Wat is dit?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bij een partijtje oude rommel zat dit schaaf achtige geval dat niet lijkt te kunnen schaven. Heeft iemand enig idee wat het is? Ik heb al op de site van HBS Segerink gekeken, maar die maakt het nu niet meer.

foto 1.jpg

foto 2.jpg

foto 3.jpg
 
A

Athanor

Guest
Dat is een boardschaaf, die werd gebruikt voor zachtboardplafonds, populair in de jaren 50-60. Met de schaaf werden platen op maat gesneden en de schuine kanten er aan gesneden. In middels vanwege de brandvoorschriften een uitgestorven traditie. Ik heb ook nog zo'n schaaf liggen, die gebruikt Stanley mesjes voor het snijwerk. Dat patroon van de mesjes kun je nog zien aan de roestige afdruk op de schuine kanten.


Fons
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aha, weer wat wijzer. Weet je ook wat dat stuk staal in het midden doet? Er zit geen scherpe kant aan, dus het lijkt me niet om iets te snijden.

De laatste stukken zachtboard heb ik een paar jaar terug uit ons huis gesloopt. Ik geloof dat er in een inbouwkast nog iets zit, maar verder is alles nu van gips of schrootjes.
 
A

Athanor

Guest
Dat is volgens mij de geleider ("fence" voor de Engelstaligen onder ons:p) die langs de kant van het board loopt. Het mesje hoort er dan schuin in te zitten, in de uitholling van de geleider zodat de schuine rand volledig wordt afgesneden.


Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooi dan weet ik gelijk waar die uitholling in het midden voor is. Iemand die dit prachtige stukje gereedschap wil hebben? Er zitten wel een paar worm gaatjes in....
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Dank Fons, voor de "fence" aanduiding, want ik ben er zo een die zwaar tekort schiet bij moerstaal duidingen. Alhoewel, geleider, daar kan ik mee uit de voeten.

PS, Kees, grote waardering voor je bezigheden en je blog. Volg em al sinds het begin van de bouw van je keuken :)
Heb trouwens je site een poosje terug aangemeld bij unplugged shop.... Sorry...of misschien, graag gedaan. Dat je t' weet.

Groet uit t' noorden
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hoi Bijl, zeker geen sorry, lijkt me leuk als mijn blog daar ook verschijnt. Hij staat al in het lijstje van Norsewoodsmith, wat flink wat extra lezers opgeleverd heeft.

Geen belangstelling voor een zachtboard schaaf daar in het verre noorden? :D
 
A

Athanor

Guest
Nu ik nog eens goed naar de foto's kijk blijkt dat je twee standaardinstellingen hebt voor de breedte van de felskanten. De linkerkant op de foto geeft een bredere schuine kant dan rechts.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.