snijplank, beetje van Masave, beetje van mezelf

Prein

Nieuw lid
16 jun 2013
24
0
Dordrecht
Vorige week bedacht ik me plotseling dat het leuk zou zijn om een snijplank cadeau te geven aan mijn schoonouders voor kerst. Uiteraard geinspireerd door de vele voorbeelden hier op het forum. Nu woon ik niet zo groot en heb ik geen zaagtafel, vandiktebank en dat soort zaken. Het schort me zelfs aan een goede werkbank..

Vandaar dat ik aan Rick gevraagd heb om 80 kleine blokjes (ong. 44x44x44mm), geschaafd, gezaagd, gevlakt etc. De helft Esdoorn, de andere helft Mahonie. Ik dacht dat Rick het nog niet druk genoeg zou hebben zo rond de kerst :p. Gelukkig wilde Rick dit wel doen en heeft hij vrijdagavond een aantal uren voor mij dit gemaakt. Rick, fantastisch! bedankt!

Het resultaat ziet er dan zo uit:

_DSC3906.jpg

de keukentafel afgeplakt en een mal gemaakt om ze te kunnen verlijmen:
_DSC3909.jpg

de kookwekker op 10 minuten gezet en binnen 10 minuten zoveel mogelijk blokjes verlijmd. Ik had bedacht dat ik na 10 minuten zou stoppen en dan zou gaan klemmen, maar gelukkig waren na 10 minuten precies alle blokjes geplakt! Behoorlijk doorlijmen met zijn tweeen!

_DSC3914.jpg

De Mahonie blokjes waren iets hoger dan de esdoorn, dus de volgende dag eerst met de schaaf aan de slag gegaan om de plank vlak te maken. Daarna met de bandschuurmachine grof schuren. Jammer genoeg waren door het schaven wat eind-vezels afgebroken waardoor op de korte zijde de afronding van de plank iets meer is geworden dan van tevoren bedacht. na schaven en schuren is de plank mooi vlak!
_DSC3922.jpg

Een snijplank is pas compleet nadat er een handvat in gefreesd is. Wat een gedoe met de bovenfrees. Ik heb boven en onder de snijplank een plankje vuren gelegd en dat vastgeklemd op de buitentafel (instabiel!). Gelukkig heb ik er geen fotos van, want ik zou uitgelachen worden wegens het resultaat. Enfin, de opening is iets groter uitgevallen dan van tevoren bedacht en daardoor redelijk recht... Tips (of tools) om dit beter te doen zijn welkom!
Capture2.JPG

Met de hand opgeschuurd tot korrel 600 en daarna het moment supreme:

Capture.JPG

na 200ml druivenpitolie ziet het er nu zo uit. komende week elke avond wat olie bijsmeren en dan is hij volgende week klaar om onder de kerstboom te belanden.

_DSC3939.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mooi resultaat. Zelf hanteer ik een andere werkvolgorde. Balkjes allemaal om en om tegen elkaar aan lijmen. Hier na zagen en de kopse kant naar boven leggen en hierna een blokje verspringend tegen elkaar lijmen.
 

Prein

Nieuw lid
16 jun 2013
24
0
Dordrecht
Dat is inderdaad een makkelijkere volgorde. Dit vereist echter een zaag die nauwkeuriger is dan de handzaag of decoupoeerzaag die ik heb. Een zaagtafel komt er voorlopig, ruimtetechnisch, niet in!

@Masave noproblem! In het eindresultaat zie je er niets van.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.