Ferm tafelzaag, wat moet ik ermee?

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik werd min of meer overrompeld door een dorpsgenoot die een Ferm tafelzaag "over" had en het daarom aan mij wilde geven. Is 1,4 kW, blad is 25 cm. Zit een motorschakelaar op. Ik had nee kunnen zeggen maar zei ja :). Ofschoon ik niet van Ferm houd en niet van cirkelzagen, is het wel zo dat mijn projectjes wel erg lang duren en misschien is dit een hulpmiddel om sommige werkjes wat sneller te laten verlopen. Nou ja zo'n soort gedachtegang had ik toen ik niet nee zei.


Wat moet ik er nou mee, denk ik nu. Mocht ik besluiten het te gaan gebruiken dan ben ik van plan een trainingsmiddagje te volgen in
de stadswerkplaats of zo. Ik weet niks van die roofdieren.

Maar voor ik er tijd in ga "investeren" wil ik eerst het volgende weten.
Is dit ding vanwege zijn supersimpele en naar het mij lijkt tot het bot uitgekleed ontwerp een extra veiligheidsrisico? Is er in het algemeen bij dit soort machienes (ik bedoel met dit type/ merk) uberhaupt te werken uit kwaliteitsoogpunt (ik verwacht geen nauwkeurigheid; dat sowieso al niet, maar soms is dat ook niet nodig)

Wat is jullie menig hierover?

R0017341.jpg




R0017343.jpg

R0017342.jpg


Mvg
klaas
s.gif
s.gif
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het belangrijkste zit erop,(mijn mening) een spouwmes. Wil je veilig werken, is idd een trainingsmiddag een goed idee. Zorg verder voor een scherpe zaag waar alle tanden nog in zitten. Botte zagen kunnen rare dingen doen. Controleer of de geleider evenwijdig aan de zaag staat, dit voorkomt klemmen. Monteer een zgn hulpgeleider als ipv plaat hout gaat zagen. Dit kan trekken na het zagen, als het dicht wil trekken, doet het spouwmes zijn werk, wil het uit elkaar dan voorkomt de hulpgeleider klemmen tussen de zaag en de geleider.
Zet een virtuele lijn op de tafel, 20 mm voor het blad. Ga daar nooit met je vingers over. Gebruik een duwhout
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Vroeger heb ik ook zo'n zaagtafeltje gehad en was er zeer content mee. Zorg iig dat er een scherp (goed) zaagblad op zit en ga een middagje prutsen met de afstellingen en je hebt een erg handig stuk gereedschap. Verwacht geen wonderen qua kracht maar goed geschikt voor klein werk. Een prima zaagtafel die voor de doe het zelver heel gemakkelijk kan zijn.

(en een cursusje of een paar uurtjes bij iemand over zijn schouder meekijken/proberen kan met het oog op veiligheid zeker geen kwaad)

Groeten,
Patrick
 

ernst

Actieve deelnemer
ferm , aldi , merkspul er is altijd een mening over
neem je tijd en zoek iemand die je wegwijs wil maken
9 bier bestellen is altijd 1 tekort
denk je ik kan hier niets mee gewoon niet doen
twijfel is gevaarlijk
ik werk overal mee , merkspul of supermarktmerk
maar altijd blijven denken
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Ik heb al jaren zo'n ding, ander merk weliswaar, maar dezelfde uitvoering.
Scherpe zaag er op, zaagt als de beste. Precisiewerk: In eerste aanleg niet, maar daar ben je zelf bij, evenals veiligheid.
Elke (cirkel)zaag is potentieel gevaarlijk, voorzichtigheid blijft geboden. Werk bewust, blijf je realiseren wat je doet.

Peter
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Misschien ten overvloede maar voordat je gaat sleutelen aan een machine altijd de stekker uit het stopcontact/wandcontactdoos!

Monteer een zgn hulpgeleider als ipv plaat hout gaat zagen. Dit kan trekken na het zagen, als het dicht wil trekken, doet het spouwmes zijn werk, wil het uit elkaar dan voorkomt de hulpgeleider klemmen tussen de zaag en de geleider.
@Ronald L, hoe ziet een hulpgeleider eruit en waar plaats je die op een zaagtafel?

Mvg.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Je bent toch handgereedschap enthousiast, Klaas? Dan heb je hier genoeg aan. Precisie heb je niet nodig want precisie klusjes doe je 10 keer beter met handgereedschap. En zo'n zaagtafeltje is handig voor schulpen. Voor afkorten is het allemaal niet geweldig, te klein, te onnauwkeurig, maar afkorten met een handzaag is niet veel werk, in tegenstelling tot schulpen. Zorg voor een blad met weinig tanden en laat die een keer slijpen. Maak wat pushsticks en blijf met je vingers uit de buurt van het zaagblad. Niet te hard duwen, laat de zaag het werk doen. Zorg dat de geleider naar het eind toe iets wegwijkt van het blad om klemmen van het hout te voorkomen. Veel meer kan je er niet over zeggen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@ Ronald L. dank je wel, en het plaatje is ook duidelijker:D
Ik wist niet dat het verschuifbare deel van de geleider de hulpgeleider is:eek:
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dank jullie zeer voor de waardevolle adviezen. De opm en adviezen zijn positiever dan ik verwachtte :)
Ik denk dat ik hem hou MAAR in dat geval zeker een middagje cursus ga volgen. Het document P135 waar RonaldL naar verwijst zal ik goed lezen. Heel nuttig.

@Seek, Oh zeker, ik geef de voorkeur aan handwerk. Dat vind ik leuk. En al dat mooie handgereedschap. Oh man. Maar er zijn van die werkjes die ik minder leuk vind en die met een machientje prettig snel gaan. Over grotere lengtes schulpen is daar een voorbeeld van :). Verder heb ik nog een ouwe lintzaag staan om op te knappen. Zonder dat ik me er vooraf zo bewust van was, geniet ik ook van het opknappen van mishandelde machines. Ipv opknappen van de lintzaag zou ik nog lieverer zelf eentje bouwen. Maar dat is een ander topic.
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
gewoon met een paar plaatjes en plankjes gaan oefenen..
2 dingen voor veiliheid zijn hierbij:
1 nooit met je vingers in de draaiende zaag. Hout dus doorvoeren met een latje oid als het dichtbij de zaag komt
2 hout kan gaan klemmen tussen de zaag en de geleider; dat kan dan met een enorme kracht losschieten naar achteren. Ga dus nooit in die lijn staan, wees je ervan bewust etc. Het spouwmes en een goed afgestelde geleider helpen dit sowieso te voorkomen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ook weer iets geleerd!
Ik heb de hulpgeleider tot ca halverwege het zaagblad ingesteld staan!
Da's dus iets te ver:eek:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
arenlang met zo n ding gezaagt. Zoals vermeld koop een goed zaagblad want de bijgeleverde bladen zijn bagger. Bij mijn ferm was het niet mogelijk om het spouwmes enigzins in lijn te krijgen met het zaagblad , ik had dus alle losse spullen erafgehaald inkl het plastic wat voor stofafzuiging moest doorgaan. Daarna de bodemplaat eruit geschroeft , zodat het zaagsel op de grond viel. Daarna 10 jaar probleemloos mee gezaagd. Daarna weggegeven aan een beginnend meubelmaker, ding speelt nog steeds.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als je bijvoorbeeld de zaag gewisseld hebt, altijd even de zaag handmatig ronddraaien. Je zal de eerste niet zijn die in zijn spouwmes zaagt of daarna en de leider.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ook weer iets geleerd!
Ik heb de hulpgeleider tot ca halverwege het zaagblad ingesteld staan!
Da's dus iets te ver:eek:
Als je gaat schulpen mag dat wel hoor. Het is enkel wanneer je de geleider die je ook in verstek kan zetten (die waarmee je het hout kan duwen) gaat gebruiken om bvb af te korten of in verstek te zagen, dat je de zijgeleider voor het zaagblad moet laten stoppen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
@Sam:
Dus ik gebruik dan de hulpgeleider om de maat vast te zetten voor de verstekgeleider?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.