Tormek t7

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik ben aan het kijken of ik een beter slijpsteen kan vinden om mijn houtdraaibeitels te slijpen. Ik ben een echte amateur in houtbewerking:eek:.
Ik heb nu een droge slijpsteen met een zelfgemaakt hulpstuk en een natslijper met ook een zelfgemaakt hulpstuk.
Op zich gaat het slijpen niet echt slecht, maar ik heb het gevoel datje scherper kunnen met misschien een langere standtijd.
Mijn oog is gevallen op de Tormek t7, maar ik vraag me af of deze de investering van meer dan 700euri waard is.
Wie heeft ervaring met dit slijpsysteem?

Alvast bedankt voor de reacties.

Leo
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb niet jarenlange ervaring maar ondertusen wel enige ervaring en met wat ik er over las op dit forum denk ik dat het er qua uiteindelijk resultaat niet toe doet welke methode van voorbewerking je kiest. Met de voorbewerking wordt alleen de goede vorm bereikt (goed gecontroleerde hoek van de vouw, recht, vlakke achterkant zonder putten etc.). De uiteindelijk scherpte wordt bepaald door de nabewerking.

Als je in de eerste plaats op kwaliteit let en niet op tijd en gemak is de 700 Euro (potverdorie, zoveel?) m.i. niet "verdedigbaar". Goede grondvorm kan met geduld en relatief grof schuurpapier geplakt op glas, worden bereikt. En... Goede beitels, maar dat lijkt me een open deur.

Het wordt anders als je vaak grote aantallen beitels in vorm moet brengen, maar dat begrijp ik niet uit je bericht.

mvg
Klaas
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
ik heb zelf de t7 met alle slijp hulpen voor draaibeitels staan. ik vind het zeker het geld waard. het is wel veel geld maar je gereedschap word er wel heel scherp mee.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Geen ervaring met Tormek, maar ook zonder dergelijke machines kan je gereedschap vlijmscherp krijgen. Iedereen heeft, merk ik inmiddels, zo,n beetje zijn eigen methode en zweert daar bij. De meeste oplossingen zijn ook stukken goedkoper dan € 700,-. Wat Klaas zegt, als je grotere hoeveelheden gereedschap moet slijpen is een Tormek oid een goede aanschaf, maar het kan net zo goed anders.

Ik slijp niet altijd op dezelfde manier, soms doe ik zus, soms doe ik zo, net hoe de pet staat en welke tools er toevallig voorhanden zijn (omdat ik een klein werkplaatsje heb staat bijvoorbeeld mijn slijpmachine niet altijd gebruiksklaar maar wel altijd een stationaire bandschuurmachine, werkt ook goed).

Wat ik wel altijd doe is als laatste handeling afwetten en polijsten op een viltschijf, die staat WEL altijd klaar. Ingespannen in een boormachine die met de boorkop omhoog aan een werkbank bevestigd is, onder de viltschijf een schijf multiplex ter ondersteuning, op de viltschijf een dot polijstmiddel, beetje duwen en in no-time heb ik een gruwelijk scherp stuk gereedschap. Tijdens het draaien haal ik mijn beitels regelmatig even over de viltschijf. Blijft prettig scherp. Hoe ik ook slijp, de viltschijf sla ik nooit over!

Kosten zijn laag en het werkt lekker snel! Tormek doet het misschien beter, maar 700 piek? No way!

Groet, Rob.

PS: Ik heb een poosje geleden ook zelf een slijpmachine omgebouwd met een hulpstuk voor houtdraaibeitels. Zal proberen daar binnenkort wat foto's van te plaatsen. Low kost (heb bijvoorbeeld gebruik gemaakt van tomatenpureeblikjes als beitelhouder:eek:) maar high performance! Alleen een nageltje kan ik nog niet netjes slijpen maar ook dat hulpstuk begint vormen aan te nemen in het hoofd.
 
Laatst bewerkt:

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
dag leo

ik heb het idee dat een snel of langzaam draaiend niet bar veel uit maakt, hoe hard je duwt wel.
ook de soort steen wel degelijk stenen die niet veel hitte genereren zijn beter in gebruik.

verder is het jigs maken of kopen, voor mij was de oneway vari grind een no-brainer met 50 piek.
jigs moeten heel constant en precies slijpen en dat doet ie goed.

polijsten kan al met een mdf schijf even wat wd40 er op en dan polijst middel twv zon 5-10 euro
bij voorkeur ook polijsten met de jig met bijna de zelfde instellingen alleen dan andersom draaiend wiel
scheer scherp is peanuts! en 700 euro eeen verspilling!

diamant wiel van hbm met oneway jig:
2013-06-29 17.46.47.jpg

machine een halve slag gedraaid
nu staat het mdf wiel links ipv diamant
( zit wel de schakelaar aan de achterkant )
beitel een halve milimeter naar achteren in de jig
om te concentreren op het voorste vlak van de snede
2013-06-29 21.14.08.jpg

hoop dat je hier wat aan hebt om je eigen idee te smeden

de standtijd van een beitel is hoger met betere merken
maar het hele scherpe blijft maar 2 of 3 halen goed,
dit is ideaal voor een perfecte afwerking zelfs tegen de draad in!
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Een paar uitgangspunten. Bij elk slijpsysteem krijg je scherpe beitels. Bij de meeste systemen is daar best wel wat oefening voor nodig. Of je de juiste hoek met de hand kan wijzigen, laat ik het zo zeggen heel erg moeilijk als het meer is dan enkele graden. Laat staan als je fingernail wil slijpen. Het Tormek systeem is zeer eenvoudig en elke beginner kan er zo vlijmscherpe beitels mee krijgen. Nadelen ja het gaat niet snel als je de hoek moet veranderen of de eerste keer er een hoek moet aanslijpen. De prijs is fors maar er is ook een t3 en de toebehoren moet je er bij kopen. Voordeel is dat je heel snel de beitel kan naslijpen. Hoe staat in de zeer uitgebreide handleiding. Moet je heel veel slijpen dan zou ik het leren met een hoogtoerige machine. Ook hier heb je langzaam lopende versies van. Er is inmiddels ook een hulpstuk om de Tormek toebehoren op dergelijke machines te monteren. Zelf heb ik langetijd tTormek verkocht en er mee gedemonstreerd. Nu slijp bijna alleen op de Tormek. Ook een voordeel is dat er geen vonken vanaf komen. Polijsten doe ik op een machine van koch.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Ook ik heb de tormek t7, het veranderen van hoek duurt langer maar daar zijn de black stone stenen voor te krijgen die staan nog op mijn verlangljstje.
700 schrijf je??? Volgens mij ligt de prijs vab de t7 rond de 500 toch?

Ik wil nooit meer wat anders reden, geen vonken, super scherp resultaat, stand tijd zeer lang.
Het is inderdaad een investering en slijpen op een goedkopere machine zal ook echt wel lukken bakje water ernaast om je gereedschap te koelen en verder slijpen heb ik ook jaren lang gedaan.

Ik weet niet waar je vandaan komt maar anders mag je altijd komen kijken.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
De Tormek T7 zit hier bijvoorbeeld op 481,65. Ik heb dan de limited edition omdat deze normale versie toen niet op voorraad was. Beide accessoires sets erbij en nog een hulpstuk voor het slijpen van machineschaafbeitels zodat ik echt alles scherp kan krijgen wat hier maar in huis ligt. Is een dure aankoop maar ik moet zeggen dat het tot nu toe op gereedschapsgebied mijn beste investering is geweest tot nu toe.

Veel beitels en gutsen die ik in mijn bezit heb komen van marktplaats, en daar waren veel bij die totaal niet scherp waren en met de hand in zo'n verkeerde hoek of gewoon bol geslepen waren dat je er echt niks meer mee kon. Heb ik met de Tormek allemaal weer goed en vlijmscherp gekregen. Het systeem werkt gewoon super makkelijk. Het groffe werk doe ik op een droge slijpmachine met een bakje water om te voorkomen dat de boel overhit raakt en dan ben je voor de afwerking nog maar eventjes bezig op de Tormek. En eenmaal scherp hoef je het alleen af en toe maar bij te houden op het leren wiel met een beetje pasta erop. Lang hoeft het absoluut niet te duren.

Black stone staat ook nog op mijn verlanglijstje maar dan puur voor HSS beitels. Wat je voor de houtdraaibeitels dus wel weer extra nodig bent wat dus nog weer een grotere investering maakt.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Allemaal alvast bedankt voor de reacties.
De basisprijs ligt inderdaad rond de 500 euro, maar hier komen nog de hulpstukken voor het slijpen van de houtdraaibeitels bij welke ook nog ruim 200euro kosten.
Ik heb nu ook een slijphulpstuk ongeveer zoals dat van oneway werkt op zich wel, heb alleen een beetje moeite met het instellen.
Ik ga e.e.a. nog eens goed overdenken.

grt,

Leo
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
De tormek t7 staat hier ook, echter slijp ik de meeste houtdraaibeitels op mijn creusen met witte steen. Wel met jig van oneway zoals hier eerder ook al beschreven werd. Mocht je hulp nodig zijn met instellen van deze jig zijn er zeker forummers die je wel willen helpen. In Zwolle ben je alvast welkom !!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Hallo Rick,

Een bezoek aan Zwolle staat nog steeds op mijn lijstje, maar je woont zo ver weg en je hebt veel te veel mooi hout:p
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@handig 18
Ja, het is een geweldig woud van adviezen die je krijgt :)
Feit is dat naarmate de bereikte scherpte van de beitel hoger is de duur van deze hoge scherpte korter zal zijn. Een superscherpe beitel zal maar heel kort dat hoge scherpteniveau houden. En wat je ook besliit, zorg er daarom voor dat je, "in no time" (zonder dat je je werk hoeft te onderbreken bij wijze van spreken), even de beitel weer op zijn ultieme scherpte kan brengen.
Verder moet je zelf besluiten waar je die 700 € aan besteed :)
Succes (maar ben wel reuzenieuwsgierig wat je besluit en waarom :)).

mvg
klaas
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik heb een oneway t3 staan. Ook een echte aanrader! daar zou je ook over na kunnen denken.
Het voordeel is dat deze iets lichter is dan de t7. Het nadeel is dat hij niet zo robuust is als de t7.

Overigens zou ik niet meer kunnen draaien zonder een tormek. de precisie en gemak die de tormek brengt zorgt ervoor dat mijn dure draaibeitels veel langer mee gaan. Met een goede set up kan het slijpen ook sneller in vergelijking tot forehand slijpen, en ook veel sneller dan een schuurpapier of slijpsteen. voor de duidelijkheid, ik heb het nu natuurlijk over het slijpen van afruwgutsen, ijldraaigutsen e.d. niet over rechte beitels.
De investering lijkt erg groot, maar kijk welk plezier je daarvoor krijgt. Als ik daar aan denk ben ik de investering al snel weer vergeten en sta ik met een glimlach m'n beitels te slijpen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Nav Rik's reaktie:

oeps, mijn input heeft alleen betrekking op rechte beitels. Ik krijg uit jouw bijdrage Rik, het vermoeden dat voor gekromde beitels de Tormek natte steen ook als eindbewerking dient en er daarna niet wordt gewet/gepolijst op een zeer fijne steen (zeg 5000) en niet wordt gestropt oid. Is dat zo? Of polijst/wet je toch wel en hoe dan?

@ Handig 18: Mijn ervaring is beperkt tot vlakke beitels en zo moet je mijn adviezen dus ook lezen. Misschien zijn ze daarmee voor jou van een "andere" waarde :)

met vr. groet,
klaas
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Handig18 : Een bezoek aan Zwolle staat nog steeds op mijn lijstje, maar je woont zo ver weg en je hebt veel te veel mooi hout
Als ik het goed heb staat de tormek niet in de hout schuur maar op zijn attick dus heel veel gevaar loop je niet maar dit typende is het best heel goed mogelijk dat Rick nog wel ergens een kuubje aan hout heeft staan onder het bed of eet tafel dus helemaal plankloos kom je waarschijnlijk niet de deur uit :p
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Nav Rik's reaktie:

oeps, mijn input heeft alleen betrekking op rechte beitels. Ik krijg uit jouw bijdrage Rik, het vermoeden dat voor gekromde beitels de Tormek natte steen ook als eindbewerking dient en er daarna niet wordt gewet/gepolijst op een zeer fijne steen (zeg 5000) en niet wordt gestropt oid. Is dat zo? Of polijst/wet je toch wel en hoe dan?


klaas

De steen die ik erop heb zitten is redelijk grof 220 geloof ik. echter geeft deze al een zeer fijne afwerking. Soms wet ik de binnenzijde van mijn gutsen op een leren strop, echter alleen bij snedes waarbij de afwerking van belang is.
Bij een afruwguts, verwijder ik wel altijd de braam aan de binnenzijde. dit vind ik fijn werken. Zo zal iedereen zijn eigen voorkeuren hebben qua afwerking.
is er hier iemand die zijn draaigutsen altijd afwetten?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Er was laatst een ander topic, ging over natslijpsystemen . http://www.woodworking.nl/showthread.php?9356-Scheppach-NSM200-of-iets-anders
Daarin heb ik ook nog verwezen naar een grote test van het blad holzwerken, daarin werd de Tormek t7 als absolute winnaar gekozen. Er werd ook nog een ander systeem getest, de worksharp http://www.toolnation.nl/worksharp-ws3000-horizontale-slijpmachine.html?gclid=CPnp-dnOxrsCFejpwgodjm0AgA
Dat was beste prijs/kwaliteit. Kost dan ook maar de helft van de tormek.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Ik heb de worksharp verkocht getest en demo's opgegeven. Werkt prima voor steekbeitels en andere gereedschappen. Ik vind het papier wat er toen bijzat niet geschikt voor hss staal. Misschien is ditlaatste nu veranderd. Ik zou naar een wwinkel gaan waar ik een demo kan krijgen. Zelf hss beitel meenemen en testen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Na e.e.a nog eens goed overwogen te hebben, toch besloten om geen Tormek erbij te kopen.
Heb al 3 slijpstenen staan waarvan 1 natslijper.
Hiermee moet het mogelijk zijn om mijn beitels voldoende scherp te krijgen.

Iedereen bedankt voorzijn input!
 

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Ik ga zelf dit jaar de sorby pro edge kopen en mijn tormek verkopen. Als houtdraaier heb ik op mijn beitels liever een vlakke snee dan een holle. En een tormek slijpt zo traag en de schijf is zo hol geslepen. ook gebruik ik de leren schuif niet meer. maar gewoon een buffschijfje gemonteerd op een oude bankslijper werk perfect. De prijs van een sorby pro edge / tormek t7 liggen gelijk.

gr mark
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.