Afwerking hout

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ik zou graag een olie hebben voor het afwerken van; gereedschap, houten werkstukken en snijplanken. Ik zie veel voorbij komen, zet nu gereedschap en werkstukken in gekookte lijnolie en heb laatst olijfolie gebruikt voor een hapjesplank.

ik lees veel over bijvoorbeeld tung olie en danish oil.

ik snap dat iedereen zijn eigen afwerkmiddel heeft.

graag reactie wie wat gebruikt en waarom.....

cas
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
hoi cas,

Olijf olie is niet goed. Het kan ranzig worden en het droogd niet. lijn olie kan maar is niet absoluut voor voedsel geschikt(siccatief)
walnootolie en druivenpitolie kan ook.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hallo Cas,

Mijn standaard olie is Danish Oil. Waarom? Makkelijk (want gewoon in een blikkie te koop), doet het goed op heel veel houtsoorten en kan nabehandeld worden met was, andere olie, vernis, verf, noem maar op. En, het belangrijkste, ik vind dat het een mooie finish geeft!

Op alles wat met voedsel in aanraking kan komen gebruik ik paraffineolie. Blijft lang mooi, veilig en geeft een goede finish.

Daarnaast gebruik ik pure tungolie vermengd met terpentijn (dus GEEN terpentine!) op grotere meubels en dergelijke van hardhout. Ik vind dat een mooiere finish geven op hardhout.

Daarbuiten ben ik altijd aan het klooien met allerhande mengsels, gewoon omdat ik dat leuk vind. De resultaten zijn divers en ik zal je daar verder niet mee vermoeien. Laat ik alleen zeggen dat boter misschien in Mongolië als een goede afwerking voor hout wordt beschouwd, maar ik ben het niet met de gemiddelde Mongool eens :rolleyes:

Lijnolie vind ik zelf te lang plakkerig. Ik gebruik dat wel op metaal wat buiten moet staan, in sommige gevallen al 35 jaar op hetzelfde gietijzeren vuurstel en dat is nog steeds in perfecte staat. Gekookte lijnolie is dat, rauwe heb ik nooit gebruikt. Eventueel verdund met een scheutje terpentijn (Nogmaals, geen terpentine :D) Het ruikt wel het lekkerst van alle afwerkingen, vind ik. O, ik gebruik het ook (in de spuit) om in de tuin bamboe en wilgenschuttingen eenmaal per jaar te bespuiten. Blijft dan langer goed en mooier van kleur.

Was: ik zweer bij Briwax. Snel, mooi, verkrijgbaar in een veel kleuren en betaalbaar. Verwerkt makkelijk, poetst snel uit. Vroeger ook zelf allerhande mengsels gemaakt, maar meneer Bri heeft me volledig overtuigd. Ook voor draaiwerk.

Als laatste politoeren. Das erg leuk. Moet je gewoon ooit eens proberen. Als je daar aan toe bent kan je daar allerhande info over vinden, gaat nu even te ver. Indie je het wil gaan proberen, trek even aan de bel.

Succes!

Groet, Rob.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Kan me goed vinden in het antwoord van heckemann. Ik mis echter de hardwaxolie. Zou als alternatief voor de deense olie kunnen fungeren.

Verder gebruik ik voor bepaalde houtsoorten watergedragen lak van traelix. Vooral op plataan-hout is dit erg mooi omdat dit middel het hout niet verdonkert...
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Hoi heren bedankt, voor de info,
Ik vrees dat ik mijn hoop op: one for All kan laten varen!

Voor de plank heb ik olijfolie gebruikt omdat ik op tweede kerstdag pas op het idee kwam om een presentje te maken en niets anders had....

@rob, je maakt me wel nieuwsgierig naar politoeren.... even googelen!

Cas

Ps. als iemand nog zijn ervaring wil delen graag!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.