Afkortzaag: hoe lange werkstukken op gelijke lengte afkorten?

Robbdebouwer

Nieuw lid
18 dec 2013
1
0
Hallo

Sinds enkele weken werk ik met een Metabo afkortzaag, waar ik tot nu toe zeer tevreden over ben. Bij het afkorten van langere werkstukken (langer dan de breedte van het werkvlak van mijn machine) ervaar ik echter een praktisch probleem. Zo is het voor mij moeilijk om meerdere (lange) werkstukken op exact gelijke lengte af te korten (bv. 20 balkjes afkorten op 2m10). Uiteraard kan ik 20 keer de juiste lengte aftekenen, maar - ook al is het miniem - er is soms toch wel een verschil.

Ik vraag me dan ook af of sommigen onder jullie hier een praktische (en aanpasbare) oplossing voor kennen. Ik zou bijvoorbeeld 1 balk kunnen afmeten, hem tegen een (zelf gemaakte?) verlenging/afkortgeleider leggen en hem vervolgens doorzagen. Nadien zou ik dan - zonder de afstand te moeten meten - ook de resterende balken tegen deze afkortgeleider kunnen leggen zodat ik onmiddellijk de juiste lengte heb. Stel dat mijn eerste zaagsnede dan 1mm afwijkt, ben ik alvast zeker dat de afwijking uniform is voor alle overige werkstukken.

Weet iemand van jullie raad?

Alvast bedankt!
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Wat ik soms in het begin deed, toen ik nog geen aangepaste werkbank had gemaakt voor mijn afkortzaag, was gewoon het kastje waarop mijn zaag stond op de gewenste afstand van de muur plaatsen.
Daarna de rem erop, de lat tot tegen de muur leggen (het uiteinde steunen op een roller uiteraard) en afkorten maar.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Er zijn (universele) onderstellen te koop voor afkortzagen, met verlengstukken links en/of rechts die aanslagblokjes hebben. Zelf heb ik hem op de grond staan, en de enkele keer dat ik meerdere dingen op dezelfde maat moet afkorten zorg ik dat er iets op de grond staat of ligt als aanslag. Vergelijkbaar met de oplossing van Rhynix, maar dan door de muur te verplaatsen :rolleyes:
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
dag rob,
Een lange tijd geleden startte ik ook een topic met ongeveer dit onderwerp. Zijn niet zoveel posts maar misschien vind je er iets die bruikbaar is : http://www.woodworking.nl/showthread.php?4894-lengte-aanslag-voor-afkort-verstekzaag-zelf-maken
(Ben er trouwens nog niet aan toegekomen om een lengteaanslag te maken, moet ik dringend doen :rolleyes:)

Wat ik soms doe is een 'haak', om een legplank tegen de muur op te leggen, vastschroeven op de gepaste lengte. ( mijn onderstel voor afkortzaag is wel in hout, dus weet niet of dit bij jou het geval is)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hier de zelfde oplossing als Bijtel. Ik heb een aantal houten bokken gemaakt van dezelfde hoogte als het werkblad van mijn afkortzaag. Als ik snel een aantal latten of planken af moet korten zet ik op de juiste lengte een stuk treinrail op een van de bokken als aanslag. Bij meer tijd en grotere nauwkeurigheid bij langere stukken klem ik de bokken met een lat en klemmen aan elkaar vast en schroef een houten aanslag vast op de laatste bok. Werkt prima.

Succes!

Groet, Rob.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Je kunt eens naar deze filmpjes kijken

The ron paulk miter stand:

Norm Abrams chop saw station:
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Je hebt ook hele mooie universele zaagstandaarden voor lange lengtes, zal de winkel maar even niet noemen straks denkt iemand nog dat ik er werk :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.