Voordeur maobi

stipe

Actieve deelnemer
13 jun 2012
38
0
Beste forumleden,

Bestaat er een mogelijkheid om te controleren of een geplaatste voordeur die reeds in ral-kleur gelakt, werkelijk uit maobi bestaat?

Ik zal waarschijnlijk binnenkort in een rechtzaak verzeild raken met men ramenplaatser, en aangezien hij ook andere profielen geplaatst heeft dan die vermeld op mijn offerte en men inoxen greep begint te roesten, naast nog enkele andere plaatsingsgeschillen trek ik ook mijn voordeur in twijfel.

Het meest ideale zou uiteraard een professioneel advies zijn dat ik , desgevallend het geen maobi zou zijn, mee in de zaak kan voorleggen.

Alvast bedankt en prettig eindejaar!
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ff vraagje,

Nu weet ik niet wat exact de speciale eigenschappen zijn van Maobi hout, maar als je voordeur gedekt is gelakt en die blijkbaar aan je wensen voldoet, wat zou daar dan mis mee zijn?

Ik snap nooit zo goed waarom iets van een exotische (?) houtsoort moet zijn als het vervolgens helemaal gedekt word geschilderd waardoor je van het hout niets meer ziet...
 

Hein5689

Nieuw lid
21 okt 2013
21
0
Sassenheim
Ik neem aan dat er specifiek Maobi hout is aangegeven, dan moet dat ook geleverd worden. Los daarvan ben ik het met je eens als de deur toch dekkend wordt geschilderd, maar dat is nu niet het probleemm (mogelijk)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik zou zoeken naar een plek waar het kale hout zichtbaar is: slotsponning, brievenbusopening, misschien onder scharnieren. Anders ontkom je volgens mij niet aan destructief onderzoek: hetzij verf verwijderen, hetzij een monster uitboren. Andere methoden zoals soortelijk gewicht bepalen kunnen bij extreme afwijkingen een indicatie geven dat het ander hout is, maar het is lastig om het volume van een deur goed te bepalen.
 

stipe

Actieve deelnemer
13 jun 2012
38
0
Bedankt voor jullie reacties, mijn voorkeur voor een houten deur ontstond vooral uit het feit dat deze steeds bijgewerkt kan worden indien beschadigd.

Van mij moest het niet per se een exotische soort te zijn maar die werd mij aangeraden door de plaatser, ik ben nu vooral bang dat er een minder kwalitatieve soort geplaatst zou zijn waardoor ik later problemen zou kunnen krijgen...

Deze vragen rijzen helaas uit het feit dat ik me op verschillende manieren spijtig genoeg bedrogen voel door de plaatser, vandaar mijn angst...

@ Artharg, u spreekt over een moster uitboren, kan dit dan ergens getest worden of zo?
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Maobi valt onder duurzaamheidsklasse I, als bepaalde maten voor een deur niet voorhanden zijn mag een deurenfabrikant
ook een alternatief toepassen (ook duurzaamheidsklasse I zoals Merbau of Afzelia Doussie) maar dan geef je dat ook aan naar de klant.
Eenvoudig is even het slot eruit halen, daar de lak /grondverf verwijderen en bekijken welke kleur het hout heeft en hard is.
Afhankelijk van de maten van de deur weegt een deur van klasse I hout zo meer dan 80 kg.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Nog even over roest op rvs. Ik heb zeer veel beslag in diverse materialen verkocht. Een enkele keer komt het voor dat rvs, roestvaststaal en geen roestvrij,roest. Bij alle keren ben ik persoonlijk gaan kijken en heb ik de oppervlakte roest verwijderd met wd 40 en een keukensponsje. Hierna heb ik bij deze klanten geen roest meer gezien. Het betreft metaaldeeltjes die vanuit de lucht neerslaan. De merken die wij verkochten waren alle a- merken die rvsa4 leveren. Het is zonde als dit tijdens een rechtszaak naar voren komt.Succes.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zou ook ergens het beslag af nemen en daar onder de verf af schrapen, dan vergelijken met online fotos van maobi of hier een foto plaatsen zodat we kunnen raden!
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Het testen van het hout gaat je 500 euro ex btw kosten. Dat is dus zinloos. Best kans dat het gewoon Merbau is en dat wijkt niet zo veel af van dat wat je belooft is in de offerte. Je moet tevens best een groot monster aanleveren dat niet eenvoudig uit de deur te halen is zonder zichtbare schade.


Mocht het dan tot een rechtzaak komen zal geen rechter, indien je in het gelijk word gesteld, bepalen dat er een nieuwe voordeur gaat komen. De deur voldoet immers aan dat wat je er aan mag verwachten qua eigenschappen. Je krijgt dan hooguit het prijsverschil toegewezen. Dat verschil zal echt geen 500 ex zijn.... Even de kosten van de rechtzaak daargelaten. Mocht je een rechtsbijstand verzekering hebben zal die het zeker niet op een rechtzaak aan laten komen. Die maken namelijk ZEKER een rekensommetje...
Tevens zal de tegenpartij dan aanvoeren dat je de deur beschadigd hebt voor het verkrijgen van een monster..

Kortom, als je deur voldoet is dat een gedane zaak.

Overigens is het mij een raadsel waarom er prijsverschil moet zitten tussen het testen van diverse houtsoorten...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.