Woodrat of Incra LS?

A

Athanor

Guest
Beste mensen,

Ik zit er nog aan te denken om mijn werkplaats uit te breiden met een bovenfreestafel. Daarbij had ik altijd nog de afweging te maken of dan de aanschaf van een Woodrat niet een beter alternatief zou zijn. Nu bloeit er een topic op over de Incra LS in combinatie met een bovenfreestafel. Dat jaagt de twijfel flink aan kan ik je wel zeggen. Daarom tijd voor een topic waar we eens de verschillen in kaart kunnen brengen en de voor- en nadelen van de alternatieven op een rij zetten. Ik bekijk de zaken op een afstand, afgaande op de schriftelijke info, een demo van de Woodrat, topics hier en Youtube filmpjes.

Het eerste verschil dat ik kan bedenken is de instellingsnauwkeurigheid. De Incra werkt met mechanische intervallen, terwijl de Woodrat volgens mij wordt ingesteld door op dunne potloodstreepjes af te gaan.

Klopt dat? Wat zijn naar jullie mening de verschillen en voor- en nadelen?

Fons
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik vind de woodrat een mooi stukje techniek, heb er zelf ook al eens uitgebreid naar gekeken. Maar ik heb een (eenvoudige) gewone bovenfreestafel/oplossing en als je even snel een randje/sponning of paneel of idd wilt frezen dan lijkt me dat toch echt een stuk sneller werken. Het grootte voordeel lijkt mij dus het werkoppervlak van een bovenfreestafel.

Als het je echt specifiek om verbindingen is te doen, dan zou ik er zelf zo 1,2,3, nog niet uit zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De incra is bedoelt voor de frees/zaagtafel. Je kan deze prima gebruiken om profielen te frezen. Sponningen en dergelijke. Daarnaast kan je elke keer exact dezelfde instelling repeteren. Door met vaste maten te werken zijn er legio zwaluwstaarten en vingerlassen mee te maken.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Daarnaast kan je elke keer exact dezelfde instelling repeteren. Door met vaste maten te werken zijn er legio zwaluwstaarten en vingerlassen mee te maken.

Maar dat kan met de woodrat ook volgens mij. De woodrat is volgens mij alleen beperkt qua werkdiepte (de frees kan maar X cm naar voren) en de breedte van de in te klemmen werkstukken. Er zijn ook alternatieven voor de woodrat, clonen die de zwakke punten aanpakken. Daarnaast verlies je ook freesdiepte bij de woodrat, door de 2 trespa (?) platen waarop de frees rust scheelt het toch al snel een cm denk ik.

Aan de andere kant heb je voor het incra systeem wel aanzienlijk meer ruimte nodig dan voor de woodrat, lijkt mij zo.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hoewel ik de woodrat niet goed ken denk ik dat je er meer verbindingen mee kan maken dan de incra. Vraag is gebruik je ze en is het eenvoudig?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@athanor : Waar wil je de bovenfreestafel voor gaan gebruiken ? Volgens heb jij toch een frees op je combi zitten ? Daar zou je mooi profielwerk op kunnen maken...
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Mijn gevoel zegt mij dat de Incra impliciet nauwkeuriger werkt en ook de repeteerbaarheid van werkzaamheden groter is. Iets wat je met de Woodrat ook kan bereiken maar dan ten koste van meer tijd. Nogmaals dat is een gevoel.

Denk je overigens aan de aanschaf van een tafel of wil je zelf iets bouwen? In een van de laatste Fine Woodworkings staat een test hè. Maar ik neem aan dat je die wel gezien hebt.

André
 
A

Athanor

Guest
Als ik dit aanpak, ga ik zelf een tafel bouwen. Moet nog even goed naar de indeling van de werkplaats kijken.


Fons
 
A

Athanor

Guest
Ik heb de hoop dat er nog een aantal Woodrat gebruikers op het forum zitten die hierover iets kunnen zeggen?


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.