Draaibeitel zelf maken

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Ik ben een draaibeitel aan het maken van een Widia draaimesje voor ijzer.
Ik heb een stuk rondijzer m10 van 600mm lang genomen.
Plat kantje aan gemaakt, gaatje geboord in het platte stuk en m4 draad getapt.
Stukje eik gepakt,van ongeveer 400mm lang, 9mm gat geboord over de hele lengte van het hout, hout rond gedraaid.
Waar het rondijzer het hout ingaat een stukje pijp op gezet zodat het hout niet gaat scheuren als ik het ijzer in het hout sla.
Een stuk essenhout gepakt van ongeveer 200mm lang, gat over de hele lengte geboord van 12 mm zodat ik niet het ijzer in mijn handen heb.
Alles gemonteerd, in de olie gezet, proef gedraaid.
Gaat redelijk, het schijnt dat als je aan het einde twee bochten inmaakt, zodanig dat het snijgedeelte weer in het verlengde van de steel komt, dat het dan beter gaat.
Het geheel is nu 800mm lang.

IMGP0729.jpg

Bevestiging van het mesje.

IMGP0730.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ziet er netjes uit. Ben je niet bang dat 10 mm niet te dun is bij die lengte? Mij kleine holower van munro is ook ongeveer zo dik. Ik kan hiermee tot een cm of 25 diep maar dan merk ik dat het staal te veel beweegt. Als je onder het beitelmes ook nog staal zet en het mesje hier iets over laat uitsteken heb je een begrenzer en meer steun.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik heb dezelfde angst als Wim, vrij dun voor de lengte. De laatste die ik maakte was vanaf het handvat gerekend 22 cm bij dezelfde diameter staal en die is niet recht meer :mad: Er zijn goede staalsoorten te krijgen waarmee je meer vertrouwen in je beitel kan hebben, maar zelfs dan vind ik 10mm erg dun.

Mijn advies zou zijn om echt erg voorzichtig te zijn bij het draaien met deze beitel.

Groet, Rob.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ook ik zou bij die lengte eerder aan 19 of 20 mm staal denken. Verder gebruikt men meestal plaatjes voor aluminium (en dan ongecoat) - die zijn scherp. Snijplaatjes voor ijzer zijn vaak licht afgerond (stomp) zodat ze bij metaaldraaien langer meegaan.

Succes met je zelfgemaakte gereedschap - dat geeft vast veel voldoening!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ja, ik ben bang dat het daar op neerkomt. Gebruik dan niet alleen wat dikker maar ook beter staal, dat is via internet goed verkrijgbaar en niet eens zo heel erg duur.

Als je de juiste snijplaatjes niet kan krijgen is het ook een goede optie om oude, dikke, metaalboren om te slijpen. Wel even werk maar ook leuk om te doen. Er zijn dacht ik hier een aantal oudere topics over dit onderwerp.

Succes!!

Groet, Rob.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Dit snijplaatje is wel erg graag, heb het al voorzichtig gebruikt.
Gaan we op zoek naar een ander stuk ijzer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.