Led-lamp

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ja, werkt goed he! Ik heb de staande uitvoering, daar heb ik magneetband onder geplakt, werkt als een zonnetje. Letterlijk! Nooit aan gedacht om te posten.

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@deHaan: goede reden om nu eens te gaan. Alleen zo'n lampje kopen en verder inspiratie opdoen, want eerlijk is eerlijk, soms hebben ze erg leuke ontwerpen en ideetjes! De LED lampen (voor in de fitting) en de batterijen zijn populair hier ten huize, goed en goedkoop, ook de moeite waard om aan te schaffen.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Ik wacht wel tot ze in Zwolle zitten.
Hou alleen van winkelen als het een gereedschapswinkel of een tuincentrum is.
 

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Heb net dezelfde op de kolomboor staan, de hals zou soms wel wat steviger mogen zijn. Bij veel trillingen zakt de lamp soms.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Heb ook eens een ledlampje gezien, die met een magneet achter de beitelsteun geplaatst kon worden en dus ook rechtstreeks in de uitholling schijnt. Ik weet het bewuste artikel echter niet meer te achterhalen.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Je zou eigenlijk een ledje in moeten kunnen bouwen in de draaibeitel zelf.... Die dingen worden steeds beter en kleiner, zou toch moeten kunnen? Grijze massa hier is aangeslingerd. Even goed herkauwen en binnenkort eens een poging wagen.

Groet, Rob.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Jaren geleden heb ik bij Chr. Jorg ( houtdraaier in Utrecht)een prototype gezien. Hij was met de ontwikkeling bezig. Toen der tijd waren de prof. ledjes verkoop zo rond de 75 euro.
Het inbouwen van led lijkt me een goed idee maar hoe zit het met de schaduwvlek? Misschien heeft iemand van die hele kleine zaklampjes (formaat pentlight met aaa batterij er in) en even met een elastiek vastzetten voor een test.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Wim: De huidige ledjes zijn verkrijgbaar met allerhande lensjes die er al voor gebakken zitten en heel kleine reflectortjes er achter waardoor je een mooie gespreide lichtbundel krijgt, dus die schaduwvlek is waarschijnlijk wel op te lossen door het juiste (waarschijnlijk loeidure) ledje te zoeken. Ik zie meer problemen met hitte en stof voor het ledje zelf en gedoe met zwakke plekken in het staal van de beitel. Ledje zit vooraan, energie ergens achteraan (of heel kleine batterijen gebruiken) dus het staal moet doorgeboord worden over een flinke lengte. Daar heb ik zelf de apparatuur niet voor, maar vrienden van me wel.

Eerst maar eens een prototype maken in hout, dat geeft vaak al de grootste problemen aan. Leuke uitdaging! Al tikkende denk ik dat het slimmer is om gewoon een bestaande beitel te voorzien van een opgeplakt ledje, draadje langs de beitel naar beneden laten lopen naar batterijcompartimentje voorzien van de nodige elektronica en testen. Niet ideaal, maar voor wat testjes even voldoende. Op ledjesjacht, dus.

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Daar is denk ik te weinig ruimte voor, Arthur, zo klein zijn ze nou ook weer niet en alle extra gaatjes verzwakken het staal van de beitel waardoor die weer dikker moet worden en dat is jammer. Een combi van lens en reflector moet het mogelijk maken om het met één ledje te doen (denk ik nu, zonder er diep ingedoken te zijn) Misschien bestaan er ook al ledjes met een dubbele reflector waardoor de vlek helemaal geëlimineerd wordt, zoals bij halogeenlampen in sommige auto's?

Een boel uit te zoeken, merk ik, leuk!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
He, das nou toevallig. Ik liep, geheel los van dit draadje, sinds een paar dagen na te denken over het inbouwen van een ledje en batterijtje in een markeermesje van pfeill (van het het type zoals Baptist verkoopt).
Ik was ondertussen gaan denken in richting van het aanpassen van een klein zaklampje en dat inbouwen door het ..... Nou ja weet ik nog niet.
Hoe dan ook, uit gaan van een heel klein zaklampje heeft het voordeel dat je al een behuizinkje en schakelaartje hebt.
Maar ben er nog niet. Moet geen prutsding worden he.

Ik denk verder.


Met vgroet
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.