Houten lepel met het hakmes.

tuoh

Oud hout
Heb al een tijdje een "Carving Jack" in de kast liggen die toch eens hout zou moeten proeven, daar hebben we vandaag eens werk van gemaakt.

Uitgangsmateriaal, een vers gekliefd stuk Berk, drogen doet het wel in het werk. De grove vormgeving heb ik gedaan met een eerder ongewoon stuk gereedschap, namelijk een hakmes:D Een goed hakmes werkt vlotter dan een bijl, maar het ding moet voldoende gewicht in de schaal werpen. De hakmessen die je tegenwoordig in de winkel vind zijn die naam niet waardig, dat is niets anders dan een stukje staal van 5mm dik en met een rechte snede eraan, dat werkt dus niet hé. Die oude werken wel, en hoe, met de bolle voorkant van de snede geef je snel vorm, met de holle achterzijde van de snede werk je preciezer af.

Een stuk Berk gekliefd.
CIMG3755.jpg

De contouren grof uitgehakt met het hakmes.
CIMG3763.jpg

Eens de vorm grosso modo in vorm word er verder gewerkt met een licht bijltje, ook hier is de snijkant niet recht maar serieus bol geslepen. Dank zij de bolle snede kan je vlot gebogen en holle vormen uithakken. De uiteindelijke vorm komt stilaan tevoorschijn.
CIMG3764.jpg

Tot zover het werk met de bijl.
CIMG3769.jpg

Beginnen afwerken met het mes.
CIMG3776.jpg

En uithollen met een Chinese guts:D
CIMG3780.jpg

Binnen een paar dagen het spul eens opschuren en in de olie zetten, zijn we een stuk bestek rijker.

Het snijmesje is een combiné, wat wil zeggen dat je alles (een beetje) kan, maar niks echt goed. Dat bleek hier al snel, het rechte mes werkt als de beste, maar het gebogen lemmet was te kort voor deze klus, daarom de guts. Voor kleiner werk gaat het gelukkig een stuk beter:D idem voor het snijden van versieringen.
Binnenkort toch eens tijd maken om een paar deftige messen te vervaardigen.

Mvg,

André
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Geweldig André. Volgens mij kun je zelfs met een bijl het bed opmaken. Dit is het soort vakmanschap, dat je ook vindt in b.v. Finland bij het maken van lepels en drinknappen.
Mooi handwerk.
vr.gr. Jan Pranger.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zo'n hakmes wordt toch een hiep genoemd?
In ons dialect wordt een uitermate onmooie vrouw ook een "hiejp" genoemd, vraag me niet waarom. Een vaatdoekje noemen ze dan weer een slet...

Voor het uithollen van lepels gebruik ik zo'n gebogen mes van frost, niet duur en werkt perfect.
 
A

Athanor

Guest
Mooi om te zien hoe je met de "oude" gereedschappen aan het werk bent. Goed dat je dat met ons deelt en we zo functie en toepassing weer eens onder ogen krijgen. De gemaakte lepels vragen om er een "ouderwetse" pot eten mee te maken:)


Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Coko als ik het me goed herinner van mijn cursus vakkennis ijzerwaren en gereedschappen heet het een houthiep (of er nog andere hiepen zijn: geen idee) je had er drie modellen in het brabantsmodel had de grootste bult aan de bovenkant de andere twee modellen waren ook naar de provincieen vernoemt. Ik geloof een gelders model en de laatste weet ik niet meer. Maar hoe noordelijker de provincie hoe kleiner de bult. Voor mij was deze kennis niet belangrijk maar kwam meestal als strikvraag en is blijven hangen op de harde schijf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.