Keuze opties schaafbank en paneelzaag

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik ben vandaag langsgeweest bij Felder voor de K700s paneelzaag en de AD 741 vlak vandikte bank.
Beiden zitten actueel in de kerst acties, bij de paneelzaag zit daar als optie in een motor van 7,5 pk, wat volgens mij het minimum is voor een machine van dit type, een voorritser met aparte motor en loopwagen 3200mm.

Wat ik er nog bij denk te nemen is de aanpassing om een groeven frees op de as te plaatsen, heb daar geen onmiddellijk gebruik voor maar denk dat ik er spijt van kan hebben later en het kost niet zo veel.
-tafel rechts van het blad 1250mm ipv 800mm, mijn huidige is 800mm en dat is soms wat kort.
-extra aanslag of "stop" op de afkort arm, dat heb ik nu en vind het erg handig.
-fijn instelling van de parallel geleider, heb dat niet en zou het zeer graag hebben.

wat ik niet denk te nemen is:
-arm met kap boven het zaagblad voor afzuiging, is nogal duur en ik denk dat ik er zelf een betere kan maken.
-digitale aflezing op afkort arm en parallelgeleider, vind ik cool maar kost bijna €2000...
-elektrische hoogte en schuin instelling, in mijn geval denk ik dat dat weggegooid geld is.
-automatische parallelgeleider, twijfelgeval maar toch liever niet.

Bij de AD 741 vlak-vandikte zit bij de actie standaard: spiraal messen systeem, allemaal kleine 14mm gehard stalen mesjes.
In de folder staat er ook duidelijk bij dat de hoogte instelling van vandikte elektrisch is, maar dat blijkt een fout te zijn. Dat zit er niet bij, een typefout van €804 excl...

-dus denk ik dat er bij te nemen, power drive elektrische instelling van de hoogte met digitaal scherm. Ook twijfelgeval.

Ik heb een spiraal as schaafbank kunnen testen en dacht allemaal lijntjes te gaan zien, maar hoe goed ik het ook in de zon hield leek het perfect vlak en glad. Maar als je net als bij een gewone as te snel schaaft dan zie je putjes ipv golfes. Het grote voordeel lijkt geluid, het maakt inderdaad minder geluid. Wanneer je niet schaaft dan maakt het minder geluid dan de lucht van de afzuiging.
Maar ik ben nog niet overtuigd, de verkoper zij dat als je met hars houdende soorten werkt dat het dan vol hars gaat zitten, ook leek het dat er verrassend veel stukjes hout de vlakbank op vlogen tijdens het schaven ook al leek de afzuiging fatsoenlijk. Is dit een gevolg van de spiraal as of slecht afzuiging?
Het lijkt mij wel erg handig dat als er ééntje beschadigd is, dat je die kan draaien of wisselen om weer een perfect schaafbeeld te hebben. Iedere keer als ik nieuwe messen plaats dan heb ik er binnen de kortste keren een slag in door een verbogen nietje of klein steentje in het hout...
De andere optie is rechte wegwerp messen, zo te horen zou dat lichtjes duurder zijn dan messen te laten slijpen. Dan heb je nog de keuze tussen 2 en 4 messen...

choices choices...
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Ik heb onlangs de B3 en A3 aangekocht.
de groevenfrees optie heb ik genomen (heel tevreden), de verstelbare groefenfrees nadien bijgekocht (7.5mm-19mm)
de tafel rechts van het blad 1250mm ipv 800mm, heb ik ook genomen, hier had ik al onmiddelijk spijt van en heb de kortere steunarm voor de aanslag bijgekocht om naar 800 mm terug te gaan (ik kan wel terug naar 1250mm indien nodig)
een extra aanslag of "stop" op de afkort arm heb ik ook gekocht, inderdaad handig.
een arm met kap boven het zaagblad is niet voor Hammer (ik heb wel mijn vast ekap verwijderd)

de spiraalmessen heb ik niet genomen (inderdaad voor het reinigen en vervangen van de vele mesjes) ik heb gekozen voor de wegwerpmessen (actie 2+1 set gratis)
de elektrische hoogte verstelling van de vandikte zou ik wel aanraden in combinatie van digitale klok
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Digitale instellingen zal ik zeer zeker wel aanraden. Hierbij kan je snel de juiste en steeds weer exact dezelfde breedten en graden instellen. Zeer zeker een aanrader!

Wat wij ook hebben is een groevenblad met een dikte voor lamello's. Nu kom je altijd over als een domino man, maar een enkele keer kun je mbv de zaagtafel en de lamello frees toch altijd wel mooi en snel verbindingen maken. Vooral bij smalle stroken, waar de klep van de lamello frees eigenlijk te breed voor is en gaat kantelen.

Heb je bij de vlak en vandikte bank niet de optie om er een Tersa blok op te zetten?
 

tuoh

Oud hout
Mijn volgende paneelzaag zou een digitaal instelbare parallelgeleiding MOETEN hebben, met bedieningsconsole binnen handbereik. Je moet eens tellen hoeveel maal per dag je rond die paneelwagen moet lopen om dat ding te gaan instellen of te verstellen. Elektrisch aangedreven is veel gebruiksvriendelijker en juister.
De brede rechter tafel is ook een pré, een verlengde tafel is ook wel makkelijk ( kan je zelf ook maken natuurlijk)

De standtijd van de rechte Feldermessen is een stuk langer dan de klassieke HSS messen, dat scheelt echt enorm. Bij mijn machine zitten er twee messen in, een beetje tot mijn eigen verbazing werkt dat gewoon, aan mijn schaafwerk te zien heb ik geen baat bij nog twee messen extra. Het plaatsen van nieuwe messen duurt hier hooguit 5min:D Ik kan een heel jaar schaven met drie setjes messen:D:D:D Goedkoper kan haast niet.

Mvg,

André
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Wij hebben op het werk de altendorf f45 elmo staan. 3 assen gestuurd. Het is een droom van een machine maar met bijhorend prijskaartje.
Die digitale schuinstelling van het zaagblad is een echte luxe maar als je nooit hoeken zaagt of verstekken een dure optie.

Benieuwd naar je keuze!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dankjewel voor de reacties,

@Diff, waarom had je spijt van de tafel verbreding?
tussen de vandikte bank elektrisch instelbaar met digitale aflezing of handmatig (met aflezing in het draaiwiel) is er amper €300 verschil dus is het te gek dat niet te nemen. De keuze van de as is minder evident. Ik zie het wel zitten om elk element te kunnen draaien indien het beschadigd is, maar hoe goed dat werkelijk is weet ik niet. Ik heb zo'n frees met dezelfde 14mm plaatjes erop, dat blijft erg lang scherp maar als je ze draait en niet 100% recht zet dan heb je een lijn in het freesbeeld. En als dat heel gedoe vol hars gaat zitten dan is het erg vervelend om er aan te werken.

@Renault, ik zie het ook wel zitten om die freeskop op de tafel te gebruiken voor allerlei verbindingen. Nu vermijd ik dat omdat mijn spouwmes hoger dan het blad is, dus moet het er steeds af. En met zo'n frees gaat het enkel sneller.

@Tuoh, op avondles hadden ze een pneumatisch gestuurde parallelgeleider, vond ik echt geweldig om tot een 10de juist te kunnen zetten.
Bij felder is het denk ik elektrisch, ik ben op de hoogte van het gemak maar voor mezelf zie ik het nog niet zitten. Ik heb zelfs niet naar de prijs gevraagd, het kan er achteraf nog bij als upgrade, maar dan wel duurder dan fabrieksmontage.
Ik weet ook niet hoe dat zou reageren in mijn werkplaats, mijn stationaire machines staan in een onverwarmde loods waar het even warm/koud is als buiten, dus soms dagen of weken lang onder 0.
 
Laatst bewerkt:

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
waarom had je spijt van de tafel verbreding?
Dit is door het gebrek aan ruimte.
Om lange stukken te schaven moet ik zowel de B3 als de A3 verplaatsen om een inloop en uitloop zonder hindernissen te bekomen.
Met de tafelverbreding is dit bijna niet mogelijk.
Bijkomend de tafelverbreding 1250 (bij Hammer) bestaat uit tafelverlenging 800 + extra tafeldeel.
Geen probleem indien alles goed uitgelijnd en je de machine niet verplaatst.

Maar als je de ruimte hebt en in de toekomst er nood aan gaat hebben is het beterkoop om deze dan toch maar van in het begin aan te schaffen
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb vandaag besteld, het was lang twijfelen over de keuze van de schaaf as maar ben uiteindelijk gegaan voor de silent power spiraal as. Ik heb wat rond gesurft naar reviews en kon enkel tevreden klanten vinden. Vooral in de US en AU zijn spiraal assen populair en die van Felder zou één van de beste zijn volgens hen. het is wel afwachten hoe dat gaat gaan wanneer ik veel den ga schaven.
De automatische parallelgeleider is meer dan €3000 extra, dus de keuze was snel gemaakt. Ik moet nog denken aan de kost van de hele afzuiging te vernieuwen, volgend jaar mogelijk een nieuwe werkplaats inrichten in een andere hoek, en ik moet ook nog mijn huisje bouwen!

Iemand trouwens aanbevelingen ivm afzuiginstallatie, waar de buizen en kleppen kopen enz... bij felder kan dat rechtstreeks ook maar ik denk dat het beter koop kan, op axminster zie je bijvoorbeeld buizen en kleppen voor soms 3x minder duur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.