Berken tripex trekt krom

lero

Nieuw lid
31 aug 2009
23
0
Dag allemaal,

Onlangs een aantal kastdeurtjes (blank werk) gemaakt van 18 mm berken triplex. Nu weet ik dat er in berkentriplex nogal wat spanning kan zitten. Website AFH waarschuwt daar ook al voor.

2 dagen na het zagen en monteren van mijn deurtjes +/- 400x500mm wisselen ze 5 á 6 mm. Ik hoorde een verhaal over nat maken en opspannen.

klopt dit verhaal of kan ik hier op een andere manier nog iets aan doen???


Groet,

Roy
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Lero,

een bekend probleem waarvoor geen makkelijke oplossing is.
Wat wel eens gedaan wordt is het droog opspannen dus op 3 hoeken een klosje eronder en op de 4e niet an dan met tangen op een stevige basis draaien. je trekt de deur dan scheluw. als dan de tangen los gemaakt worden is het de bedoelling dat de deur nagenoeg vlak word...
Of dit ook op de lange termijn goed is weet ik niet.
Nu lees ik in je bericht dat dat ook nat gedaan word.
Een logische gedachte is dan om het op drie punten te klemmen, nat te maken, de 4e tang licht aandraaien en vervolgens met een warme strijkbout (evt ipv nat maken een natte doek) het plex te stomen en dan de 4e tang aandraaien.( wel verder doordraaien dan nodig ivm terugveren)

Nu weet ik niet precies hoe goed en met welke lijm het plex verlijmd is, want je wilt niet dat de lagen los gaan door deze bewerking.

Mij lijkt dat het de moeite loont op te proberen, want eenmaal gestoomd behoud het voor een groot deel zijn vorm.

Laat het me weten of het lukt!


Sander
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.