zaagdiepte radiaalzaag / welke?

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een radiaalzaag om dikke balken van zo'n 20 cm dik in een hoe te kunnen zagen. Dit worden tafelpoten.
Mijn afkortzaag en zaagtafel kunnen niet de gewenste diepte halen, te weten 10 cm.

Nu viel mijn oog op een Dewalt DW 125, maar zie verschillende zaagdieptes beschreven.

Budget is 300 - 400 euro, dus het zal een 2dehandsje worden. Heeft iemand goede tips of ervaringen welke dan geschikt zou zijn?
En zijn de radiaalzagen van DeWalt iets?
 

tuoh

Oud hout
20cm dik onder hoek zagen? Bedoel je in verstek zagen? of de balk L-vormig uitzagen? Met een DW125?? Het lijkt mij geen realistische manier van werken te worden. Werk met samengestelde poten, heb je geen mega machines nodig om een bewerking uit te voeren.

Mvg,

André
 

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Nou ik wil de balken afkorten op ongeveer 30 graden. Ik dacht, als ik twee zijdes in kan zagen op 10 cm ongeveer, dan lukt het wel. Maar ik ken de dewalt machines niet zo goed, dus ik weet niet of dat haalbaar is.
 

tuoh

Oud hout
Met een DW125 zal het alleszins niet gaan, daar zit (of kan) een zaagblad van 250mm op, wat een maximum zaaghoogte van 70mm geeft (op 90°)
Eventueel kan er wat geschipperd worden met een groter zaagblad (300mm) dat brengt de zaaghoogte op 95mm, maar dan moet je zelf een (tijdelijke) beschermingskap ineen knutselen. Maar ik vrees dat de zaagunit sowieso niet hoog genoeg kan om 100mm vrije ruimte onder het zaagblad te krijgen.

Je zal op zoek moeten naar een grotere machine, maar dan is je budget wat aan de lage kant vrees ik.

Radiaalzagen (van Dewalt en andere merken) zijn ondergewaardeerde machines die in feite heel multifunctioneel zijn in gebruik.


Mvg,

André
 

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Bedankt André, das duidelijke taal. Probleem is dat het een machine op 220 moet zijn, ik heb geen krachtstroom.

Maar het kijken me enorm handige machines, ook om bijvoorbeeld deurtjes in te korten want dan kan de zaag gedraaid worden. Mijn werkbank heeft vervolgend veel meer aanloopruimte.

Ik zag ook een verboom radiaal 350, misschien dat die dieper kan zagen? Ik ken het merk niet echt...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Nu viel mijn oog op een Dewalt DW 125

Ik heb zo'n ding gehad. Mooie machine, er valt heel veel af te stellen. Maar het is duidelijk een stationaire machine, dus je moet hem in een werkbank inbouwen. Is veel te zwaar om te verplaatsen. Ik heb hem dus snel weer verkocht en heb nu een Kapex. Volgens mij heeft die dezelfde zaagdiepte.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Met een afkortzaag op 230 volt ga je dit niet redden. 20 cm vraagt om een blad van minimaal 45 cm. Die maat zit op mijn zaagtafel en daar hangt een 5pk motor onder op 400 volt, en dat heb je ook wel nodig.
Met een handcirkelzaag rondom inzagen en de rest met het handje geen optie? Over hoeveel poten gaat het, 4?
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
is een lintzaag hier misschien een optie ??
even off topic dan (sorry)
Heeft er soms iemand een handleiding van een dewalt 125 ik heb deze machine en zou hier graag een handleiding van hebben.
Dus misschien kan ik ze dan kopiëren of ergens downloaden .
 

PepFolgers

Nieuw lid
19 dec 2012
4
0
Ik zou het lekker op de hand doen! Hoef je ook geen super dure machines aan te schaffen voor 4 poten.
 

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Nou het zal vaker voor komen, want ik maak meubels voor klanten. Zodoende zoek ik naar de beste oplossing, die wel praktisch werkt. Als ik al eens 2 zijden in kan zagen ben ik al een heel eind, dus 10 cm diep minimaal.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Misschien is deze iets voor je

Festo_radiaalzaag.JPG

Dat lijkt me een beest. Staat nu hier op MP te koop

Helaas wel krachtstroom, maar als je dit soort dingen vaker gaat doen zal je er wel aan moeten geloven.
En het is nog (een voorloper van) Festool ook!

Maar serieus, voor een 3x25A aansluiting betaal je bij mijn weten evenveel transporttarief als voor een een 1x16A aansluiting. Ik heb hier ook krachtstroom in huis (niet meer in gebruik). Toen we nog keramiek stookten thuis was dat 3x40A of 3x60A. In het jaar dat het transporttarief werd ingevoerd is de keramiek naar een bedrijfsgebouw gegaan, heb ik de zekeringen laten terugbrengen naar 3x25A en nu betaal ik net zoveel als voor een enkelvoudige woonhuisaansluiting.

Groet, Karel
 

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Ja ik moet daar toch eens serieus over denken. Heb geen idee wat het aanleggen van de straat tot hier kost. Bedankt voor de tip!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.