Bureaublad maken welke niet doorbuigt

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hoi allen

Ik wil een bureaublad maken van 207 x 75 cm

Dit zal aan de achterkant en links en rechts ondersteunt worden. ( MDF Stroken aan de muur

Zelf had ik het idee om 2 platen van deze maat te laten zagen ( MDF 18 mm ) en dan wat stroken ( stuk of 10 ) van een cm of 4 op zijn kant daar tussen lijmen en schroeven.

Nu is mijn vraag zal dit toch door gaan buigen ???? sommige welke ik het vraag zeggen ja en andere nee dus tsssjaaaa , maar denk misschien weten jullie betere oplossingen.

Ik wil er per see geen poten onder ben een beetje eigenwijs :)

en nog erger ik wil er links bijna tegen de kant aan een licht ladeblokje onder hangen

Nou wie helpt
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Je zou een "torsion box" kunnen overwegen. Je kan dan met dun (bv 8mm) werken om de dikte te beperken mocht je dit willen. (weet het niet natuurlijk je schrijft alleen over de lengte en breedte) Het torsion box heeft een honingraad grid-werk en is ontzettend sterk. Google eens op torsion box en doe wat ideeen op.

torsion-box-7.jpg
 
Laatst bewerkt:

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Of gewoon een stalen raamwerk(je) tussen de muren met daarop het blad. Daar kan je op staan en onder hangen wat je wilt....
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Ik heb net een bureaublad gemaakt van 2x 12 mm MDF (1800 mm lang en 600 mm breed). Daartussen heb ik in de lengte hardhouten latjes van 26 mm gelijmd en met lamello's vastgezet. Ook de latten zijn ingelijmd. Totaal dus 50 mm dik. Door de lijm en lamello's (maat 0) wordt het één geheel en zal recht blijven.
Je zou de kanten van MDF kunnen maken en dan in verstek kunnen zagen en dan verlijmen. Ik heb er voor gekozen 55mm breed grundierkant te lijmen.
Grundierkant is overschilderbare kantenband. Dat scheelt een heleboel plamuur en schuurwerk en geeft een superstrak resultaat.
Als je het ladenblokje (en de inhoud) niet te zwaar maakt en bijna aan het uiteinde hangt zou het moeten kunnen. Wel goed bevestigen.

Om het helemaal af te maken zou ik het blad verdekt ophangen met een sponing. Ik zou in plaats van MDF een hardhouten latje gebruiken. Dat is sterker.

Veel succes
Groet,
Martie
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik zou dit bureau van multiplex maken. MDF buigt veel door en veert na het doorbuigen ook niet meer terug. Multiplex is veel beter geschikt voor deze toepassing.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
neem in ieder geval geen mdf voor de stroken van 40 mm die splijten erg snel.
persoonlijk zou ik gewoon vuren gebruiken van 44 mm (dat is een standaard maat)

aan de niet ondersteunde zijde een balkje van 44*120 (op zijn plat) of eventueel een stalen kokertje
(probeer even uit of dit stijf genoeg is door er twee klosjes onder te leggen en er op te gaan staan.
de rest wordt ondersteund en is dus niet zo spannend.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Heb er nog s ff over nagedacht en ga denk ik voor een stalen raamwerk, wel iets prijzig maar dan heb je ook wat, die torsion box is trouwens ook een leuke oplossing maar wel wat meer gedoe, bedankt voor het meedenken
 

Timber

Nieuw lid
25 okt 2012
9
0
Leeuwarden
Herbieferbie,

Het is misschien een beetje laat, maar ik heb zelf een bureaublad van 15mm MDF rondom opgedikt een randje 15mm MDF zodat ie 30mm dik lijkt. Dit bureaublad (1800 x 800mm) rust op twee stalen U-profielen Die van links naar rechts lopen. Dit geheel is stevig genoeg zodat ik er zelfs op kan zitten.


Succes met de constructie.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
@Timber..

Erop kunnen zitten wil niet zeggen dat het niet doorbuigt...
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ben uiteindelijk gegaan voor hout ipv ijzer . 44 x 69 ( rechte ) vuren balken.
7 stuks op 70 cm. Ik heb er wel vertrouwen in :)
Dus denk snel zo' n mooi ikea Lagan werkblad halen de grote versie voor 59 euro. Nou vergeet het maar, staan er nog 3 kom je aan zijn ze op. Andere filiaal ook op. Komen pas in maart weer grommm Nu de veel duurdere besteld, 169 euro maar wel 4 cm dik hout. Alleen tijdens bestellen zag ik 7 januari staan denk jippi das snel, krijg ik de rekening thuis had ik kennelijk mn bril niet op is het 7 februari :-(
Nou ja genoeg te doen ben ook nog bezig een boog te maken in mijn deuropening en daarin klapdeurtjes met veerscharnieren. Bij interesse zal ik wel eens foto plaatsen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.