scharnieren voor houten kist gezocht

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Bij de Schrijn ben ik bezig om een gereedschapkist te maken. Ik kon daar kiezen uit 2 modellen scharnieren. De gewone messing niks-bijzonder-type, de veel duurdere (40 euro :eek:) scharnieren, ook van messing maar dit model steekt nogal uit aan de achterkant/buitenkant, waardoor het deksel open blijft staan.

Evene daargelaten dat ik die 40 euro best veel vond, wil ik wel iets dat het deksel openlaat staan indien gewenst. Ze steken naar mijn zin echter te veel uit en naar mijn idee komt er veel te veel druk op het scharnier en hout te staan door die constructie.

Nu zou ik met een kettinkje die eenvoudige kunnen gebruiken. Ergens in mijn gedachten zit echter een plaatje van scharnieren met een soort boogje die er ook voor zorgen dat het deksel op kan blijven staan.

Kortom,... weet iemand nog andere scharnieren waarbij je een deksel van een kist kan laten openstaan op laten we zeggen iets over de 90 graden? En yep, ergens is er een idee van scharnieren met een soort geleide boogje dat de maximale uitslag kan vergrendelen..
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoi,

Volg link voor de scharnieren die ik binnenkort ga proberen: http://www.smartboxmaker.com/smarthinge-2/ Absoluut niet goedkoop maar wel erg goed, als ik het zo zie en geloven mag. En Andrew is niet de eerste de beste, dus ik ga er van uit dat het wel goed zit.

Verder heeft Baptist die scharniertjes die je bedoel: http://www.baptist.nl/houtbewerkers...charnieren-2-stuks-groot-haaks-met-begrenzing Ook niet echt goedkoop, maar als je even googled vind je wel verkopers die een paar euro goedkoper zijn.

We zouden eigenlijk eens moeten proberen een inkoopcombinatie op te zetten hier, scheelt altijd weer in de prijs als je er tien koopt ipv 1. :D

Succes!

Groet, Rob.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Bedankt Heckemann. Dat tweede scharnier is ongeveer wat ik in gedachten had. Enige verschil is dat deze een begrenzende boog heeft die in het houd verdwijnt. Het scharnier van Baptist wil ik wel hebben, maar moet ff verzinnen hoe ik ruimte maak om die boog in het hout te laten zakken.

Boren in een boogje, mmmm
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Boren in een boogje, zelfs dat kan :D, daar zijn speciale boren voor, maar dat werkt alleen in dik hout en wordt erg grof.

Maar schuin inboren met een goede houtboor en vervolgens wat ruimte maken met een fijne beitel werkt prima. Je moet er alleen voor zorgen voldoende "vlees" over te houden voor de schroef tussen boogje en scharnierpunt. Ik meen me te herinneren dat er een goede beschrijving bij die scharnieren zat en anders kunnen ze je bij Baptist precies vertellen hoe het werkt.

OVerigens hebben die smarthinges ook een begrenzing, maar dan zonder boogje. Je zou voor de grap eens de video op die site moeten bekijken, dan zie je echt hoe mooi die dingen werken en hoe handig ze te plaatsen zijn (mits je de beschikking hebt over een freestafeltje dan wel... Maar das ook zo gemaakt).

Succes!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.