Glas in voordeur

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
In m'n merbau voordeur heb ik twee paneeltjes vervangen door glas. Ik had twee dubbelglas-monsters van 200x300mm, dus de afmetingen van het gat moest ik hierop aanpassen. Het gat viel in het paneeltje. @Woodworkpro heeft de merbau latjes aan me verstrekt. Ik heb ook meteen een driepuntssluiting erin gezet.

Het detail
DSCF2036k.jpg

Detail van de toegevoegde latjes, na één laag grondverf. De glaslat is voorzien van een profieltje, zodat het minder massief oogt en er een beetje authentiek uitziet. Ik heb de schroeven gewoon in het zicht gelaten.
DSCF2170k.jpg

De buitenkant, incl. twee afwateringsgaatjes
DSCF2171k.jpg

De binnenkant
DSCF2172k.jpg

1544550_310688335729515_1439911782_n.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hangt de 8 van 48 op zijn kop of ligt dit aan mij?

Je bent de eerste die dit opvalt (zegt). Ik vond het wel mooi passen bij deze 4, en het moet niet te voorspelbaar worden :) Het zijn cijfers van de Kruitvat, die ik met hammerite gespoten heb.

Ik zou de glaslatten op de hoeken in verstek gezaagd hebben, makkelijker dan contramallen en een profiel aan de kopse kant frezen.

Dat in verstek heb ik eerlijk gezegd niet eens aan gedacht. Maakt me ook niet echt uit. Is trouwens bij glaslatten ook niet gebruikelijk. En er is niets gecontramald, het zijn losse latjes. Anders valt het glas niet te plaatsen.

Dat aan de kopse kant frezen was geen succes trouwens. Maar dat draagt bij aan het authentieke karakter...
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Opdekglaslatten in 99 % van de gevallen in verstek. Deze zijn normaal gesproken afgeschuind zodat er geen water op blijft staan, dan is een verstek de makkelijkste verbinding cq aansluiting.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
inbrekers kunnen gewoon binnen komen met ''masterkeys'' of andere methodes die heeel veel eenvoudiger zijn dan al die schroeven eruitdraaien. (huizen zijn verbazingwekkend slecht beveiligd als je je erin verdiept wat inbrekers doen)
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Dat aan de kopse kant frezen was geen succes trouwens. Maar dat draagt bij aan het authentieke karakter...

Kleine latjes merbau aan de kopse kant frezen valt inderdaad niet mee, het beste kan je dan aan beide zijden 2 even dikke plankjes
klemmen en deze mee frezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.