Mijn perfecte hobbyruimte......

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik wil bij deze mijn nieuwe hobbyruimte voorstellen. Het gaat om een nieuwbouw.
Met de titel, mijn perfecte hobbyruimte, bedoel ik dat ik alles tot in het kleinste puntjes heb proberen te voorzien voor het gene ik zowat allemaal doe in mijn vrije tijd.

De nieuwe garage komt tegen de oude bestaande grage te staan. Deze is ongeveer 9x5 meter groot.
Qua grote was dit het maximum wat ik mocht bouwen. Na veel plannen tekenen en veranderen volgens onze wet, werd het licht op groen gezet door vadertje staat.

Begin Mei zijn we dan gestart met de grondwerken.

2013-04-23091324_resize_zpscf298524.jpg


IMG_0149_resize_zps5cbcad52.jpg


IMG_0156_resize_zps8d356899.jpg





 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Wat je ook ka zien is dat de bestaande garage 1.5m langer is geworden.
2013-05-24104624_resize_zps260b1c88.jpg


Dit is de achterkant. Veel vensters en een deur moeten voor veel lichtinval zorgen.


P1000327_resize_zps6790c890.jpg


Je kan zien dat ik in de werkruimte vloerverwarming heb gelegd. Met de huidige brandstofprijzen, en een verwarmingsketel die hier voor voorzien was, was dit de beste en goedkoopste oplossing om de werkplaats te verwarmen.

2013-06-19171346_resize_zpsb62025c2.jpg


P1000330_resize_zps82956a10.jpg






 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
2013-06-05154712_resize_zpse57b5dd2.jpg



Wat het dak aangaat zie je wat ik heb MOETEN maken. Zelf wilde ik een volledig plat dak, maar dit paste niet in het straatbeeld. Er moest ook een spits opstaan.
Nu, als je alles in zijn geheel bekijkt met het huis, is het allemaal wel mooier geworden, maar dit heeft ook de nodige euro’s gekost.

2013-06-06171648_resize_zps2707d470.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dat wordt een hele mooie ruimte. Alhoewel ik me kan voorstellen dat je het financieel liever anders had gezien vind ik dat welstand (vermoed ik ) wel een terecht punt heeft gehad. Ik zou zeggen benut het voor een mooie houtopslag..;)

Ben benieuwd naar het vervolg.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Dat de inrichting van alles een helse klus ging worden, wist ik al vooraleer er ook maar één spade in de grond gestoken was.
Ik wilde zoals de titel al zegt, de perfecte werkplaats…..
Iedere vierkante centimeter zou zo goed mogelijk benut worden. Plaats verspilling was het allerlaatste wat ik wilde. Alles wat ik had qua materiaal wat ik allemaal gebruik moest er allemaal in, en liefst met hier en daar nog iets plaats over.

De bedoeling van de garage was dat ik er mijn auto kan inzetten, en ik nog een werkruimte heb.
Omdat ik nogal veel stof maak, wilde ik ook dat één deel van de garage waar mijn auto staat, afgesloten kon worden. Ik wil zeker niet dat mijn wagen vol stof hangt.
Een muur zetten met een deur wilde ik ook niet hebben. De ruimte was veels te mooi om dit te doen. Ik heb gekozen voor alles op te splitsen met een rolluik te zetten.
Zo had ik vele vliegen in één klap.
Één grote ruimte die ik met een simpele druk op de knop kon verdelen.
Je kan ook zien dat ik alleen verwarming heb liggen in de werkplaats. Dus in de winter, als de rolluik naar beneden is moet ik niet zoveel verwarmen.

Da auto wil ik ook altijd achteruit inrijden. De rolluik moest zo geplaatst worden dat als hij omlaag is ik er op 5cm van stond. Deze 5 cm heb ik ook van voor als de poort dicht is.
Dit wilde ik zo hebben omdat iedere cm belangrijk was qua grotten van de werkplaats waar ik voor 99% zit.

Wat mijn wagen aangaat, nog het volgende.
Vanaf November tot Maart doet die zijne winterslaap en kom ik daar niet buiten mee.

Ik moest dus al iets bedenken met de vele plaats die naast de auto was in te vullen. Ik wilde daar kasten hebben die goed toegankelijk zijn, maar wilde natuurlijk mijn auto NIET buitenzetten.
Dus heb ik een kast bedacht die op wieltjes loopt, en die ik zo mijn werkplaats kon intrekken indien ik er iets uit moest nemen.
Zo gezegd, zo gedaan, maar dat er wat addertjes onder het gras zouden liggen wist ik ook wel.

Eerst begonnen met de kasten te maken.

Ik heb 6 aparte kasten gemaakt, en heb die daarna allemaal aan elkaar gedraaid. Zo één geheel wat zeer sterk was.
Omdat ik ook op al wist dat dit allemaal zeer zwaar ging worden, heb ik ook veel aandacht geschonken in het kopen van de juiste wielen.
16 heb ik er onder staan, en elk kunnen ze 100kg aan.

P1000421_resize_zps1a4cb42a.jpg


Eens ik dit had, en alles probeerde, was ik zo fier als een gieter. Het werkte perfect, bijna toch.

Als ik de kast naar voor en naar achter duwde verschoof die een paar mm. Dit wilde dus zeggen, dat als ik die 50 keer heen en weer rolde die een paar cm van de muur stond.
Ik had veel aandacht en werk gestoken voor de wielen zo recht mogelijk op de plank te schroeven, maar het heeft niet geholpen. De gepolijste beton ligt ook niet kaasrecht, dus problemen.
Deze heb ik dan kunnen oplossen op een vrij simpele manier.
Ik heb een ijzeren frame gemaakt met 22 rollagers op.
Dan heb ik een dikke aluminium U profiel op de grond geschroefd.



P1000419_resize_zpse2384e81.jpg


Hier zie je hoe ik het opgelost heb. De U heb ik vooraan een beetje open geklopt zodat de lagers mooi in de U schuiven....

De kast heb ik ondertussen al meer dan 100 keer verschoven maar kan nu gewoon geen kant meer op, en blijft gewoon op 3cm van mijn muur lopen.....
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Zo kan ik, eens de rolluik staat, de rolkast mijn werkplaats intrekken zonder dat ik de wagen moet buitenzetten.
De bedoeling is ook van deze te vullen met materiaal wat ik niet dagelijks nodig heb.

P1000430_resize_zps9260be07.jpg


P1000431_resize_zpsee9ba3a9.jpg


P1000433_resize_zps92a8c105.jpg


Natuurlijk heb ik ook rekening moeten houden met de poort die ik in de werkplaats heb. Deze heb ik gezet, zodat ik van het moment , dat de verwarming niet meer opstaat, ik deze kan open zetten. Ik ben nogal een buitenmens.

P1000436_resize_zpscb6b5db5.jpg


NEEN ik gebruik de deur niet als STOP.

P1000436_resize_zpscb6b5db5.jpg


Buitenkant.

P1000438_resize_zps5e3d29c6.jpg
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Eens ik van de helse schuifwand af was, ben ik begonnen met wat werkkasten te maken.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Wat een ingenieuze constructie die verrijdbare kastenwand/deur. Maar mooi en goed opgelost zo. Ben benieuwd wat er allemaal nog volgt, ben alvast jaloers op je ruimte!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik kon het niet goed zien maar heb je wel afdoende isolatie onder je vloerverwarmingsbuizen gelegd? Ik heb bij mij zelf 5 cm (2 keer 2,5cm) XPS neergelegd, met als resultaat: rete snelle vloer, lange hitte retentie en dus nog goedkoper stoken (lekker LTV)
De truc van de dikke XPS laag is dat je de rest van de fundering c.q. ondergrond niet opwarmt, het zogenaamde stoken voor de wormen e.d..
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mooie ruimte, slim gedaan en die rolkast is geniaal! Ik kan het rolluik waarmee je de ruimte in twee splitst nog niet ontwaren, of kijk ik er weer eens overheen?

Erg lekker ook dat je dat rolluik in je werkplaats naar buiten toe open kan zetten, er gaat niets boven buitenlucht als je bezig bent!

Succes!

Groet, Rob.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Dat wordt een hele mooie ruimte. Alhoewel ik me kan voorstellen dat je het financieel liever anders had gezien vind ik dat welstand (vermoed ik ) wel een terecht punt heeft gehad. Ik zou zeggen benut het voor een mooie houtopslag..;)

Ben benieuwd naar het vervolg.

Ik heb veel nagedacht om iets te doen met de zolderruimte. Maar deze is helemaal niet groot, de hoogte was ook niet om met aan te vangen, en ik vond het de moeite niet om daar iets mee te doen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Een maat van me heeft zijn zoldertje recent voorzien van een vloer die hij mbv een kettingtakel kan laten zakken. Hij kan nu alle cm3 gebruiken, kosten waren 15 euro voor een tweedehands takel en de kosten van het vloertje, waarbij nog vier blokken en een paar meter staalkabel. Hij heeft er zijn houtvoorraad liggen. Werkt erg handig, vloertje is in 15 seconden beneden en idem weer boven.

Is dat niks voor jou?

Groet, Rob.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zit er misschien compleet naast maar ik ben in een boerderij opgegroeid die tegenover een wijk lag die er identiek uit zag, mogen we de gemeente kennen?

Timothy
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Een maat van me heeft zijn zoldertje recent voorzien van een vloer die hij mbv een kettingtakel kan laten zakken. Hij kan nu alle cm3 gebruiken, kosten waren 15 euro voor een tweedehands takel en de kosten van het vloertje, waarbij nog vier blokken en een paar meter staalkabel. Hij heeft er zijn houtvoorraad liggen. Werkt erg handig, vloertje is in 15 seconden beneden en idem weer boven.

Is dat niks voor jou?

Groet, Rob.

Ik begrijp wat je bedoeld, en dit is wel een geniale oplossing. Spijtig dat ik daar niet opgekomen was.
Helaas kan ik dit niet meer toepassen. Ik heb een vols plafond van gyproc laten maken en dit wit geverfd.

 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je hebt tegenwoordig van die 'lichtpunten' die met een lens en inwendig spiegelende buizen extra daglicht in huis kunnen brengen. Ik ken het verhaal van iemand die zijn inpandige keuken van vier van die dingen heeft laten voorzien, en er toen twee heeft afgelplakt omdat het veel te licht werd in de keuken. Misschien dat je op die manier nog wat extra daglicht op verder van de ramen gelegen plekken in de werkplaats kan brengen....

Groet, Karel
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Je hebt tegenwoordig van die 'lichtpunten' die met een lens en inwendig spiegelende buizen extra daglicht in huis kunnen brengen. Ik ken het verhaal van iemand die zijn inpandige keuken van vier van die dingen heeft laten voorzien, en er toen twee heeft afgelplakt omdat het veel te licht werd in de keuken. Misschien dat je op die manier nog wat extra daglicht op verder van de ramen gelegen plekken in de werkplaats kan brengen....

Groet, Karel
Dat heet solar tube ofte daglichtbuis ;)

http://www.daglichtbuis.info/daglichtbuis.html
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.