Plan voor werkplaats en over 'Roll around carts'.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
555
94
Stiens
Ik heb het plan opgevat om een werkbank op kastjes en 2 hangende kastjes in mijn werkplaats te maken. Om mijzelf wat onder druk te zetten wil ik het projekt hier middels foto's bijhouden. Zo is het moeilijker om het niet af te maken of te vertragen. Toch zal het wel een half jaartje duren.

Één kant van mijn werkplaatsje ziet er als volgt uit.

1.jpg

Je ziet een soort inham met links een radiator met daarboven een hangend kastje en in het midden 2 karren. Een hoge en een lagere. Wat een stom idee van mij, die karren!
Ik zie in de Amerikaanse bladen en op internet genoeg voorbeelden van 'roll around carts' en hoewel ik daarvoor geen ruimte heb, dacht ik toch iets in die geest te moeten maken. Ik had het idee om de inham dicht te maken als een opslag wand, waar ik karren uit kon trekken met daarop allerlei gereedschap, hulpstukken, verf, enz. Je weet zelf wel hoeveel meuk je verzameld in de werkplaats.

Ik kwam er al snel achter dat er altijd iets voor de karren staat of ligt. Dat is nu eenmaal zo in een kleine werkplaats. Ik kan de karren dus niet uitttrekken.
Het werkt zo niet en ik ga de karren weer slopen. Ik ga kastjes maken en aan de wanden een soort french cleat systeem zoals deze.

Systeemwand.jpg

Ik bezit het boek waar dit systeem in staat (aanrader!). Overigens is dit niet helemaal het French Cleat systeem volgens mij maar zelfs beter, maar dit terzijde.

Nog eens over die karren, nu ik er goed over nadenk. Als je het 'roll around' letterlijk neemt moet je toch flink de ruimte hebben om hiermee te kunnen rollen. Dat is niks voor een relatief kleine ruimte. Ik denk dat je in een kleine ruimte moet kiezen voor 'fixed' en dan goed doordacht.

Hier zie je de karren van de zijkant en de reden waarom ze niet kunnen rijden.

2.jpg

Nu ik toch iets nieuws ga maken, wil ik het avontuur ook goed aangaan. Helaas weet ik van veel onderwerpen niet wat de Nederlandse benamingen zijn, dus ik brabbel ook wat in het Amerikaans / Engels.

1.
Ik wil de 'case frames' van multiplex maken en deze in elkaar zetten met 'pocket hole joinery'. Ik heb daarvoor geïnvesteerd in een Kreg Pockethole Jig. Ik lees daarover nauwelijks iets negatiefs, dus dat moet lukken.

2.
De 'face frames' worden van kersenhout. Dat is luxe, maar ik kon redelijk geprijsd aan flink wat ruw gedroogd hout komen. Ik heb een schaafbank, dus maar eens zien waar ik uitkom.
Het idee is ook een beetje dat het in de werkplaats nog niet zo precies komt. Ik wil gewoon zien hoe goed en nauwkeurig het wordt. Bevalt het mij dan ik later ook nog eens wat voor in huis maken.

3.
Ik wil 'inset doors' maken. Ook een avontuur. Hoe krijg ik dat goed passend!?!?! we zullen zien.
Het worden 'frame and panel' doors. Ik heb een setje profielmessen gekocht (F124) voor mijn topfrees (helemaal niet duur) om een profiel aan de regels en stijlen te frezen.

Nou zo zowat. Het kersenhout ligt momenteel wat in huis te acclimatiseren. Ik hoop tussen Kerst en Nieuwjaar het multiplex op maat te kunnen zagen en met de Kreg te gaan werken.
Misschien al wat ruwweg kersenhout zagen om te zien of het werkt.

Wordt vervolgt.

André
 
Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
555
94
Stiens
Aan HoutenKlaas en anderen.

Het boek is How to make Workbenches & Shop Storage Solutions van American Woodworker. Ik heb hem in een klein formaat paperback. En hoewel al weer wat ouder, is het een goed boek. In kleur met veel praktische ideeën.
Je kan alles hierover op internet vinden overigens. Probeer deze eens en zoek bij de afbeeldingen.

En . . . na even zoeken: Dit is het artikel.

Je kan zien dat het al weer wat jaartjes oud is want we zien een jongere versie van George Vondriska figureren. Je kent hem misschien van zijn Woodworkes Guild.

Let op! Volgens mij is het French Cleat system gebaseerd op latten met een 45gr kant waar je wat achter kunt haken. Zal best goed werken en naar verluid kun je er hele kasten mee ophangen.
Maar . . . . het systeem wat ik bedoel (zie foto boven) gaat uit van de aanpak zoals je ziet in het laatste filmpje hierboven. Dus niet zoals die andere 2 filmpjes.
Dit systeem is volgens mij universeler te gebruiken.

Maar goed, ieder moet werken en handelen zoals hem of haar goed dunkt natuurlijk.


André
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hm... Erg handig en stevig systeem volgens mij..... Lijkt me ook beter blijven zitten dan de Frenchs cleats, als je daar tegen een klein rekje met schroevendraaiers stoot duvelt het van de muur af, dat lijkt me met het bovengenoemde systeem beter. Dit komt hoog op mijn lijstje "mogelijke oplossingen om de puinhoop te organiseren" als ik mijn werkplaatsje moet gaan re-organiseren ivm de komst van nieuwe apparaten.

Succes!

groet, Rob.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
65
Ik heb het artikel gelezen die in de American Woodworker gestaan heeft.

Het laatste filmpje gaf de french cleat systeem (haaklat) aan. het werkt net zoals de haaklat als in het artikel.

Als ik mijn werkplaats op orde ga maken dan wil ik dat systeem ook gebruiken.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
555
94
Stiens
Het kersenhout (met wat Esdoorn er bovenop omdat ik het niet kon laten liggen) ligt bij mij in de gang te acclimatiseren.
Het lag er nog niet zo lang toen het toch wat hol ging staan. Ik had er geen latjes tussen waardoor het aan de kanten sneller droogde.
Fons adviseerde meteen er latjes tussen te doen, en gelijk heeft hij.
En oh oh wat ligt het er nu mooi bij. Je zou er haast bij gaan liggen.

PC240024.jpg

PC280099.jpg
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gewoon matrasje pakken.....slaapzak erbij....kussen ook nog en er dan lekker bij gaan liggen !!! Mooie droogplek trouwens !!
 
A

Athanor

Guest
Ja, een oplossing die jou niet onbekend is, Rick, ik kan me nog herinneren dat bij jouw in huis elk loos hoekje gebruikt werd voor hout....


Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
555
94
Stiens
Een kleine stap gezet.

IMAG0130.jpg

Éen van de karren gesloopt om plaats te maken voor de montage van de kastjes die ik ga maken.
Kost toch weer meer tijd dan verwacht want ik wilde er ook beslist wat hout van 'redden'. Je ziet het zo niet maar vooral de schappen zijn aan de kloeke kant. Versterkt met flinke balken. Enfin, ik heb nu ruimte. De 2e kar komt later.

Op de grond ligt al het gezaagde hout voor de nieuwe kastjes.
Ik maak in totaal 5 kastjes die min of meer als een wonder, precies uit 2 grote platen hout te halen waren. Ik zal later de afmetingen en het zaagplan posten.
Efficiënter kun je een plaat niet gebruiken maar je moet wel net deze kastje willen maken.

Ik gebruik een Kreg Pockethole Jig voor de verbindingen tussen de wanden van de kastjes. Daarover ben ik een aparte thread gestart. In dit topic lees je daarover dus niet.

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.