stam notelaar

lvbvdavlvb

Nieuw lid
28 dec 2013
3
0
hey,

wij hebben een oude notelaar (ong 60 jr) die omgevallen is met de storm. de stam is ongeveer 160 cm lang, en diameter aan het midden van de stam is ong 45 cm. verder is deze boom niet rot en bedraagt de (zwarte) kern gemiddeld een 25cm diameter (geen ronde vorm). Hebben jullie een idee hoeveel deze boomstam waard is?

bedankt!
 

lvbvdavlvb

Nieuw lid
28 dec 2013
3
0
Heb je een foto?


twee fototjes om idee geven van boom.
we hebben al potentiele koper die een kijkje gaat komen nemen, maar hadden graag jullie mening over wat zo'n stam waard is :)
 

Bijlagen

  • IMG_1087.jpg
    IMG_1087.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 318
  • IMG_1092.jpg
    IMG_1092.jpg
    103,2 KB · Weergaven: 317

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Volgens sketchup heb je dan een cylinder van 0,077 kuub hard hout. Ik dacht mij te herinneren dat Amerikaanse notelaar ergens tussen €4000 en €6000 de kuub was, gezaagd en gedroogd.
Europese notelaar weet ik niet, dat kan duurder of goedkoper zijn, als je van €5000/m3 uit gaat dan zit je aan €385.
Maar ik heb nooit Europese notelaar gekocht dus ik ken de prijs niet. Het kan ook sterk schommelen naargelang het geval, bij korte stukken die smal of niet mooi zijn kan je de prijs makkelijk in twee delen vergeleken met lange brede of mooie stukken.
 
A

Athanor

Guest
De inkoopprijs van een houtzagerij zal dan dus aanzienlijk lager liggen schat ik in, los daarvan is Inlands noten volgens mij ook minder waard.


Fons
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Op Marktplaats staat ook een Notenboom stam te koop. 3 meter lang, en op 1 meter hoogte een omtrek van 75cm. Komt dus neer op een diameter van 24cm. Vraagt hij 300,- voor, maar de vraag is natuurlijk of je dat er ook voor kan krijgen.
Het is ontzettend mooi hout maar Belgie is voor mij toch echt te ver rijden, haha.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als het niet al te ver België in is, wil ik hem wel ruilen tegen een schaal uit eigen boom, zodat je een herinnering overhoudt. Wel jammer dat het interessante stuk (daar waar de zijtakken beginnen) al in kleine schijven gezaagd lijkt. Mocht je interesse hebben, dan hoor ik het graag!
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik kan in België inlandse notelaar kopen voor 1300 euro/m2, gezaagd en 3jaar winddroog, dit is bij een particulier die als "hobby" fruitbomen uit hoogstamboomgaarden weg haalt eens hun tijd gekomen is.
H
Op de foto zie je 30 cm kernhout maximum. Max 100 euro zou ik geven, een beeldhouwer geeft misschien iets meer.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zie je, op de AF website is Europese notelaar rond de €8000/m3 met btw onbekantrecht, gedroogd. Amerikaans rond de €6000.
Komt omdat de Europese heel weinig hard hout heeft en dus een veel kleinere productie.

@Geert, die zijn adres mag je mij wel door PM'en, kan ik daar dan ook eik vinden voor €200/m3 ? :p
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Hier de link, hij woont in Diepenbeek,ik weet niet wat z'n prijs momenteel is, want ik heb nog steeds notelaar van toen ik er 3 jaar geleden de eerste maal langsging...Het was een machtige notelaar , 1 m plankbreedte met bijna geen spinthout! De foto's op de link zeggen genoeg.
Hij verkoopt ook peren,kersen, pruimen en appel. Neen , het is geen fruitwinkel!
Ik ben toen met een 2 assige aanhangwagen gaan laden en de planken in 2 moeten zagen,het was een tak vrije stam van 5 m, maar nu zou ik een vrachtwagen inzetten en lekker volladen :).

Een maand later besluiten de huurbazen van een vriend van mij om een soortgelijke notelaar om te zagen en tot brandhout te verwerken! Ik kon bijna wenen toen ik hem zag liggen. Te gierig om een dakgoot te maken maar een notelaar van een paar 1000 euro steken ze in de haard.....

http://www.2dehands.be/bouw/bouwmaterialen-onderdelen/houtmateriaal/notenhout-peren-kersen-buxus-palm-175207119.html

PS; geen eik te vinden daar, enkel fruit met nootjes.......

Hier gaat mijn geheime wapen in de strijd om goedkoop hout :eek:
 
Laatst bewerkt:

lvbvdavlvb

Nieuw lid
28 dec 2013
3
0
normaal gebruiken wij ons hout ook om ons te verwarmen, enkel wanneer dit hout iets waard zou zijn, zouden we overwegen om het te verkopen.
 
Laatst bewerkt:

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Amerikaanse notelaar is bij de houthandels hier in de buurt ( Antwerpen ) 3000 euro/m3. Bekantrecht, droog en foutvrij.

Prijzen en op de site van AF zijn echt heel duur.

S.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die in Diepenbeek ken ik ook, daar komt mijn tafel vandaan. Mijn stam had wel flink wat gebrek maar er zat voldoende heel mooi hout in. Die prijs van 1300 per kuub is wel wat omhoog gegaan maar nog steeds heel redelijk. Hij adverteert ook vaak op marktplaats, dus zo geheim is het niet. Afname is per stam, dus je moet wel een flink project in gedachten hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.