Festool Kapex 88 vs 120

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Ik ben sterk aan het nadenken om een Kapex afkortzaag te kopen. Ik zit te denken aan de 88 versie echter ik ben bang dat als ik die eenmaal heb ik er spijt van krijg dat ik de 120 niet gekocht heb...

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen (ervaringen).

Met vriendelijke groet,

Ralph
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja. Niet over die Kapexen, maar wel dat je beter de 120 kan kopen als je nu al bang bent dat je spijt gaat krijgen. Meestal is die angst namelijk terecht. Dáár heb ik namelijk wél ervaring mee :)

Arthur
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Mag ik vragen in wat voor situaties je de 120 echt nodig hebt. Ik ben beginnend en dit gaat mijn eerste afkortzaag worden.

Met vriendelijke groet,

Ralph

PS wellicht nog andere tips voor een eerste afkortzaag aankoop?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Alles wat de kleine Kapex kan, kan de grote ook. En dan kan de 120 ook nog wat een langere zaagsnede maken door een dikkere balk. De kleine is volgens mij meer gemaakt voor de mobiele medewerker in de bouw. Ik kom regelmatig op een hele mooie scheepswerf waar megajachten gebouwd worden en die interieurbouwers die daar werken (van verschillende firma's) hebben allemaal een 120. Ik zou zelf ook voor de 120 gaan.

jaap
 

therut

Nieuw lid
6 mei 2009
24
0
De 120, die kost als je hem in Engeland durft te bestellen namelijk MINDER dan de 88 hier in ons kouwe kikkerlandje...:

http://www.rexcrystal.co.uk/item.php?itemsID=960



En volgens eigen zeggen rekenen ze geen verzendkosten.
Heb nog geen ervaring met deze specifieke websjop in Engeland, heb al wel veel producten in Engeland besteld en nog NOOIT een probleem gehad met verzenden/kosten/wat dan ook.
 

therut

Nieuw lid
6 mei 2009
24
0
In een ENgelse webshop inderdaad goed opletten dat je de 240 Volt versie besteld.
En inderdaad worden de Engelse machines met een Britse stekker geleverd. Ik zelf heb gewoon voor een paar euro zo'n adaptertje op de stekkers van m'n in Engeland gekochte apparaten geduwd.
De kleinere Festool machines komen met een Plug-it kabel die vanzelfsprekend zo vervangen is door eentje met een europese stekker.

Oh ja, voor alle door mij in Engeland bestelde machines kreeg ik van Festool Nederland gewoon de Toolpoints uitgekeerd na registratie van de machine.
 

therut

Nieuw lid
6 mei 2009
24
0
Ik weet dat veel mensen beweren dat Festool Nederland moeilijk gaat doen als je een in Engeland gekocht appraat aanbiedt in verband met onder de garantie vallende reparaties.
Ik ben daar niet zo bang voor omdat:
  • ik heel voorzichtig ben met m'n electrische gereedschap.
    ik geen prof ben en de apparaten dus relatief weinig gebruik, de kans dat ze binnen de garantieperiode kapot gaan is dus flink kleiner.
    ik niet bang ben zelf een apparaat open te schroeven om een onderdeel te vervangen. mocht Festool Nederland inderdaad moeilijk doen dan bestel ik het onderdeel gewoon en monteer het zelf wel.

Maar inmiddels heb ik wel meer dan duizend euro bespaard door in Engeland te kopen.

Beetje off-topic maar ik moest het effe kwijt... ;)
 
A

Anonymous

Guest
Ik heb zelf de 120 en ik moet zeggen dat het echt een erg prettige machine is om mee te werken. Ik ben vooral erg te spreken over de dubbele laser die erop zit. De laser is erg zuiver als hij goed is ingesteld en dat scheelt behoorlijk veel tijd/gedoe.

De laser zou voor mij de hoofdreden zijn om niet de 88 te kopen, zeker i.c.m. de zwaaihaak. De grotere(hogere) zaagcapaciteit is zeker prettig, maar gezien het prijsverschil zou dat voor mij niet de doorslag geven.

Als je gebruik maakt van een laser of hoge stukken wilt zagen, dan zou ik voor de 120 gaan, anders is de 88 prima. Denk echter wel goed vooruit, want het zou zonde zijn om zoveel geld uit te geven en dan (later) nog iets tekort te komen.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Hoe zit het met de hoek fijnafstellling, is deze onmisbaar voor de wat fijnere houtbewerker en dus de reden van aanschaf 120 waard? Weet iemand hoe dat op de 88 is geregeld?
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Het is de 120 geworden. Daarnaast ook de festool bovenfrees 1010 variant aangeschaft :D

Op naar leuke projecten!!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
De laser is erg zuiver als hij goed is ingesteld en dat scheelt behoorlijk veel tijd/gedoe

@Emiel,
Ik heb de Kapex 120 uit de doos en dan zaagt hij niet exact op de laserlijn. De laserlijnen staan iets breder ingesteld dan het zaagblad. Jij zegt dat hij heel zuiver werkt als hij is ingesteld. Dat heb je dus neem ik aan gedaan dan. Maar dan moet je gaatjes prikken in de behuizing toch? Vind ik eigenlijk een beetje zonde om te doen. Ik ben benieuwd hoe jij dit hebt opgelost.
 
A

Anonymous

Guest
Ik heb het niet hoeven oplossen, de zaag was spatzuiver uit de doos en ondanks redelijk frequent gebruik heb ik hem niet 1x bij hoeven stellen. Das wel anders dan andere afkortzagen die heb gebruikt. Ik zou trouwens niet zoveel problemen hebben met het doorprikken, ik heb de zaag niet voor de sier, het blijft voor mij toch gewoon een gebruiksvoorwerp en goed gaat dan voor mooi.
Ik kan je dus helaas niet verder helpen. Heb je het FOG-forum al geprobeerd? Daar staan een aantal discussies over de Kapex op, dus grote kans dat dit al eens ter sprake is gekomen.
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Scheppie zei:
De laser is erg zuiver als hij goed is ingesteld en dat scheelt behoorlijk veel tijd/gedoe

@Emiel,
Ik heb de Kapex 120 uit de doos en dan zaagt hij niet exact op de laserlijn. De laserlijnen staan iets breder ingesteld dan het zaagblad. Jij zegt dat hij heel zuiver werkt als hij is ingesteld. Dat heb je dus neem ik aan gedaan dan. Maar dan moet je gaatjes prikken in de behuizing toch? Vind ik eigenlijk een beetje zonde om te doen. Ik ben benieuwd hoe jij dit hebt opgelost.

Beste Scheppie.

Dit is een vaker voorkomend probleem met de KAPEX. Heb het zelf ook gehad.
Oplossing: even naar de dealer gaan of contact opnemen met FESTOOL. Heb ik ook gedaan. Kapex even weg gebracht en 2 dagen later stond hij weer voor de deur.
LOEP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! zuiver en een bonnetje erbij dat ze er 20 minuten mee bezig waren geweest. Dit alles geheel kosteloos en zonder gaten in de behuizing.

Ja ook dat is FESTOOL. Goeie service.

Mvg Geert Schoonhoven
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Geert, dat was wel een optie geweest maar ik wil mijn Kapex geen 2 dagen kwijt... de afstelling die is niet goed had was alleen de breedte tussen de lijnen, heb die 2 gaatjes geprikt en t afstellen is dan een fluitje van 1 eurocent...

Heb nu wel 2 gaatjes maar goed... daar is mee te leven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.