Elektra beckum PK250 - gebruikservaring gevraagd

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik ben op zoek naar een tafelzaag en heb mijn oog laten vallen op een elektra beckum pk250.
Het is een zaag uit '94 en ben eigenlijk op zoek naar ervaringen en gebruiservaringen.

Hoe is het geluidsniveau? Zit er een inductiemotor in? Wat zijn de goede en slechte eigenschappen?
Is het zaagblad eenvoudig te verwissellen?
Wat is er storingsgevoelig? Etc.

Ik hoor het dus graag!
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Mijn vader en ik hebben een pkr250. Zaagblad vervangen is redelijk makkelijk, het blad is opgebouwd uit alu platen een soort module vorm, onder zitten 2 schroef doppen, losdraaien dan kan je de plaat eruithalen, de afzuigplaat/kap wegscharnieren en dan om de as te blokkeren doe je een metalen staafje in de as, moer losdraaien en klaar.
ik vind meest tof dat ie een rem heeft. motor geluid is goed te doen.
Die van ons is goed gebruikt, ik heb soms wat last met de geleide rail, is wel haaks maar een beetje op.
er zijn uitvoer bladen en tafelverbreding opties ook nog paneel/formaatzaag inrichtingen te vinden.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Bedankt voor de reacties. De handleiding had ik inderdaad al gezien, evengoed bedankt.

Een rem, dat wist ik nog niet. Maar is dat wellicht de PKR versie tegen de PK?

Wordt de zaag door een snaar aangedreven of direct via de motor?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Nou de Pkr heeft een voorritser aangedreven met pees/riem, die heeft het nooit gedaan en ik heb m ook niet nodig.
Het is wel een beetje moeilijk de serie nrs en type uitelkaar te houden( ik snap dat niet echt) de mijne is op 380v en is helemaal beplaat (geen poten)
metabo electrabeckum pku pk pkr enz
ook een groot gebrek is een goede stofkap en afzuiging van boven. normaal zit ie op het spouwmes vast aangezien ik ook wel sponningen zaag is dat iritant
afzuiging van onder is prima. ik moet mezelf zo'n verrijdbare afzuigamarm maken. nog geen tijd voor gevonden, daar ik niet dagelijks in de werkplaats ben.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Bedankt voor jullie feedback! Ik ben, sinds vanmiddag, eigenaar van een mooie elektra beckum PK250!
Inclusief motafzuiger elektra beckum. Beide lopen ze als een zonnetje!

Helaas geen tijd om een en ander direct te gaan gebruiken, ik 'moet' eerst op vakantie :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.