Elektra Beckum paneelzaag

Jans Benji

Nieuw lid
29 dec 2013
4
0
Hallo, ik heb een elektra beckum paneelzaag, maar ik heb al verschillende zagen geprobeerd, die maken een heel scherp geluid. Zelfs met oorbescherming op is het nog fel.. Iemand een idee aan wat dit zou kunnen liggen? Alvast bedankt Jans Benji
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
draai eens met de hand en dan horen of er een geluid komt uit één van de onderdelen, als de lagers goed zijn dan moet je niets horen buiten de riemen.
 

Jans Benji

Nieuw lid
29 dec 2013
4
0
Als ik met men hand draai hoor ik niet echt iets.. Het geluid komt ook pas als de zaag volledig op toeren is, terwijl ik een plank zaag is dat geluid niet te horen..
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Kan het zaagblad in on balans zijn . Een beetje onbalans in het blad kan al voor hogere tonen zorgen. Als je het blad met de hand rond draait zul je onbalans na genoeg niet bemerken maar op volle toeren en dan on belast wordt dit wel een ander verhaal .
Misschien kan het ook iets met lucht verplaatsing zijn, denk ook aan een van dikte bank als deze ook onbelast draait ver oorzaak de lucht verplaating het meeste geluid.

Gr marc
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb hier ook nog zo'n zingende zaag, belast nergens last van, onbelast een rot herrie. 2 reien erop gezet, conclusie zaag is niet 100% vlak. De machine trilt niet, dus niet echt in onbalans maar blijkbaar voldoende voor die fluittoon. Ander controle middel: meet eeen zaagsnede op met een schuifmaat en ook de zaagtanden.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik denk ook aan een zaag in onbalans maar omdat er meerdere bladen zijn gebruikt, kan het goed mogelijk zijn dat het in de as kan zitten.

Is dit zomaar ontstaan ? Ik bedoel, nadat de zaag een keer is vastgeslagen of iets dergelijks ?
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Is er een afzuiging aangesloten? Heb zelf op mijn kantel zaag een afzuiging aangesloten en ik werd gek van het gefluit van de zaag. Ander zaagblad gemonteerd en toen was het probleem verholpen. In het eerste zaagblad zitten gaten die de fluittoon veroorzaakte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.