Probleem front nieuwe vaatwasmachine

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Goedemiddag beste houtbewerkers!

Zoals de titel al zegt zit ik met een probleem. Of liever gezegd mijn schoonouders zitten ermee.

Met de aanschaf van hun nieuwe inbouwvaatwasmachine hebben ze er geen rekening mee gehouden dat het front van de oude wel eens niet zou kunnen passen op de nieuwe. De breedte is wel goed, maar de hoogte is een probleem. Als ik de nieuwe plaat er tegen wil zetten lukt dit wel, maar de vaatwasser geraakt niet volledig open, aangezien de hoogte van het front te hoog is en niet volledig onder de vaatwasser kan indraaien (zie inkeping van vaatwasser op foto 1).

De meneer die de vaatwasser bij hen kwam leveren had op dat moment niets bij om dit aan te passen, waarna ze hebben gezegd dat ze wel iemand kenden (ik dus) die dit ging oplossen. De man was natuurlijk wel gelukkig en is dan maar vertrokken. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nog nooit aan keukenkasten heb gewerkt en ik dus misschien niet alle mogelijke oplossingen voor me zie. Daarom vraag ik liever raad aan jullie, met meer weet je meer dan alleen!

Nu had ik zelf gedacht van een stuk van het front af te halen, net genoeg zodat deze wel onder de vaatwas kan indraaien. Maar als ik dit doe, dan moet de plint die onderaan de kast staat wel aangepast en verhoogd worden. Dit is op zich allemaal geen probleem, ik heb de tools en hopelijk ook de skills:p. Al wil ik het natuurlijk niet verprutsen, die keuken heeft hen meer dan genoeg geld gekost en ze zijn er al totaal niet tevreden van. Ik wil hier geen schepje bovenop doen.

Als ik dit doe, dan vraag ik me toch een paar dingen af:
- Esthetisch gezien... is dit wel een goede oplossing? Ik zit met een plint die van hoog naar laag gaat in een rechte hoek, zie foto's. Mijn schoonouders zeggen dat ze dit geen probleem vinden.
- Ten tweede: Als ik nu een stuk van het front afhaal, en de nieuwe vaatwasser gaat binnen x aantal jaar kapot, dan kunnen ze waarschijnlijk het front niet meer gebruiken (aangezien er een stuk afgehaald is) wat dan weer extra kosten met zich meebrengt. (ik reken niets aan hoor, ik bedoel dan juist de nieuwe plaat.. wat nu ook weer niet zoveel is)

Voor ik de plaat ga verzagen zou ik een stuk harboard op maat zagen, ik heb dit toch nog liggen, en bevestigen op de vaatwas. Op die manier kan ik precies zien hoeveel ik ervan moet halen. Ik moet dan enkel nog rekening houden met de dikte van het uiteindelijke front.

Dus normaal lukt het me wel, alleen vraag ik me af of dit wel de meest geschikte oplossing is (al is het wel makkelijk uit te voeren). Hebben jullie andere manieren. Die esthetisch beter of praktischer zijn? Ik hoor het graag, alle tips en uitwerkingswijzen zijn meer dan welkom!

Hieronder kan je een foto zien van het gat waar het front indraait. Op de tweede foto zie je het geheel, aan de andere kant is er niets.

IMG_0695.jpgIMG_0699.jpg

Nogmaals, alle raad is welkom!
 
Laatst bewerkt:

J@n

Nieuw lid
24 feb 2012
14
0
Bergschenhoek
Het front aan de onderkant inkorten zoveel als nodig is. De afgezaagde strook van het front zodanig monteren tussen de aangrenzende kasten dat de strook in één vlak ligt met de aangrenzende kasten en ook de onderkant van de strook gelijk ligt. Het resultaat is dat het vaatwasserfront tweedelig is geworden. Wellicht dat de kier tussen de twee delen wat groot uitvalt, het bovendeel moet immers goed kunnen draaien. De plint kan dan gewoon gehandhaafd blijven.

Jan
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Vaatwasser zonder pootjes plat op de vloer zetten - de frontplaat hoger plaatsen - misschien de plint nog iets afschuinen - en dat moet voldoende zijn. De frontplaat komt dan boven de vaatwasserdeur (binnenzijde) - de bediening ligt dan dieper achter de frontplaat - eventueel nog een strook plaatsen tussen onderzijde aanrechtblad en bovenzijde vaatwasser om te voorkomen dat steeds hete "stoom" tegen de onderzijde van het aanrecht blaast bij elk openen na of tijdens de vaatwas. Zo is het bij ons opgelost door de keukeninbouwer.
Ik hoop dat ik duidelijk geweest ben.
vr.gr. Jan Pranger.
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
@ J@n: Zo had ik ook al iets in gedachten, maar de spleet ertussen (zoals je zelf ook al zei) ging me dan altijd een doorn in het oog geweest zijn. Al kon ik het ene deel wel wat afschuinen zodat er minder ruimte nodig was.

@ Jan Pranger: Dit lijkt me een heel goede oplossing. Logisch, al had ik er echt nog niet aan gedacht. Eerst even eten, en dan probeer ik het direct uit. Ik heb het nog niet uitgemeten, maar heb er goede hoop op!

Jullie zijn beide al enorm bedankt voor de snelle reacties!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.073
2.598
Vaatwasser zo hoog stellen dat de plint doorloopt en de deur open kan.Het front steekt dan iets boven de deur uit zoals hierboven gemeld. Dan de ruimte tussen het blad opmeten en uitvullen over de totale bovenkant van de vaatwasser , dit om te voorkomen dat de vaatwasser voorover kan kiepen als er een zware lade met borden of zo opstaat. Scheelt puinruimen.
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Dan de ruimte tussen het blad opmeten en uitvullen over de totale bovenkant van de vaatwasser , dit om te voorkomen dat de vaatwasser voorover kan kiepen als er een zware lade met borden of zo opstaat. Scheelt puinruimen.

Nog een goede tip!
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Uiteindelijk moesten de poten er volledig ingedraaid worden. Op deze manier draait het front net boven de plint, scheelt zelfs nog geen millimeter. Wat nu nog moet gebeuren is een soort 'frontje' maken dat achter het front, maar boven de vaatwasser komt. Op deze manier zie je geen leeg gat als de vaatwasser openstaat.

Iedereen echt bedankt, ook vanwege de schoonouders, voor het meedenken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.