zie nu pas dat de balken zijn afgerond dus aan twee kanten steunblaken klemmen gaat net werken. Vandaar dat je dan met twee geleiders moet werken (een geleider aan iedere zijkant van het hout). Stukjes waar je met de frees niet meer bij kan met de hand (bijv. met bijtel) opschonen
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als jij een bovenfrees hebt die 170 mm hoog is. Het wil wel met een bovenfrees mits je een groevenfrees hebt, zodat het vd zijkant kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.