afzuiger of stofzuiger?

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
Beste Forumleden,

ik heb erg veel last van de stof tijdens het werken. ik had altijd een oud normaal stofzuigertje, maar omdat deze er natuurlijk niet voor bedoelt was, is het motortje vol stof, zaagsel enz. gekomen. ook de zuigkracht was niet goed meer. inmiddels is deze ook stuk.

nu zit ik heel erg te twijfelen tussen een afzuiger en een stofzuiger. wat kan ik het best nemen?

stofzuiger: aangezien ik veel met MDF werk en veel frees enz. is een stofzuiger van bijv. Festool handig. die zal dan het zaagsel weg zuigen en het stof weg zuigen

afzuiger: aan de andere kant is een afzuiginstallatie ook wel weer handig aangezien ik ook een houtdraaibank heb, en deze misschien iets meer kracht heeft.

dus voor wat kan ik nu eigenlijk het beste gaan sparen? en zijn er ook adapters voor een afzuiger waar je een dun stofzuigerslangetje op kan zetten?

alvast bedankt,

Stephan
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
zijn er ook adapters voor een afzuiger waar je een dun stofzuigerslangetje op kan zetten?
ik heb een zelfbouw afzuigertje voor vlakvandikte bank en een festool stofzuiger voor het fijnere stof.
een dunne slang op de afzuiger dat gaat niet werken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Een stofzuiger is voor slangen van 27-50mm diameter voornamelijk op draagbare machines, de afzuiger is voor 100-200mm buizen voor zware machines waar een grote luchtstroom nodig is.
Ze werken volgens een verschillend principe HVLP tov LVHP, en een kleinere slang aftakken op een afzuiger werkt heel slecht want die moet absoluut een grote diameter hebben om te werken.

Ik zou zeggen, ga voor een stofzuiger voor het frezen, als je een 50mm slang kan vinden dan kan dat bij het draaien ook nog werken indien goed geplaatst, al is het niet ideaal.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande meningen. Je hebt trouwens afzuigers voor muurmontage. Deze hebben wel minder debiet dan de grote maar ruimschoots voldoende voor standaard draaiwerk. Volgens mij staan ze bij axminster op de site.
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
super! bedankt, dan ga ik toch voor de festool. tijdens het draaien gooi ik de deuren wel open en monteer ik de slang wel bij het werkstuk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.