precisio cs 50 of tafelzaag?

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik ben opzoek naar een tafelcirkelzaag en heb maar beperkte ruimte (en ook budget).
Ik twijfel tussen de aanschaf van een precisio tafel (ik heb al een ts55) of een aparte tafelzaag.
Beide hebben voor- en nadelen, maar vind het lastig om een duidelijk beeld te krijgen voor mezelf.

Inbouwen van de ts55 in mijn werkbank is geen optie.

Mijn voornaamste punt is kwaliteit en geluid.

De ts55 is een prima zaag, al is hij wel beperkt qua zaagdiepte. Maar ik heb geen idee hoe hij zich qua geluid verhoudt met een zaagtafel in de budget klasse van de precisio tafel.

Daarnaast het merk en type van de tafelzaag, er worden er hier verscheidene genoemd (metabo, aminster) . Maar ik zie door de bomen eigenlijk het bos niet meer.

Dus jullie input wordt zeer gewaardeerd!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Geluid: inductiemotor. Veel stiller dan een borstelmotor en zeker net zo krachtig. Mijn (hoogstwaarschijnlijke) keuze voor de Axminster is voor een groot deel ingegeven door het feit dat er een gietijzeren tafel op zit EN een inductiemotor. Naar wat ik hoor is de kwaliteit alleszins acceptabel, zeker de prijs/kwaliteitsverhouding. De basismachine is ook niet zo groot, de machine is in Belgie verkrijgbaar, zie link.

http://www.capellemanmachines.be/tafelzaag_axminster_TS_200.htm

zelf heb ik er, zoals duidelijk mag zijn, geen ervaring mee, hierboven staan mijn overwegingen, misschien heb je er wat aan.

Succes!!

Groet, Rob.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik heb een precisio zaagtafel staan en die maakt heeeeeeel veel lawaai..... Voor mijn zolderwerkplaatsje is dit soms wel lastig maar aan de andere kant komt het weinig voor dat ik 1 uur achter elkaar sta te zagen...

Mijn bovenfrees maakt meer herrie!!
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
In mijn ogen is de pricisio in de eerste plaats een draagbare machine voor op verplaatsing. Hij is licht en heeft niet de stabiliteit die een tafelzaag heeft... Hij heeft dan wel weer de trekfunctie... De zaagdiepte is beperkt. Hij maakt een boel kabaal (hier maakt de zaag van de combi minder lawaai...)

Hoe beperkt is de ruimte? Wat wil je ermee gaan doen? Is draagbaarheid juist een must? Is een 2dehands tafelzaag met een gietijzeren tafelblad een optie, verondersteld dat het om zuiver werkplaatsgebruik gaat?

De precisio heeft de ziekte dat de tafelbladen verbuigen door veelvuldig gebruik (vind je wel een en ander over op het forum).

Voor de prijs van de precisio met een paar accesoires vind je soms al de kleinste robland combi's op de tweedehandsmarkt... Die hebben een zaag die wat zwaarder is en toch een massiever geheel vormt... Die nemen wel meer ruimte in...
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik heb een precisio zaagtafel staan en die maakt heeeeeeel veel lawaai..... Voor mijn zolderwerkplaatsje is dit soms wel lastig maar aan de andere kant komt het weinig voor dat ik 1 uur achter elkaar sta te zagen...

Mijn bovenfrees maakt meer herrie!!

Dat geloof ik graag! :)

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik werk vanuit de schuur/garage en heb echt maar beperkt ruimte. Het is een garage van 2.5 x 4 en naast mijn werkbank, afkortzaag en tools, staan er ook nog een paar fietsen, 2 duikuitrustingen incl persluchtflessen, een vriezer, en nog wat zaken.
Een serieuze stationaire zaag (robland oid) kan ik dus wel kwijt, maar dan pas ik er zelf eigenlijk niet meer bij. Laat staan dat ik dan nog ruimte heb om iets te zagen.
Ik zou graag anders willen, maar het wordt echt een 'klein' zaagje (zie afbeelding). Zeker omdat ik deze eventueel onder mijn werkbank kan plaatsen als ik hem niet nodig heb, wat me een hoop ruimte scheelt.

Maar door jullie reacties, weet ik eigenlijk al genoeg. Het doorbuigen van de tafelbladen vind ik echt wel een groot nadeel, zeker voor dat geld. En ik werk soms om 0100 nog wel even lekker door :)
Nou hebben de buren daar geen last van, maar de chef d'equipe helaas wel. Dus als ik dat kan verminderen, is me dat best wat waard :)

717218_xl.jpg
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Heb ik wel vraagtekens bij, of een zaag met een inductiemotor veel minder lawaai zal maken al ben ik zeker geen expert. Als een zaag draait maar niet zaagt is een inductiemotor zeker stiller, maar is dat ook zo wanneer er materiaal gezaagt wordt? Heb een afkortzaag van electabeckum met een inductiemotor gehad, zonder materiaal te zagen een stille machine maar voor mijn gevoel niet stiller dan een Festool precisio tijdens materiaal zagen.

Ik denk dat als je daadwerkelijk stiller wilt zagen een zaagblad meer zegt dan de motor, maar ik laat me graag verbeteren door de kenners.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Deze zaag ziet er zeer bruikbaar uit !! Vraag me alleen af of de rijtafel wel nodig is of dat je beter zelf daar iets voor kan maken......
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Misschien kan je wel zonder zaagtafel, massief afkorten kan met een afkortzaag. Plaatwerk verzagen kan met je TS55.
Dan zou je enkel nog een lintzaagje moeten hebben om massief te verzagen. Dat neemt heel weinig plaats in en werkt erg stil. En om echt goed bezig te zijn een kleine schaafbank.

Vroeger deed ik absoluut alles met de paneelzaag, nu dat ik een hammer lintzaag heb verzaag ik al mijn massief daar op. Gaat stukken sneller en met veel minder moeite.
De paneelzaag dient nu enkel voor panelen en om massief precies af te korten.

Ben het eens met Bjorn, inductie werkt veel fijner maar tijdens het zagen denk ik niet dat de ene merkbaar stiller is dan de andere.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Misschien kan je wel zonder zaagtafel, massief afkorten kan met een afkortzaag. Plaatwerk verzagen kan met je TS55.
Dan zou je enkel nog een lintzaagje moeten hebben om massief te verzagen. Dat neemt heel weinig plaats in en werkt erg stil. En om echt goed bezig te zijn een kleine schaafbank.

Vroeger deed ik absoluut alles met de paneelzaag, nu dat ik een hammer lintzaag heb verzaag ik al mijn massief daar op. Gaat stukken sneller en met veel minder moeite.
De paneelzaag dient nu enkel voor panelen en om massief precies af te korten.

Zat ik toevallig ook net te bedenken, ik ben er een van matthias wandel aan het bouwen (met vlagen al bijna een jaar...) Maar daar is een goede nauwkeurige tafelzaag dan toch wel weer handig bij :)

Ben het eens met Bjorn, inductie werkt veel fijner maar tijdens het zagen denk ik niet dat de ene merkbaar stiller is dan de andere.

Ik weet dat het zaagblad heel belangrijk is bij het geluid, heb vorige maand een nieuw blad voor mijn afkortzaag gekocht. Je merkt nu amper het verschil tussen ingeschakeld zijn en daadwerkelijk zagen. Maar heb in het verleden ook gekeken naar een tafelzaag en die maakte echt heel veel herrie, maar die had blijkbaar geen inductie motor.


Deze zaag ziet er zeer bruikbaar uit !! Vraag me alleen af of de rijtafel wel nodig is of dat je beter zelf daar iets voor kan maken......

Inderdaad. Maar was een voorbeeld van het formaat wat ik kwijt kan, maar denk dat ik het zelf maken van de rijtafel of het kopen af laat hangen van de prijs.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Benchwork maakt een goede opmerking over het zagen van massief hout. Vaak moet je na het zagen het hout toch weer schaven omdat het regelmatig voorkomt dat het hout iets vervormd doordat er spanning vrijkomt. Met alleen een tafelzaag ben je er helaas dus nog niet..... Ben hier al wel 100 x door t huis gelopen om te kijken waar ik een vlak/vandiktebank kwijt kon.....
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
lol, zelfde hier. Die zou ik ook graag hebben. Maar de aanschaf blijft nog even uit het zicht. Dus voorlopig blijft het nog gewoon handwerk na het zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.