Hoe maak je een zwaluwstaart verbinding.

tyros3

Nieuw lid
18 feb 2012
8
0
Maastricht
Hallo,

Ben pas nieuw op deze site en ik vindt het een geweldige site ben pas een begindeling wat hout bewerking betreft, nu wil ik graag een kistje maken voor mijn klein kind en dat met een zwaluwstaart verbinding dat lijkt mij zo mooi maar hoe te beginnen. Is er iemand die mij kan uit leggen hoe ik deze kan maken misschien via een voorbeeld of een tekening zou er erg dankbaar voor zijn.


Met deze alvast vriendelijk bedankt
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Hallo Tyros3,

Welkom op het forum.
Er bestaan veel manieren om zwaluwstaarten te maken.
Via YouTube kan je tientallen filmpjes bekijken waar op 100 verschillende manieren zwaluwstaarten gemaakt worden.
Maar na het zien van al deze filmpjes heb ik ook nog het onderstaande boekje gekocht.
De schrijver gaat iets dieper in op het met de hand maken van zwaluwstaarten.

Hij geeft ook tips/handigheidjes die in die filmpjes soms niet te zien zijn.
Bijvoorbeeld: je houding hoe je het beste kan staan, en hoe je met de beitel het restmateriaal kan weg hakken.

image.jpg

Het boekje heb ik via die blauwe dikke op internet besteld.
Niet dat ik nu al een goeie zwaluwstaartenmaker ben, maar het gaat elke keer net een beetje beter.

Groeten, Raymond
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Begin in ieder geval met oefenen op een paar reststukjes. Zwaluwstaarten maken is niet zo moeilijk als het lijkt, maar je moet het even doorhebben.
Bij de eerste staartjes zit je zwaar te puzzelen waar je wel moet zagen, waar absoluut niet, waar recht, waar juist weer schuin, enzovoort.
Na een paar keer oefenen valt het kwartje en vanaf dat moment maak je ze aan de lopende band.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Over het maken van zwauwstaartverbindingen is al best veel geschreven op dit forum. Ik denk dat je met de zoekoptie ook al enorm ver komt. Mocht je in de buurt van Zwolle wonen dan wil ik best laten zien hoe ik dit aanpak...
 

tyros3

Nieuw lid
18 feb 2012
8
0
Maastricht
Mensen allemaal nog bedankt voor de reactie ga er zo mee beginnen hopelijk lukt het mij bedankt nog.


Met vriendelijke groet uit Maastricht,


Berke
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Er staat veel info op het forum, zoals b.v. deze link. Mocht iemand nog nieuwe filmpjes over het maken van zwaluwstaarten tegenkomen, dan kunnen die er mooi aan toegevoegd worden.

jaap
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als je de staarten afgeschreven hebt, zet dan een kruis op het gedeelte wat eruit moet. Anders is de kans groot dat je werkstuk de houtdikte te klein wordt :confused:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ach ik heb ook wel eens staarten i.p.v. nesten gezaagd.:( Stukje eraf zagen en opnieuw beginnen. Zo komt de snelheid erin.
 

WR1944

Oud hout
Zo stom als ik het aanpakte zal wel niemand gedaan hebben. In plaats van de staarten vrij steken beitelde ik welgemoed de staarten weg zodat ik puntig toelopende pennen overhield. Ze pasten precies in het contradeel maar ze bleven niet vast zitten.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Volgens mij is dat een standaardfout die je ten minste een keer moet maken. Net als de staarten en pinnen op dezelfde plek maken, pinnen aan het ene einde van de plank precies de andere kant op maken als aan de andere kant, vrolijk de schouder van de pennenkant afzagen, bij asymmetrische zwaluwstaarten (als je een sponning hebt bijvoorbeeld) aan tegenovergelegen zijden beginnen of de pinboards verwisselen. Kortom: geen zwaluwstaarten maken als je moe bent, zo heb ik ondervonden :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.