Kaartenbakken

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Weer eens wat anders. Vorige week heb ik een paar bakken gemaakt voor m'n stafkaarten. Ze zitten al aardig vol.

Berkentriplex 3mm:
2 stuks 150x160mm
2 stuks 300x160mm
Vurenhout:
4 stuks 18x18x160mm
Bodem MDF 12mm:
326x176mm

De vuren staandertjes en de bodem ingezaagd op 6mm vanaf de rand zodat het triplex er in valt.

Gereedschap: Cirkelzaagtafel, beitel, schuurpapier, lijm, elastiek.

DSCF2199k.jpg

DSCF2200k.jpg
 

Warringa

Nieuw lid
13 jul 2010
9
0
Tip ga eens naar de app store en kijk eens bij topo gps. Ben zelf een wandelaar en is een geweldige wandel app. Voor weinig alle topo kaarten op zak.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Kijk nog meer hikers hier. Skye geweldige vakantie gehad daar. Hou het liever binnen onze eigen landsgrenzen. Vrouw wilde graag een keer ver weg dus het werd Schotland met de trein. Zie ook de Ardennen staan nog mooier voor een weekje weg.
Heb de kaarten zelf in, hoezen in, ongeveer 10 mappen zitten. De oudste zijn van 1930 tot heden. Machtig mooi om te zien hoeveel spoorlijnen er in dit land hebben gelegen. Kaarten zonder snelwegen en kanalen. Steden op dorps formaat die nu uitgegroeid zijn en andere dorpen hebben opgeslokt. En onwijs veel leuke details.

Kaarten zijn helemaal uit trouwens. Werk zelf met openstreetmap.org, afstandmeten.nl en wandelnet.nl/wandelrouteplanner. Hiermee kan je overal in de wereld routes uit zetten. Geen enkele kaart meer nodig. Alle gpx bestanden zijn daarna in te laden in je garmen.

Zou er een verband zijn tussen woodworkers en hikers
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zou er een verband zijn tussen woodworkers en hikers

Het lijkt er wel op :D Voordat de fysiek het door gebreken onmogelijk maakte was ik een tamelijk fanatiek klimmer en hiker. Momenteel is het volledig prut met dat soort zaken, maar ik hoop in dit jaar weer een redelijke conditie te krijgen. Dan wordt het nog steeds niet meer dan lange wandelingen, maar das beter dan helemaal niks.

Nog meer buitensporters hier?

Groet, Rob.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik ben tot voor kort 15 jaar lang vz geweest van de Cie Bergsportkampen van de NKBV, daarnaast Alpien Trektochtleider en rotsklimmer. De laatste 2 jaar een beetje in de versukkeling door persoonlijke omstandigheden (werkeloos en vrouw met MS). Ik hoop dat 2014 wat meer geluk brengt en in elk geval tijdens de Kerst vakantie gepland in Stubai met dochter en schoonzoon (ook fanatieke bergmensen).
Lijkt meer een draadje te worden voor in de kantine.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Nog een reactie.
Ja overeenkomsten zijn er wel denk ik. Hikers zijn meestal messengekken en dus ook daar buiten houtbewerkers (zie wandelstokken, drinknappen, lepels, spiezen, e.d.).
Ik vind dat houtbewerkers met elektrische apparaten ook de technieken moeten beheersen van het 'oude handwerk' à la Paul Sellers. Je kan kortsluiting in je boor, schuurmachine of frees krijgen, de stroom kan uitvallen, etc.
Daarom vind ik dat hikers ondanks alle technische en elektronische snufjes je ALTIJD een kaart bij de hand moet hebben en NOOIT mag vertrouwen op alleen maar electronica en batterijen/accu's.
Ik geloof dat ik alle Garmin topo's van heel Europa heb en de Zwitserse en Oostenrijkse kaarten op 1: 25000 en digitaal heb.
Het liefst ben ik toch aan het plannen op papieren kaarten.
Ja en dan nog ontwerpen in Sketchup (of andere programma's) of op een stuk papier of op een plankje. Er zijn genoeg parallellen te vinden.
Jullie weten er vast nog wel een paar.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik zou mijzelf geen hiker of klimmer noemen, ook al heb ik vroeger nog veel indoor geklommen en heb ik heel veel tijd buiten doorgebracht.
Ik ben 15 jaar actief geweest bij de scouts en daar steek je wel wat op. Ik heb toen vooral het grovere werk geleerd, omgaan met de bijl, kleine boomzaag en het mes. Grote constructies sjorren, vlotten bouwen... Kortom al wat leuk is :) En ook heel veel gewandeld natuurlijk. Ik heb op die manier toch een aanzienlijk deel van de Ardennen gezien.
Een verband? Ik denk eerder een gezamenlijke voorliefde voor de natuur, en hoe er mee om te gaan. Ik vind het nog steeds leuk om allerlei dingen te maken met hout. Klimmen doe ik al jaren niet meer (beetje schrik gekregen), wandelen doe ik dagelijks, maar dan gewoon om me te verplaatsen. Maar in tentjes slapen is echt niks meer voor mij. Afgelopen zomer met m'n dochter gekampeerd in onze tuin, was ik blij toen het ochtend was en ik er weer uit mocht :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik wandel inderdaad nog al eens :)

Ik vind dat houtbewerkers met elektrische apparaten ook de technieken moeten beheersen van het 'oude handwerk' à la Paul Sellers. Je kan kortsluiting in je boor, schuurmachine of frees krijgen, de stroom kan uitvallen, etc.
Daarom vind ik dat hikers ondanks alle technische en elektronische snufjes je ALTIJD een kaart bij de hand moet hebben en NOOIT mag vertrouwen op alleen maar electronica en batterijen/accu's.

Deze vergelijking vind ik slecht. Bij houtbewerken is het handig om de handmatige technieken te beheersen, omdat je dan beter weet hoe bv. het hout reageert. Als de stroom uitvalt, wacht je totdat die het weer doet. Als een machine kapot gaat, koop je een nieuwe.

Als bij mijn vakanties de GPS kapot zou gaan, of de batterij is leeg, dan is er een aardige kans dat ik het niet overleef. Een kaart en kompas is een absolute must om mee te nemen. Bij dagtochten boeit het niet veel, bij langere trektochten wel. Ik ken geen GPS die anderhalve week met één batterij doet. Reserve meenemen is niet erg zinvol. Ik heb zelf geen GPS en mis het totaal niet. Dat ouderwetse vind ik voldoende in dit geval.
En alle apps en online mogelijkheden vervangen ook nooit de kaart, op z'n minst moet die dan geprint worden.

En Skye was inderdaad geweldig. Afgelopen september twee weken rondgetrokken.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ha bijtel leuk je hier ook te treffen ;) Een echte hiker heeft gewoon een kaarten fetisj en weet dondersgoed waar die fetisj goed voor is (noodzaak).
 

WR1944

Oud hout
Ha bijtel leuk je hier ook te treffen ;) Een echte hiker heeft gewoon een kaarten fetisj en weet dondersgoed waar die fetisj goed voor is (noodzaak).

Niet alleen een hiker heeft een kaartenverslaving, ook bikers zijn er mee behept. Zolang ik me kan herinneren verzamel ik kaarten. Als tiener zat ik over die kaarten gebogen en droomde van verre reizen, tot wel in Spanje, Italie of Zuid-Frankrijk. En ik ben nog steeds niet genezen.

P1180029q.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.