Veranda in houtskelet

balouken58

Nieuw lid
27 dec 2013
2
0
Hallo , wij hebben een bestaande veranda in baksteen , nu ga ik die afbreken en wou er een andere zetten in houtskelet . Nu weet ik niet waar ik rekening mee moet houden zoals dikte van de balken , dikte van isolatie . Heeft er iemand antwoorden voor mij ? Mvg tim
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Heb er geen ervaring mee maar om eens wat dingen te noemen om rekening mee te houden:

Waar komt de wind vandaan ? Komt er een schuin dak op (ivm blijven liggen van sneeuw, regenwater) ? Komen de dragende balken (staanders) in aanraking met de grond ?
Je spreekt over isolatie, houd dat in dat de ruimte dan verwarmt gaat worden? In dat geval geen veranda maar meer een serre ? Komt er glas in (dak of ramen) ?

Ik meen dat er veel gebruik wordt gemaakt van Douglas hout, dit is zeer geschikt voor dit soort doeleinden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Een veranda die dicht is, kan je beter een aanbouw of serre noemen.

Denk aan fundering. Bereken de balkmaten. Evenveel isolatie als de rest van het huis of beter. Tegenwoordige norm voor nieuwbouw is Rc=3.5m2K/W

Als deze nu van steen is, waarom dan vervangen? Je kan er ook hsb tegenaan zetten.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Misschien handig om foto's en/of een schets te maken van wat je precies wilt, zo wordt het lastig goed advies te geven.

Heb je sowieso ervaring met bouwen/houtbewerken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.