freesje afgebroken tijdens het bovenfrezen.

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Ik heb net een bovenfrees aangekocht, Festool OF 1010 EBQ

Daarbij kreeg ik ook een gratis set frezen.(Was bij toolnation )

Ik probeerde daarnet de machine (op multiplex) , met een klein freesje doorsnede 6mm, op 6mm diepte.
2 korte lijntjes recht mbv geleiderail, 1 maal uit vrije hand gebogen lijn. Toen kraakte het freesje gewoon af terwijl ik bezig was. Heb het afgebroken stuk nog niet teruggevonden.
Lijkt me supergevaarlijk!

Iemand een idee hoe dit kon gebeuren? Ik was zeker niet bruut of snel aan het werken.
Waarschijnlijk zal dit wel een goedkoop setje zijn, maar dit kan toch niet? na de derde groef.


frees.jpg

frees2.jpg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb ooit ergens gelezen (kan het zo gauw niet terugvinden) dat je per gang een diepte van 1/3 van de diameter van het bit mag afnemen. Zelf houd ik als maximum de helft aan. Dat zou betekenen dat je per gang 2 a 3 mm mag afnemen met een 6mm bit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Ja dat gebeurt wel meer. Ik denk dat dit setje een twee tientjes kost verkoop. Ik denk dat dit freesje de fabriek nog geen euro kost. Vooral bij maten kleiner dan de diameter van de as treedt breuk op. Hier zal het aan de kwaliteit gelegen hebben. Maar dunne freesjes van topmerken breken ook. Vaak door andere oorzaken. Te veel voeding geven, te diep in een keer frezen. Bedenk dat de omloopsnelheid wel 26000 toeren kan zijn. Een topkwaliteit frees begint bij een twintig euro. Hier op het forum is men positief over de freesjrs van ecotools. Goede prijskwaliteit verhoudingen..
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Er zit niets meer in de spantang? Dan heeft het freesje niet ver genoeg in de spantang gezeten. Deze freesjes gebruik ik zelf ook, nog nooit een afgebroken. Prijs kwaliteit klopt redelijk bij deze setjes.
Oops beter kijken, de schacht heb je op de foto staan, maar hoever zat deze in de spantang?
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Gebeurd bij de goedkopere groef freesjes wel meer, vooral als ze kleiner dan 12 mm zijn breken ze af, vanaf 12 mm breken er hoeken af.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
volgende keer minder diep frezen, zoals anderen al hebben opgemerkt. Ik denk dat er bij dit freesje een verzwakking in het materiaal zat, toch wel een reminder om altijd een goede veiligheidsbril te dragen bij het frezen.
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
freesschacht zat volledig in de spantang, dit kan het niet zijn.
Mss inderdaad te diep gewerkt, ik dacht dat 6mm wel ok was in 1 keer.

Als dit 'wel meer gebeurd' met goedkope frezen zoals sommigen hier aanhalen vind ik dit eigenlijk wel schandalig, is echt wel een gevaarlijke situatie.
en idd een reminder op steeds een bril op te zetten ;)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Topmerken breken ook wel eens. Freesje nooit helemaal erin, daar is al een draadje over, altijd iets omhoog trekken, bij het aandraaien van de spantang wordt het freesje iets dieper getrokken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Waar ligt de schuld? Kwaliteit of geen goede gebruiksaanwijzing. Bij veel gereedschap word uitgegaan van een bepaalde van de gebruiker.
Maar voor bepaalde gereedschappen moeten fabrikanten toch meer info bij hun machines geven. Ook bij dit freessetje zou een gebruiksaanwijzing moeten zitten. Inderdaad hoeveel mag je in een gang afnemen. Wat is het aanbevolen toerental. Aan de andere kant mag je ook verwachten dat je je laat informeren. Feit is wel dat een stuk staal wat met meer dan 20000 door de lucht vliegt zeer gevaarlijk is.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Waarschijnlijk een fout in de frees, dit heb ik nooit voorgehad moet ik zeggen. Met goedkope of dure frezen, meestal zijn het hoeken die afbreken. En vaak hoe duurder hoe sneller er stukken breken. ik houd eigenlijk nooit rekening met de freesdiepte tov frees diameter. Ik weet gewoon uit ervaring wat de bovenfrees zelf aankan, en pas dan ofwel de diepte, ofwel de doorvoer snelheid aan.

In ieder geval bij het frezen altijd systematisch een bril op! frezen is van ver het meest gevaarlijke werk voor de ogen! Ik weet nog van mij leraren, iedere keer dat ze op spoed beland waren voor hun ogen was het omdat ze aan het frezen waren zonder bril.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Hoeveel ervaring heb je met een bovenfrees?

Heb wel eens eerder zon freesbreuk gezien, toen was er duidelijk een flinke luchtbel te zien in het staal/gietijzer.

Te diep in een keer zeker uit de losse hand met bochtenwerk, kan een behoorlijke trilling aan het freesje geven.

Als je af en toe een bovenfrees nodig bent kun je een redelijke tijd met die goedkopere freesjes doen.
Zelf ben ik er geen fan van, gebruik zelf freesjes van RVS Tools - Festool
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Waar ligt de schuld? Kwaliteit of geen goede gebruiksaanwijzing. Bij veel gereedschap word uitgegaan van een bepaalde van de gebruiker.
Maar voor bepaalde gereedschappen moeten fabrikanten toch meer info bij hun machines geven. Ook bij dit freessetje zou een gebruiksaanwijzing moeten zitten. Inderdaad hoeveel mag je in een gang afnemen. Wat is het aanbevolen toerental. Aan de andere kant mag je ook verwachten dat je je laat informeren. Feit is wel dat een stuk staal wat met meer dan 20000 door de lucht vliegt zeer gevaarlijk is.

Ben daar absoluut niet mee eens. Als je een auto koopt zit er ook een gebruiksaanwijzing bij echter er staat nergens bij hoe je moet file parkeren. Als je het mij vraagt behoor je als je met machines werkt gewoon een algemene behoorlijke opleiding gehad te hebben of in ieder geval een goede cursus. Niet gewoon naar de winkel gaan en apparaat kopen en er maar vanuit gaan dat alle veiligheidsaspecten erop zitten die ervoor zorgen dat jij al gebruiker veilig bent. Nu weet ik niet wat de achtergrond van de ts is en doel ik niet op hem maar op de algemene mensen. Soms zie je dingen en denk je man man man…

@ts, ga er maar vanuit dat in jou geval te diep in een keer gefreesd is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb een gelijkaardig (zelfde?) setje frezen. Kwaliteit/prijs is goed.
Met de Domino heb ik ook een freesje kapot gehad. Het was zo goed als nieuw, maar toch was de kop afgebroken. Oorzaak? Ik zou het niet weten. Overdreven belasting was het zeker niet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Renault als je het einde van mijn betoog leest schrijf ik dat je mag verwachten dat je je goed laat voorlichten. Kijk een bovenfrees is zo veelzijdig dat wil je deze ten volle benutten je veel ervaring en kennis nodig hebt. Ik heb een jaar of dertig gereedschappen verkocht en vele stompzinnige dingen gezien. Ik vind dat zowel de fabrikant als de gebruiker zich moeten inspannen. Je vergelijking met een auto bevestigd mijn verhaal: je moet gekwalificeerd zijn voor je er mee de weg op mag. Vele verkopers in winkel kunnen goed praten en de meeste weten bij vakzaken nog wel het een en ander. Vele van hen hebben het meeste gereedschap nooit of bijna nooit gebruikt. Wij gaven bij veel machines een demo aan de klant waar de basisvaardigheden werden uitgelegd. Toch heb ik een keer met een mond vol tanden gestaan. Ik verkocht een festool rs400 met schuurpapier en de klant was binnen een uur terug. Klacht was dat de machine niet schuurde en het nieuwe schuurpapier niet vastklitte. Ze had eerst het schuurpapier wat op de machine zat gebruikt ( het klitzooltje). Na mijn reactie zij ze u heeft niet gezegd dat er schuurpapier onder moet.Ik heb toen de schuld op me genomen en gezegd dat mijn kennis niet toereikend is geweest. Later er hartelijk op gelachen. Dus goede gebruiksaanwijzing gezond verstand inspanning om de machine onder de knie te krijgen en goede voorlichting van de verkoper. Helaas is dit laatste door het internet een stuk minder.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Toch heb ik een keer met een mond vol tanden gestaan. Ik verkocht een festool rs400 met schuurpapier en de klant was binnen een uur terug. Klacht was dat de machine niet schuurde en het nieuwe schuurpapier niet vastklitte. Ze had eerst het schuurpapier wat op de machine zat gebruikt ( het klitzooltje). Na mijn reactie zij ze u heeft niet gezegd dat er schuurpapier onder moet..
En dit soort mensen moeten zich vooral NIET voortplanten.... Dat levert niets op voor de mensheid :p
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Handig 18 misschien een beetje. Maar wat ik in de loop van de tijd voor verhalen heb gehoord dat kan iemand met een beetje technisch inzicht zich nauwelijks voorstellen. Helaas vergeet ik deze verhalen ( bescherming van mijn geheugen). Maar soms borrelt er weer wat naar boven. En gelukkig zitten we in Nederland op de gedachte van 1944. Weet wat je kan en niet kan en overschat je zelf niet.
 

WR1944

Oud hout
Ik snap nu waarom de beschrijvingen/handleidingen in Amerika zo uitgebreid zijn:p.

Op alle autospiegels die een beetje gekromd zijn om het zichtveld te vergroten staat: voorwerpen in de spiegel zijn dichterbij dan ze lijken
De linker- en binnenspiegel is vlak. Vanwege de mogelijke kans dat iemand een rechtzaak aanspant tegen een autofabrikant omdat hij dacht dat een achterligger dichterbij was dan hij dacht is dit zo opgezet. Zo wordt het veel grotere belang van een groter zichtveld opgeofferd aan het ontbreken van gezond verstand.
Iemand was zo stom om een beker koffie tussen haar knieen te klemmen toen ze bij een McDonalds drive-thru koffie bestelde. Toen ze optrok ging de koffie over haar kruis. Rechtzaak gewonnen en McDonalds heeft de koffiemachinetemperatuur omlaag geschroefd en op alle koffiebekers laten drukken dat de inhoud heet kan zijn.
Bekend is het verhaal van het oude vrouwtje dat haar hondje in de magnetron stopte om het te drogen. Ze was gewend dit te doen bij haar normale oven, even warm maken, uitschakelen en het hondje even in de warmte. Ze won het proces en nu staat op elk electrisch apparaat dat het alleen gevruikt mag worden voor het doel waarvoor het ontworpen is. Dit verhaal is waarschijnlijk een broodje aap want men heeft nergens die rechtzaak boven water kunnen krijgen maar de schrik zat er bij de fabrikanten gelijk in.
En de advokaten varen er wel bij want ze krijgen een flink percentage van het toegekende geld. Daar willen ze wel voor knokken. En met elke nieuwe rechtzaak wordt het gekker.

P1011638q.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.