mijn nieuwe lijmklemmen met wat werk ONTROESTEN enz

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Kort geleden heb ik een bergje lijmklemmen op de kop getikt. Omdat ze in slechte staat zijn wil ik mijn aanpak laten zien. Omtroesten en opknappen.
Het begin, 19 stuks met veel roest .IMG_1395.jpg
IMG_1396.jpg
Ik heb ze gekocht omdat de verkoper melde dat er een paar lange, 1 meter tussen zaten
IMG_1394.jpg
Eerst het zooitje maar eens uitgezocht en aan een eerste inspectie blootgesteld. Er zijn 6 lange bij van 100 cm.hebbes. Verder een aardige verzameling 50 60 cm.
Begonnen met de lange, met een staalborstel de eerste aanval ingezet. In korte tijd zijn ze al weer een stuk beter, omdat het losse roest weg is heb ik er meer vertrouwen in.
IMG_1407.jpg
voor de staalborstel
IMG_1411.jpg
Na de behandeling, het meeste roest ligt er los naast.
Klaar voor het badje
IMG_1414.jpg
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Voor het ontroesten gebruik ik mijn vertrouwde huismerk citroenpoeder. Gewoon bij de apotheek gekocht. Deze pot voor ongeveer een tientje.
IMG_1416.jpg
Ik heb een plastic koffie bekertje poeder op 10 lt water. beetje natte vinger werk hoor. het is voor mij geen exacte methode meer een beetje aanvoelen.
IMG_1414.jpg
Ik heb de handsvaten zo hoog mogelijk opgedraaid, die wil ik natuurlijk ontzien.
Poeder erbij water erin /even roeren en klaar is.......
IMG_1415.jpg
nouja heb ik daar geen foto van, lekker bezig :p
Omdat ik nog een paar korter heb die ook maar gelijk aangepakt, zelfde proces maar een ander kleur bad,
IMG_1432.jpg
Water om mijn werkbank OOO als dat maar goed gaat.
IMG_1430.jpg.
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Er waren er een paar die eigenlijk al goed genoeg zijn. Eerst die van 50 cm.
IMG_1425.jpg
Wat je goed ziet is dat het GEEN topkwaliteit is. Aan de bek kan je dat goed zien. Er zit een soort braam op over de lengte van de bek.
En een scheur in het handsvat.
IMG_1428.jpg
Ook is het voetje niet erg goed.
IMG_1427.jpg
5 minuten met de ijzervijl en klaar voor gebruik.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Deze twee heb ik eigenlijk alleen maar in de olie gezet. Ik vind het snelspan systeem wel een leuke vondst. Of het werkt weet ik niet. Daar kom ik later wel achter. Natuurlijk ook merkloos. Ach je kan eigenlijk nooit genoeg lijmklemmen hebben. :p
IMG_1420.jpg
IMG_1421.jpg
IMG_1423.jpg
Klaar voor gebruik, voor als ik weer eens wat met hout ga doen ;)
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Armadaman,

Ik zie de drie laatste foto's ook niet. Kun je die opnieuw posten?

groeten ,
Ornament
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Goed bezig Hugo :D. Klemmen heb je, inderdaad, nooit genoeg (vind ik, mijn vrouw denkt daar heel anders over :(). Als de roest verdwenen is hou je er een mooi stel aan over. Er zijn losse kunststofkapjes te koop, ben alleen vergeten waar ik die gevonden had, maar daar is google weer goed voor. Kosten een paar jaar geleden € 0,80 voor mijn 1200mm klemmen, kan je de kop niet kosten en ze zijn weer helemaal zoals ze moeten zijn.

Groet, Rob.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hoi Hugo,

Je bent de laatste tijd lekker bezig met opknappen! En ook deze klemmen zullen er straks weer prachtig uitzien naast je houten hoornschaaf.
Maar ik neem aan dat je de handvatten ook wel onder handen neemt? Zeker die met die scheur.
Dat kan je nu natuurlijk niet meer laten zitten, je hebt met de hoornschaaf de lat hoog gelegd.

Groeten, Raymond.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jefmen, Sam en Rob,
Even bij kranenedonk gekeken, bedankt voor de tip.
Ja, je kan nooit :p:p genoeg klemmen hebben, die plastic voetjes zal ik eens naar kijken, bedankt.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hoi Hugo,
........
Maar ik neem aan dat je de handvatten ook wel onder handen neemt? Zeker die met die scheur.
Dat kan je nu natuurlijk niet meer laten zitten, je hebt met de hoornschaaf de lat hoog gelegd.

Groeten, Raymond.

Hoi Ray
Ik had allemaal wilde plannen, schoonmaken, kaal maken spuiten, handvat kaal en in de olie zetten. Maar nadat ik vanavond er één onder handen heb genomen kom ik daar een beetje op terug. Ongeveer een uur met het handvat bezig geweest . Wel mooi als het kaal is maar je blijft het rood op het hout zien. lijkt wel een soort dunne film laag te zijn. Daar gaan we nog maar eens over denken.
Ik heb er nogal een paar te gaan en als iets lopende band werk wordt dan heb ik er nooit veel zin ik om dat af te maken.
hg Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vanavond de emmers maar eens bekeken, we zijn ongeveer 24 uur verder.
IMG_1435.jpg
IMG_1437.jpg
Je ziet het resultaat al op de bodem liggen. roest roest.
Begonnen met de lange klemmen 120 cm lang, eerst maar eens met een doek de smurrie er af gepoetst. Een hele verbetering.
IMG_1439.jpg
IMG_1442.jpg
Ben eigenlijk best al tevreden. Het handvat KAAL geschuurd, of wat daar op lijkt.
IMG_1444.jpg
IMG_1447.jpg
HIER het bewijs dat citroen zuur werkt. links in het bad rechts de rest van de klem.
Het ontroestte deel met WD40 behandeld, ik weet dat er mensen zijn die er niets in zien maar ik zweer erbij. Omdat je tussen de draad moet smeren en ook tussen de klem lijkt mij dit de slimste truc. Mijn eerste ijzeren schaaf heb ik ook helemaal met wd40 gedaan, als ik hem nu na 3 jaar uit de kast haal dan is hij nog steeds in prima ontroeste staat.
hg Hugo
okay je moet er niet mee op hout knoeien, maar verder prima spul
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Kicken he? Ik blijf zo blij als een kind als ik weer eens iets uit het zuur haal. Vanmorgen twee nijptangen die ik op een rommelmarkt gescoord heb na een dagje zuur even afgespoeld en met 4x0 staalwol behandeld. Helemaal mooi!

Jij mag nog een keer voor de andere kant. Eigenlijk zou je een centimetertje roest moeten bewaren om te laten zien hoe ze waren!

Groet, Rob.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Kleine update.
Ik beloof dat ik niet alle lijmklemmen zal laten zien :p als je een keer gezien hebt hoe het werkt dan snap je het hopelijk.
Wel is me het een en ander opgevallen,
IMG_1448.jpg
IMG_1449.jpg
Er zitten er een paatr bij zoals bovenstaande, lijkt heel erg op doe het zelf werk, bv een leerproject op school. Volgens de verkoper werkte deze oudjes het beste. Omdat ik er geen tandjes op de staaf zie heb ik zo mijn bedenkingen, maarja je weet maar nooit.
IMG_1453.jpg
Ook wel handig zo, makkelijk bij het ontroesten, maar of dit zo hoort? ik weet het niet.
IMG_1454.jpg
IMG_1455.jpg
Lust en Stabil zijn de enige twee merken die ik tegen kom.
IMG_1457.jpg
IMG_1458.jpg
De laatst staan nu in het bad en de eerste staan klaar voor behandeling nummer twee.
hg Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het werk heeft NIET stil gelegen hoor :)
Het ontroesten van de klemmende delen heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Nu gaat het recht toe recht aan, hoop ik.
IMG_1540.jpg
Mijn nieuwste hulpmiddel, een pvc buis van 100 cm met een einddop.
Hij staat rechtop in de schuur ingeklemd aan de werkbank
IMG_1542.jpg
IMG_1544.jpg
Dit is een beetje het idee. Een paar naast elkaar moet kunnen. Natuurlijk mijn bekende huisrecept, citroenzuur van de apotheek.
Oja dit vond ik er tussen ,lijkt wel een Bessie :eek:
IMG_1545.jpg
IMG_1547.jpg
IMG_1548.jpg
Nu maar hopen dat de vorst nog even UIT de schuur blijft. we zien wel.
hg Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Maar weer eens verder met de laatste lijmklemmen. Omdat er een paar waren logeren lag het even stil. Dat kwam ook wel goed uit want er zijn er 4 die langer zijn als mijn pijp. Met een pijp van 1 meter kan je geen lijmklemmen van 110 cm doen. :( Een verlengbus gekocht en gepast. gaat net lukken. IMG_1760.jpg
IMG_1761.jpg
IMG_1762.jpg
De laatste foto is met de bus erop. Moet nu wel lang genoeg zijn.
hg Hugo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.