Zegelstempel, hoe maak je een gedetailleerd reliëf?

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik heb een tijdje geleden een oud ladekastje gevonden op zolder, het zag er oud en verweerd uit. Ik trok er een lade van open en vond daarin een mysterieus (half aangebrand) roodkleurig staafje. Omdat ik zo nieuwsgierig was naar dit merkwaardige object heb ik het rondsnuffelen gestaakt en ben naar mijn vader gelopen om te vragen wat ik in mijn handen had. Hij vertelde mij dat het een staafje zegellak was, wat vroeger werd gebruikt om brieven van een zegel te voorzien. Op deze manier kon de ontvanger van de brief controleren of de brief tijdens zijn reis niet stiekem was bekeken. Toen is in mijn hersenpan het idee ontstaan om brieven te gaan versturen met een ouderwetse rode zegel, alleen.... ik heb geen stempel om de lak mee te stempelen. Bovendien vind ik het al knap lastig om een mooi zegel te produceren zonder de envelop in brand te steken of mijn vingers te branden :p maar dat terzijde.

De kern van mijn topic
Ik zou graag een zegelstempel willen maken maken. Maar ik kan geen methode bedenken om een reliëf aan te brengen op de stempel, de stempel (globale vorm) en het houten handvat weet ik wel te fabriceren.

Nog even een fotootje zodat iedereen begrijpt waar al deze gedachten over gaan...

wax-seal-initial-600x600.jpg
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Nu kom je op het gebied van metaalgraveren terecht. Wil je dat goed doen dan heb je speciale graveergereedschap nodig, burijnen. Je kan een proefje doen met een Euro-munt in de was. In m'n tienerjaren schreef ik brieven aan een vriendinnetje en die werden ook verzegeld. Je houdt het lakstaafje boven de plaats voor het zegel, met een lucifer smelt je wat was, laat een paar druppels op de envelop vallen en drukt er het stempel op. Door de hoeveelheid metaal in het stempel koelt de was snel af en is het zegel klaar.
Wil je zelf wat graveren dan kan je het beste een stukje messing nemen en met een verslepen priem proberen iets te graveren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Burijn
Je hebt een vaste hand nodig en een scherp oog. En vergeet niet dat je het in spiegelbeeld moet doen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Hoi Douwe,

Leuk, lekker ouderwets brieven schrijven, dat zouden we eigenlijk meer moeten doen. Is altijd leuk voor het nageslacht die dan over 100 jaar kunnen lezen wat we nu schrijven.
Zelf graveren is wel een dingetje, maar met veel geduld zal dat vast wel lukken.
Maar als je even googled op zegelstempel zie je dat je er ook eentje kan bestellen. Op maat gemaakt.
Geen idee wat daar de prijzen van zijn, maar die zullen wel met een computer graveren.

Groeten, Raymond
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Je houdt het lakstaafje boven de plaats voor het zegel, met een lucifer smelt je wat was, laat een paar druppels op de envelop vallen en drukt er het stempel op.

Klinkt veel makkelijker dan ik het in de praktijk heb ondervonden. Ik denk dat deze zegellak zijn beste tijd gehad heeft, hoe lang je het ook verwarmt er wil geen druppel vanaf vallen. Ik heb later nog geprobeerd om het staafje te laten branden, maar toen kwamen er brandende druppels op de envelop. Met alle gevolgen van dien.

corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar volgens mij zijn er meerdere soorten was voor zegels:
Zegellak, vormt een zegel d.m.v. een chemische reactie, zegel is hard en breekt snel uiteen
Zegelwas, Vormt een zegel door het smelten van de substantie, is zacht en kan wel wat klappen verduren
(Lijmpistoolvulling voor het maken van zegels)

Je hebt een vaste hand nodig en een scherp oog. En vergeet niet dat je het in spiegelbeeld moet doen.

Mijn hand zit redelijk goed aan mijn arm vast, daar heb ik geen klachten over :D

Leuk, lekker ouderwets brieven schrijven, dat zouden we eigenlijk meer moeten doen. Is altijd leuk voor het nageslacht die dan over 100 jaar kunnen lezen wat we nu schrijven.
Zelf graveren is wel een dingetje, maar met veel geduld zal dat vast wel lukken.
Maar als je even googled op zegelstempel zie je dat je er ook eentje kan bestellen. Op maat gemaakt.
Geen idee wat daar de prijzen van zijn, maar die zullen wel met een computer graveren.

Ben ik het mee eens ;). Toch altijd leuk om een brief van familie te ontvangen, of in dit geval sturen. De prijzen van de stempels vallen wel mee (wat ik tot nu toe tegen ben gekomen). Alleen kunnen ze dan enkel een standaardpatroon of letter graveren, ik wou een soort van familiewapen of een mooie versierde letter graveren. Jaja ik wil weer iets ingewikkelders... misschien toch maar overwegen iets aan te schaffen als het mij niet lukt. bedankt voor de tip!
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik heb vaak het genoegen gehad om graveerders aan het werk te mogen zien, voornamelijk graveerwerk op wapens. Als je er naast staat lijkt het zo simpel.... Tot je het zelf mag proberen. Valt vies tegen, zelfs met alle geschikte professionele gereedschappen is het pas na heel lange oefening een beetje te doen. Ik zou er ook helemaal de zenuwen van krijgen om op een geweerslot, helemaal klaar, prijs is dan soms al eenburgermansfortuin, te moeten gaan krassen met alle risico van uitschieters en zo. Die zijn bijna altijd onherstelbaar.

Wat ik wel zelf gedaan heb is graveren met behulp van een hangmotor met flexibele as. Met een goed freesje, de juiste snelheid en de al eerder genoemde vast hand kom je dan wel een heel eind, maar het gepriegel op de vierkant mm moet je dan uit je hoofd zetten, dat lukt niet, maar een alleszins redelijk graveerwerkje zoals een simpele stempel moet je na enige oefening dan wel lukken. Messing is dan het materiaal om te gebruiken. Een Dremel of een goedkopere kloon daarvan doet het ook, maar die worden al snel te warm zodat je steeds even moet stoppen. Voordeel is dat veel mensen zo'n ding al in huis hebben, dus vergt het geen extra investering. Hoogstens een goed freesje en bespaar daar dan niet op! Diamant is hier de beste optie, hoewel die veelal aan de brede kant zijn voor fijn werk.

Staafjes zegellak in allerhande kleuren en kant-en-klare zegels kan je overal kopen. Mijn favoriete stek daarvoor vind je hier: http://www.dangerart.com/stempelgalerie/ Als je in Deventer bent is dit een winkeltje wat je niet mag missen. Ik ken niemand die daar zonder minimaal één stempel weer naar buiten komt :p

Als je daar gaat kijken (IRL of op het net) dan is het de moeite waard om eens te kijken naar een praagstempel. Dan kan je met een soort tang een gepraagde , zowel zichtbare als voelbare, afbeelding in papier zetten, erg handig en het ziet er deftig uit! Geen verzegeling, wel klasse. Voor gebruik in boeken ook erg handig.

Succes!!

Groet, Rob.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hoi Douwe,
als je zelf kunt CAD tekenen kan ik misschien wel helpen, ik kan wel wat op de CNC frees graveren met een puntfreesje.
ik heb helaas niet de tijd om een ontwerp uit te werken.

John
 
A

Athanor

Guest
Als je daar gaat kijken (IRL of op het net) dan is het de moeite waard om eens te kijken naar een praagstempel. Dan kan je met een soort tang een gepraagde , zowel zichtbare als voelbare, afbeelding in papier zetten, erg handig en het ziet er deftig uit! Geen verzegeling, wel klasse. Voor gebruik in boeken ook erg handig.

Succes!!

Groet, Rob.

Ik denk dat het juiste woord "preegstempel" is;) Preegwerk is een oude grafische techniek die ik nog uit mijn werk in de de grafische industrie. Werd vaak ingezet voor luxe briefpapier, meestal van de directie. Met de stempel in een boekdrukmachine, vaak een degelpers, was het een van die mooie oude technieken. Kun je in een grafisch museum nog wel voorbeelden van tegenkomen.

Fons
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Athanor: klopt. Mijn "Praag" komt uit Duitsland, mijn vader werkte in de grafische industrie, is geboren in Düren en heeft zijn hele leven Venlo's dialect gesproken. Een aantal termen zijn door hem "verduitst" denk ik. Iets daarvan is op mij overgeslagen :D Op duurder drukwerk werd inderdaad tijdens de drukgang een reliëf gestanst, mijn vader sprak dan van "gepraagt", vanuit het Duitse "Zu Prägen" waarschijnlijk.

Als ik het er over heb zie ik de rijen Heidelberg drukpersen weer voor me en ruik ik de heel bijzondere geur van de inkt.

Groet, Rob.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Hoi Douwe,
als je zelf kunt CAD tekenen kan ik misschien wel helpen, ik kan wel wat op de CNC frees graveren met een puntfreesje.
ik heb helaas niet de tijd om een ontwerp uit te werken.

John

De computer waarop mijn ontwerp/tekenprogramma's staan heb ik weg gebracht voor reparatie, dus kan momenteel geen ontwerpen tekenen. Welk formaat bestand zou je kunnen gebruiken? (bijv: .pdf) Ik heb geen autoCAD op de computer staan maar kan wel in soldidworks ontwerpen converteren naar andere bestandsformaten.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
leuk om over andere oude technieken meer te weten te komen, bedankt fons en rob! :D

(kwam ergens op het internet ook de term blindstempel tegen, denk dat dit hetzelfde is als een preegstempel)
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Douwe,

DXF of STL zou ik mee overweg kunnen, die kan ik snel inladen in mijn cnc machine.

john

Bedankt voor je aanbod, ik zal even kijken of de computer nog te repareren is. Volgens mij kan ik vanuit solidworks wel DXF bestanden maken, ik laat nog wel van me horen als ik een ontwerp klaar heb. Mocht je niks meer horen dan ben ik het waarschijnlijk vergeten, ben altijd met 5 projecten tegelijk bezig en daar komen de kerstactiviteiten ook nog bij :D, fijne feestdagen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.