Tormek t7

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik ben aan het kijken of ik een beter slijpsteen kan vinden om mijn houtdraaibeitels te slijpen. Ik ben een echte amateur in houtbewerking:eek:.
Ik heb nu een droge slijpsteen met een zelfgemaakt hulpstuk en een natslijper met ook een zelfgemaakt hulpstuk.
Op zich gaat het slijpen niet echt slecht, maar ik heb het gevoel datje scherper kunnen met misschien een langere standtijd.
Mijn oog is gevallen op de Tormek t7, maar ik vraag me af of deze de investering van meer dan 700euri waard is.
Wie heeft ervaring met dit slijpsysteem?

Alvast bedankt voor de reacties.

Leo
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb niet jarenlange ervaring maar ondertusen wel enige ervaring en met wat ik er over las op dit forum denk ik dat het er qua uiteindelijk resultaat niet toe doet welke methode van voorbewerking je kiest. Met de voorbewerking wordt alleen de goede vorm bereikt (goed gecontroleerde hoek van de vouw, recht, vlakke achterkant zonder putten etc.). De uiteindelijk scherpte wordt bepaald door de nabewerking.

Als je in de eerste plaats op kwaliteit let en niet op tijd en gemak is de 700 Euro (potverdorie, zoveel?) m.i. niet "verdedigbaar". Goede grondvorm kan met geduld en relatief grof schuurpapier geplakt op glas, worden bereikt. En... Goede beitels, maar dat lijkt me een open deur.

Het wordt anders als je vaak grote aantallen beitels in vorm moet brengen, maar dat begrijp ik niet uit je bericht.

mvg
Klaas
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
ik heb zelf de t7 met alle slijp hulpen voor draaibeitels staan. ik vind het zeker het geld waard. het is wel veel geld maar je gereedschap word er wel heel scherp mee.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.