Trap bekleden met dun hout?

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
Beste forumleden,

Na meegelezen en gezocht te hebben vandaag mezelf maar aangemeld omdat ik wat specifieke vragen heb.

Wij hebben een "standaard" vuren trap van zo'n 5 jaar oud (destijds nieuwbouw huis). Deze heb ik geschilderd maar de trap is nu wel echt aan een "make-over" toe. De trap bevat wat noesten en is niet perfect glad. Natuurlijk zijn er op de markt oplossingen van enkele honderden tot enkel duizenden euro's, maar bij mij is het idee ontstaan de trap te bekleden het een dunne laag massief hout.

Het doel: De neus en trede bekleden met een dunne laag hout, de rest wederom schilderen. De wens is een strak en duurzaam resultaat.

Vragen:
1) Kan ik de treden het beste bekleden met stroken of met gehele platen in verband met het werken van het hout?
2) Welke dikte zou ik minimaal moeten nemen voor een duurzaam resultaat (hoe dunner hoe mooier lijkt me ivm dikte trede)?
3) Kan ik het hout direct op de trap lijnen of beter op een laagje multiplex of triplex tegen het werken?
4) Ik denk zelf aan eiken hout omdat de vloeren daar ook van zijn. Zijn er houtsoorten die eventueel beter geschikt zijn (harder, duurzamer, goedkoper)?
5) Welke lijm kan ik het beste gebruiken?

Veel vragen, hoop dat iemand deze voor mij kan beantwoorden...

Vast bedankt!
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Dat is een echte moeilijke, vuren is tamelijk zacht hout, terwijl de knoesten hard zijn, als je daar op schuurt, zal het zachte hout sneller weg zijn dan de knoesten, bijgevolg ongelijk vlak.

De lijm denk ik gaat constructielijm zijn, ook wel PU-houtlijm, die zet vanzelf wat uit en is dus vullend, probeer dat eerst eens op een plankje om te zien hoe dat werkt.

Echt dun fineren zou ik nooti doen, door de kracht van een voetstap komt dat gewoon los op een gegeven moment.

Ik zou gewoon een eiken plank nemen, minstens 8 dik.

Is de neus vd trede rond? of is de trede recht aan de voorzijde?

Als je dat netjes in verstek zaagt, ga je na een tijdje het verstek ook kapotlopen, dus moet je de trapplank eigenlijk laten oversteken, maar een plank van 8 mm laten oversteken, das ook knudde.
Neen, echt moeilijk dit, misschien toch een hardere exotische houtsoort, zoals padoek of zo, maar die soorten hebben dan weer een heel "andere kleur", maar dan kan verstek wel, want dat hout is nogal hard.
 

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
Bedankt voor jullie reacties!

@Bart, ik had eerst het idee om treden te maken van multiplex en daar massief Eiken op te lijmen, zodat het geel 15-20mm dik zou zijn. Dan pas zagen en met montagekit er op plakken. Echter worden de treden dan wel erg dik en mijn muurboom is vrij laag waardoor de treden er voorbij/bovenuit zouden steken.

Een optie is om 10mm eiken vloerdelen te gebruiken en deze gewoon tegen elkaar te lijmen (ook haaks op de neus). Deze worden normaal ook op de beton geplakt volgens mij.
Ik betwijfel echter of dit een duurzaam resultaat zal geven...

@Wim, dat kan natuurlijk. Quick step heeft een aardige oplossing in dezelfde kleur als het laminaat boven. Ik vind echt hout alleen mooier en het zou dan gelijktijdig met de parketvloer beneden behandeld worden. Als het even kan dus liever massief



EDIT: Eigenlijk wil ik dit:


Ziet er erg simpel uit... Lat op de neus (zo te zien kit), vervolgens met een spaan lijmen van de trede, hout plakken. Wat nietjes voor de zekerheid en stoppen/schuren en klaar. vraag me alleen af of dat een goede/duurzame oplossing is en welke materialen ik dan het beste kan gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Met eiken kan het prima. Eiken is vrij hard en stabiel.
Ik plaats een massieve lat aan de voorkant (meestal aan de achterzijde geprofileerd conform de neus v/d trede zodat het niet al teveel uitsteekt). Dan een traprubber, daarachter een dunne "plaat" massief, dikte afhankelijk van de houtvoorraad, maar in de buurt van 1 cm. Droog hout zal in de lengte niet veel werken, maar mogelijk in de breedte wel. Om dat te ondervangen zet ik het alleen aan de voorkant (dus achter het traprubber) vast. Aan de achterkant laat ik een ruimte over onder het (nieuwe) stootbord.
Het is een leuke klus om doen en het geeft veel voldoening.
Succes.
 

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
Beste Gandel69.

Heb je toevallig foto's van je werk? En hoe zet jij e.e.a. vast? Verder ben ik benieuwd hoe dik het hout is wat jij op de neus gebruikt?
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Beste Gandel69.

Heb je toevallig foto's van je werk? En hoe zet jij e.e.a. vast? Verder ben ik benieuwd hoe dik het hout is wat jij op de neus gebruikt?

Nee, geen foto's. De voorste lat schroef ik (schroefgaten met proppen wegwerken) en plaat bovenop zet ik vast met bisontix. Maar er zijn natuurlijk meer lijmsoorten die voldoen.
Tja, de houtdikte is echt afhankelijk van de situatie en mijn voorraad.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ik heb mijn tredes bekleed met tapisparket (visgraat planken). De neus kun je doen met een stuk band, wat normaal aan de zijkant wordt gelegd bij het visgraat. Ik heb het vastgezet met lijm en brads. De gaatjes gevuld met houtvuller op kleur gemengd met houtzaagsel. afschuren en afwerken met houtlak. Ik heb houtlak gehaald bij de bouwmaat. Kosten 175euro was ik kwijt voor de lijm/lak en parket.

Vergis je niet in het werk.. ik had tot 12plankjes op 1 trede. Het aftekenen is een sport opzich als je geen grote naden wilt. De wegdraaiende tredes zijn helemaal leuk.. Het resultaat mag er wezen maar tis echt veel werk!!

Ohja ik heb bij de multimate antislipstripes gehaald (25euro totaal), dit kun je per meter bestellen op rol. Dit ingefreesd en ingelegd. hou wel rekening met de brads op de plek waar de sleuf ingefreesd moet worden!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik volg dit draadje met aandacht want wil ook ergens volgend jaar twee trappen voorzien van een nieuw houten oppervlak.

@Wim Kluck: laminaat werkt inderdaad prima, heb ik twee keer gedaan tot op heden. Trede en stootbord van laminaat voorzien met een snuit van zwart rubber. Bleef erg mooi en het smoelde ook goed.

Groet, Rob.
 

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
Bedankt voor je foto's! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Eigenlijk precies wat ik wil doen. Ben benieuwd hoe je de rest afgewerkt hebt.
Hoe dik was dit hout ongeveer?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Standaard eiken tapis werkt zeker prima. Al meerdere keren toegepast in projecten, op trappen, maar ook al eens op het plafond. Met een goede parkerlijm die wat vult kan het rechtstreeks gelijmd worden.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Het is volgens mij inderdaad best een parketlijm te gebruiken, men heeft tegenwoordig lijm die blijvend flexibel is en zo het beetje werking van het hout opvangt, het werkt ook een beetje als een rubber ondervloer dus geen kraken en spokken.
pu lijm zou ik zeker niet aanraden, door het doorbuigen van de treden ( wws zeer weinig maar toch) zou de lijmfilm die zeer hard is breken.
Voor de opbouw kan je een neus maken die vooraan dikker is en bovenaan overr de trap ligt, een soort L dus. En dan de opliggende treden ertegen leggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.