Festool Rotex 150 geschikt voor gipsplaatnaden schuren?

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Beste forummers..

Graag zou ik wat advies willen over een eventuele aanschaf van een festool rotex 150.
Ik heb 2 klussen op de rol staan waar ik denk deze goed te kunnen gebruiken. De ene is een onderhouds
Klus in het voorjaar, waar ik oa wat verweere geveltimmerwerk terug moet schuren om vervolgens
door de schilder te laten afwerken. En de andere is een scheidingswand plaatsen van ong 66 m2 in een winkel. Deze
wordt opgebouwd uit 2"x3"n hoh 30cm bekleed met 12,5mm gips (1200x3000). Hiervan wil ik de naden en schroefgaten
Smeren met knauff uniflott en vervolgens glad schuren.. Is een rotex 150 hiervoor geschikt?

Ik hoor graag van jullie!

Gr rick
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb zelf de Rotex 150, en ik denk dat deze machine voor zo'n werk misschien te zwaar is en lastig in bedwang te houden. Want dan moet je die zware machine steeds tegen een wand aan houden, en wel mooi recht zodat je geen dutten schuurt. Ik heb zelf ook een DTS400, en ik denk dat die voor zo'n werk beter geschikt is. In ieder geval veel lichter en met 1 hand vast te houden. Kun je met je andere hand je nog vasthouden aan de trap.....

Ik moet dan nog wel de volgende opmerking maken over de Rotex150. Wat een machtig mooie schuurmachine. Sinds ik die machine heb gebruik ik de DTS400 bijna niet meer, (behalve dan voor de gipswandjes.... en andere plekken waar ik slecht bij kan)
Dus je kunt die machine gerust kopen, mocht het niet de juiste machine zijn voor t gipswandje, heb je in ieder geval een machine waar je gigantisch veel andere zaken mee kunt!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op de fog vind je er meer over, het werkt blijkbaar ok met een rotex maar en vlakschuurmachine is beter want het schuurt makkelijk en de rotex is nogal agressief en moeilijk vlak te houden.

Voor het verweerd gevelhout is de rotex dan wel ideaal.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik gebruik de festo et2e 150 mm voor het schuren van de wanden. Deze is lichter dan de rotex en heeft maar een schuurstand. Die agressieve stand heb je voor dit werk helemaal niet nodig. Door de 150 mm schuurschijf met stofafzuiging plakt ie iets op de wand waardoor het schuren lichter gaat. En het gaat veel sneller dan met de dts. De et2e = ets150/3 van festool met 3 mm schuuruitslag ook leverbaar in 5mm. Mijn advies als je er ook zwaarder werk mee wil doen de rotex.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik dit werk al gedaan met een vlakschuurder en met een excenterschuurmachine van festool. Dit gaat redelijk goed. Hoe groter de oppervlakte van de schuurzool, hoe beter... Het is alleen héél zwaar werk. Bij mij waren het telkens kleinere oppervlakten, maar er zaten ook plafonds bij... Na 10 m² plafond voel je je alsof je onder een vrachtwagen hebt gezeten... Wanden valt iets beter mee. Heb recent een tweedehands planex gekocht voor de volgende kamers in ons huis...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mijn rotex ligt onaangeroerd in de koffer
Wil je een echte top schuurmachine ga dan eens kijken naar een mirka
Ok, geen rotex, maar dat gebruik ik toch nooit
Ik vind de mirka een veel betere machine en is ook nog eens kleiner en vooral lichter

Voor de machine en prima service kun je terecht bij slimmerschure.nl (nee ik heb er geen aandelen)
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Mijn rotex ligt onaangeroerd in de koffer
Wil je een echte top schuurmachine ga dan eens kijken naar een mirka
Ok, geen rotex, maar dat gebruik ik toch nooit
Ik vind de mirka een veel betere machine en is ook nog eens kleiner en vooral lichter

Voor de machine en prima service kun je terecht bij slimmerschure.nl (nee ik heb er geen aandelen)

Je zal slimmerschuren.nl bedoelen. Het zijn mooie machines. alleen is het schuurpapier zo duur. maar daar schuur je ook veel langer mee.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
mmmm, Ik heb een Rotex 150 en heb daarnaast een DTS400 gekocht. Dan ben je klaar zou je denken... Maar waarom ben ik dan juist toch steeds vaker aan het kijken naar een ETS?

Die Rotex doet het prima, maar is eigenlijk best zwaar en ook best lastig om vlak op het werkstuk te houden. Je gaat sneller dan je denkt deuken maken. Grote voordeel is dat het ding 2 standen heeft. Die heel speciale stand kan POEP mooi werk opleveren. KAN, want het is zo gebeurt dat je een bepaalde krasbeweging in je oppervlak krijgt waardoor een ander direct kan zien. Rotex gebruikt?

Door cursussen bij de Schrijn heb ik nu ook een paar keer de ETS gebruikt, zowel de 3 als de 5. Dat is wel heeeel fijn werken hoor. Dat ding is echt perfect gebalanceerd!

En de DTS dan? Nah, das gewoon een heel handy klein machientje dat geen berg lawaai maakt, ook erg goed gebalanceerd is en niet erg duur voor een goede machine. Mocht je denken dat een Mouse oid veel goedkoper is.... ja, idd, ,maar ga maar eens vergelijken, dan weet ik wel welke je pakt. Meeste goede profi schilders werken ook meestal met de DTS of de RTS.


De Rotex.... Tsja... eigenlijk alleen als je echt de 150mm moet hebben en die extra speciale stand wilt. Anders zie ik niet zoveel nut in de rotex .. Ben wel blij dat ik hem heb hoor en gebruik 'm ook nog wel, maar veeeeeel minder dan ik had verwacht.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een rotex is prima geschikt voor heel fijn en vlak schuurwerk. Kwestie van schuurpapier, instelling en degene die hem vasthoudt. Een van onze vrienden is top finisher van super de luxe jachten en schuurt (ook rompen) tot de laatste laag met zijn rotex. We hebben net ons hele huis van binnen geverfd, met redelijk veel hoogglans er in, en een rotex schuurt (in onze beleving) mooier dan ets 400 e.d. De laatste zijn alleen handig vanwege de vorm van de zool om beter in hoekjes etc te komen. ik gebruik Mirka schuurpapier voor het schuren met de hand, maar ze maken inderdaad een interessante machine voor het machinaal handschuren. Zou ik best een keer willen proberen.

jaap
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
uhm, Jaap, kan het zijn dat je eea door elkaar haalt?

De ETS is in alle gevallen rond. De ETS 400 die jij noemt zal ws een DTS of een RTS 400 zijn. Die hebben een delta voet of een recht hoekige voet. Het zijn echter 2 machientjes die je in geen enkel opzicht kunt vergelijken met de ETS of de ROTEX. Dat zijn immers excenter schuurmachines en varieren in uitslag, 3-5mm of in grote.

De 400 serie "trilt" ongeveer 2 mm heen en weer maar meer ook niet.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je zal slimmerschuren.nl bedoelen. Het zijn mooie machines. alleen is het schuurpapier zo duur. maar daar schuur je ook veel langer mee.

Ja die bedoel ik
Het schuurpapier gebruik ik niet dikwijls
Sia vindt ik veel beter en heeft ook een langere standtijd
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb voor het afplakken van gyproc kant en klaar plamuur gebruikt. Zowel van Knauf als van een ander merk . Het voordeel van deze plamuur is dat hij veel zachter is dan die wat je zelf mengt (uit zakjes). Het is wel wat duurder, maar een wereld van verschil als je moet schuren. Ik heb alles handmatig geschuurd, toch wel 150 m2. Ging probleemloos, alleen heb je geen afzuiging op je schuurblok.
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ikzelf heb al enige tijd een Rotex 150 en een ETS125.
Heb ze nog niet zoveel kunnen gebruiken maar het is niet voor niets dat die Rotex als bijnaam 'het beest' heeft.
Deze is echt wel overkill om gyproc te schuren.
Daar zou ik dan eerder mijn ETS125 voor gebruiken. Deze is makkelijk met 1 hand te gebruiken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Werk de naden na het vullen af met een (vochtig) spackmes, dan valt er weinig te schuren. Met schuurgaas is dan al voldoende. Schuur je te lang, dan gaat het papier kapot.

5400997507813.jpg
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Mischien een beetje mosterd na de maaltijd maar ik ben geen fan van gipsplaten om allerlei IMHO goede redenen. (lastig overschilderbaar, zwak materiaal wat lelijk beschadigd etc.) Ik mag dan ook liever met fermacell of gelijkwaardig materiaal werken. geen papieren afwerklagen, door en door vezelversterkt en ook daarom prima te schuren zonder risico's en goed overschilderbaar of stucbaar.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Even een schop tegen een oud topic. Ik sta voor de zelfde keuze. Ik wil voor kopse kanten van multiplex een excentrische schuurmachine kopen. Ik ben wat meubels aan het fröbelen waarbij die gelaagde kanten in het zicht blijven. Daarnaast moet ik nog een keer 50 m2 schuine gipswand gaan schuren.

Kan dat met een Festool ETS 150? En kan ik met de zelfde machine dan ook 18 mm dik multiplex schuren? Of kies ik dan beter een kleinere diameter? En hoe zit het met de stofafvoer? Blijkbaar doet Festool dat heel goed? De planexmachines hebben er een borstel omheen.

En als ik dan voor een ETS kies, welke uitslag? 3 of 5 mm?

De vraag is hier ook gesteld, maar blijkbaar maakt het weinig uit? Festool ETS EC 150/....3 of 5 mm schuruitslag?

Ik neig naar 3 mm, omdat ik vermoed dat dat een net wat mooier beeld gaat geven.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil voor kopse kanten van multiplex een excentrische schuurmachine kopen.
heb een ets 125
over de andere machines, zoals een rotex kan ik niet meespreken
op die ets 125 past een hulpstuk van rond de 100 € om kanten haaks glad te schuren
ik denk dat @L.N. die tip gegeven heeft
je kan dat hulpstuk ook in een andere hoek zetten
de ets 125 heb ik oorspronkelijk gekozen omdat die niet te groot is + er een kantenbeschermer op past
daarmee kan ik binnenkanten van schuiven schuren zonder groeven in de zijkanten te maken
heb er ook al gipswanden mee geschuurd
aansluiten op de stofzuiger, en geen probleem
voor gipswanden bestaan er machines met een arm + een grote diameter
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Even een schop tegen een oud topic. Ik sta voor de zelfde keuze. Ik wil voor kopse kanten van multiplex een excentrische schuurmachine kopen. Ik ben wat meubels aan het fröbelen waarbij die gelaagde kanten in het zicht blijven. Daarnaast moet ik nog een keer 50 m2 schuine gipswand gaan schuren.

Kan dat met een Festool ETS 150? En kan ik met de zelfde machine dan ook 18 mm dik multiplex schuren? Of kies ik dan beter een kleinere diameter? En hoe zit het met de stofafvoer? Blijkbaar doet Festool dat heel goed? De planexmachines hebben er een borstel omheen.

En als ik dan voor een ETS kies, welke uitslag? 3 of 5 mm?

De vraag is hier ook gesteld, maar blijkbaar maakt het weinig uit? Festool ETS EC 150/....3 of 5 mm schuruitslag?

Ik neig naar 3 mm, omdat ik vermoed dat dat een net wat mooier beeld gaat geven.
Ik heb met een BOSCH GEX 150 een aantal plekken op een muur geschuurd omdat ik daar gaten had gevuld. Met de stofzuiger erop ging dat goed. Met een korrel 40 schuurpapier kreeg ik een mooi resultaat, al moet je bij gips oppassen dat je niet door het papier heen gaat.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het gaat die ETS 125 worden, met het hulpstuk voor de kanten. Alleen is die momenteel overal uitverkocht. Uit een ander topic heb ik inmiddels opgemaakt dat de steunzool van een ETS 150 ook op een ETS 125 past. Die 150 steunzool heeft blijkbaar nog weer een betere afzuiging in de zool. Voor gips-plaat zal het ook gewoon een kwestie zijn van niet te snel willen gaan.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Het gaat die ETS 125 worden, met het hulpstuk voor de kanten. Alleen is die momenteel overal uitverkocht. Uit een ander topic heb ik inmiddels opgemaakt dat de steunzool van een ETS 150 ook op een ETS 125 past. Die 150 steunzool heeft blijkbaar nog weer een betere afzuiging in de zool. Voor gips-plaat zal het ook gewoon een kwestie zijn van niet te snel willen gaan.
Volgens mij geldt dat enkel voor de EC-uitvoering. Is vaker verwarring over -- Festool zou wat duidelijkere typeaanduidingen mogen gebruiken.
En de EC past niet op dat hulpstuk. Wel de ETS 125 en de 400-modellen die eenzelfde behuizing hebben, maar voor wat betreft de 400’s is dat in de praktijk niet handig omdat die 'rechtuit' oscilleren waardoor je schuurpapier heel snel op is (er wordt maar een strook gebruikt, niet de hele oppervlakte).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.