Hoe bewerk je dat

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Heb gisteren een schaaltje gedraaid van sierkers.
Dit hout was ca voor de helft flink aangetast en daar dan ook erg zacht.
Kreeg de buitenkant bijna niet afgedraaid.
Mijn vragen:

1. Hoe krijg je een stuk hout dat gedeeltelijk zacht, maar voor de rest behoorlijk hard is goed gedraaid?
2. Hoe krijg je het aangetaste stuk afgewerkt en harder, zodat er niet spontaan stukjes uitbreken?

Voor dit schaaltje zal het niet meer aan de orde zijn, omdat ik het in de notenolie heb gezet. (op het zachte stuk al zeker 6 lagen)PICT1162.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Als je dit zonder problemen wil verwerken moet je het hele stuk stabiliseren met kunststof. Er is op het forum een draadje waarin het een en ander beschreven word. Je zou het ook kunnen proberen met superlijm. Als je het zo probeert zonder wat dan ook krijg je verschillen met draaien en schuren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Superlijm. Voor grote dikke stukken is dat echter minder handig (steeds laagjes op/inbrengen, veel lijm nodig). In dat geval zou je kunnen stabiliseren door impregneren met een methacrylaat-formulering. Daarvoor moet je wel een drukvat bouwen en aan methacrylaat kunnen komen. ik heb nog wel ergens een doe-het-zelf instructie van de US Forest Service liggen uit de tijd dat het nog niet volstrekt 'verboden' was om thuis was met chemie en druk te hobbyen...
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
@ Wim: Die verschillen waren er inderdaad.
De buitenkant kreeg ik bijna niet afgedraaid. Dit ging nog het best met een 13 mm guts. De binnenkant ging beter met een schalenguts.

@ Rene: Of mijn beitels vlijmscherp zijn weet ik niet zo net.
Ik ben niet voor niets aan het kijken naar DE Tormek t7.
Heb je misschien een naam van deze hars?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wim, dat zal hier wel weer niet mogen ;-) maar het is in essentie het zelfde product en procede dat al jaren door commerciele stabiliseerders gebruikt wordt en in het leaflet van de US forest service beschreven werd.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Mooi die Amerikaanse producten om hout te stabiliseren, maar je krijgt het nooit hier. Dit mag niet zo maar vervoerd worden, zeker door de lucht. Zijn er in Europa dit soort dingen niet te verkrijgen?
 

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Onze Duitse vrienden hebben ook spullen hiervoor. Bij Steinert kan je een houtverharder kopen.
http://drechslershop.de/oberflaechenbehandlung/grundierung/holz-festiger-stabilisator.html
Als ik berk met slaap draai en hij is te zacht om te draaien (kopshout) dan dompel ik het in pure afwasmiddel van de lidl (lekker goedkoop) ca 1 nacht en dan laten drogen. Hoe het werkt weet ik niet maar daarna is het hard genoeg om te draaien.
Giethars kan ook maar dat is prijzig.
Je kan het ook met blanke lak doen eerst wel verdunnen lak; is ook een verharder.
Maar het belangrijkste is scherpe beitels en de juiste beitel keuze.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik strijk er net zo lang verdunde lak op totdat het (rotte) hout niets meer opneemt. Na enkele millimeters of meer afgedraaid te hebben herhaal ik deze procedure, net zo lang totdat de eindvorm gereed is. Elke dag dus een stukje.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.