Vinden onderwerpen thesis

Hbo'er

Nieuw lid
19 dec 2013
3
0
Beste leden,

Voor volgend jaar tegen mei heb ik de opdracht om een thesis te schrijven. Deze moet een studie of onderzoek van iets zijn en dus tamelijk theoretisch. Een vorig onderwerp dat ik voorstelde werd helaas afgekeurd (dat was: de productie in het bedrijf verbeteren aan de hand van een lay-out studie, waarbij je de fabrieksruimte tekent in AutoCad en zo de machines herschikt, nieuwe systemen invoegt, magazijn verbetert, ...) . Deze werd afgekeurd omdat het ook een stage-onderwerp kon zijn in opdracht van het bedrijf. Maar dit vond ik juist goed, dat de andere/het bedrijf waar ik stage doe er ook wat aan heeft. De thesis kan uitgebreid gaan over planning, kwaliteit, constructies,hout, evolutie, opstarten onderneming liefst met een buitenlands tintje of buitenlandse literatuur. Ik heb zelf al enkele u rondgezocht om wat nieuwe onderwerpen te zoeken en toen kwam ik op dit forum terecht.

Heeft iemand van jullie soms ideeën voor onderwerpen van een thesis (studie, onderzoek) waarover er (relatief) gemakkelijk info te vinden is op het net? Bedankt.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Misschien is het handig jezelf voor te stellen, en je opleiding te beschrijven?
In welke richting zit je zelf te denken nu je post op een hout bewerkingsforum? Wat zijn je eigen interesses?
Is wel handig een afstudeer scriptie (?) te schrijven over iets wat je zelf ook leuk vindt!
 

Hbo'er

Nieuw lid
19 dec 2013
3
0
Misschien is het handig jezelf voor te stellen, en je opleiding te beschrijven?
In welke richting zit je zelf te denken nu je post op een hout bewerkingsforum? Wat zijn je eigen interesses?
Is wel handig een afstudeer scriptie (?) te schrijven over iets wat je zelf ook leuk vindt!

Ik studeer Houttechnologie (Bachelor) in België aan de Hogeschool van Gent. De opleiding is zo opgebouwd: http://fnt.hogent.be/fntsite/assets/File/schema%20houttechnologie.pdf . Ik studeerde voor m'n 18e ook al in de houtbewerking, maar in de Hogeschool is het meer theoretisch uitgebreid en ook vooral qua software. Mijn eigen interesses gaan uit naar de afwerking van hout, kwaliteit verbeteren, productie verbeteren, iets met software, programmeren,Hout als materiaal,... Ik zie mezelf niet echt iets schrijven over constructies en houtverbindingen.

Idd, als je de scriptie zelf leuker vindt wil je er met meer overgave meer tijd aan besteden en tot de puntjes uitwerken.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Misschien iets van "houtbewekring in tijd". Geschiedenis van houtbewerking in (west) europa. Verloop van noodzaak naar luxe, stijlen, komst van de industriele revolutie, ikea, hobbyisten. Ik roep maar wat.
 

Hbo'er

Nieuw lid
19 dec 2013
3
0
Misschien iets van "houtbewerking in tijd". Geschiedenis van houtbewerking in (west) europa. Verloop van noodzaak naar luxe, stijlen, komst van de industriele revolutie, ikea, hobbyisten. Ik roep maar wat.

idd, klinkt wel wat. Heb nog tijd tot januari om een onderzoek/studie te vinden.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Wat dacht je van een onderzoek naar de snelheid waarmee veranderingen in productieprocessen vanuit het buitenland naar België zijn gekomen en die vergelijken met de snelheid waarmee ze in andere landen zijn overgenomen? En dan verklarende factoren zoeken waarom bepaalde veranderingen sneller of minder snel zijn gegaan?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Houtbewerking in de tijd en verloop van noodzaak naar luxe lijken me erg goede onderwerpen om te combineren, blik naar de toekomst lijkt dan ook aardig. Waarschijnlijk kan je deels gebruik maken van bestaande gegevens. Het meertens instituut (even google aanslingeren) in Amsterdam zou best eens een boel informatie kunnen hebben die je kan gebruiken.

Succes!!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.