Fein Multimaster

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Ik ben zinnens om een Fein Multimaster aan te schaffen. Bij de zoekopdracht heb ik al gelezen dat het werkelijk een alleskunner is, en dan vooral voor moeilijk bereikbare hoekjes en kanten.
Nu vraag ik mij af of er medeforummers zijn die de Fein ook al hebben gebruikt om tegels en andere steensoorten door te slijpen met de diamantzaag? Niet echt houtbewerking , ik weet het , maar daarvoor zou ik 'm in de eerste plaats gebruiken.Ik moet een paar leidingen bijleggen en zie ertegen op om de slijpmolen te gebruiken. Als ik dat werk ( voegen openslijpen en de tegels eruit kloppen met een beitel) met de Fein zou kunnen fiksen, zal mijn vrouw me eeuwig ( of toch een hele poos:) dankbaar zijn dat er minder stofwolken geproduceerd worden.
gr,
Danny
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mwa, ik ben heel tevreden over mijn Fein multimaster en heb ook wel gewerkt met het diamantschijfje maar ik denk dat een sleuf maken in tegelwand toch niet echt goed zal gaan. Maar zelf heb ik hem nooit voor grotere afstanden/klussen gebruikt hoor; mischien weet iemand anders uit eigen ervaring dat het een fluitje van een cent is. Des te beter.

De multimaster is van het soort gereedschap dat alles kan mits je daarbij bedenkt " van alles een beetje" en hij kan op moeiijk bereikbare plekjes komen.

Mvg
Klaas0639
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb de 'knock-off' van HBM, gekregen bij mijn Domino. Dal bij verschillende projecten gebruikt (doorzagen stijlen van traphek, doorzagen PVC-afvoerbuis) en ook voor het doorslijpen van de voegen van de plavuizenvloer. Er waren een stel plavuizen losgekomen van de Anhydriet dekvloer, de vloer stond bol. Nou, dat is best nog een klus, om met het diamantzaagblad door voegen te gaan. Ik heb het werk nat gehouden tegen het stuiven en als koeling. Het duurde best even, maar het is wel gelukt. Ik heb tussendoor nog wel een diamantblad bij moeten halen. Ik heb het in stukken in 2 dagen gedaan, en het ging om ongeveer 5 a 6 meter voeg.

Groet, Karel
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb zelf een supercut, zelfde principe, alleen een wat zwaardere uitvoering.
Voor wat jij wil gaan doen is een supercut denk ik meer op zijn plaats.
Voor het bijplaatsen van leidingen zou ik toch eerder een sleuvenfrees gebruiken icm een goede stofzuiger heb je bijna geen stof !

Wij hebben hier 7 sleuven op die manier in de muren gezaagd zodat we speakerkabels en verlichting direct in de muur konden wegwerken en dat ding magnifiek
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik heb een fein multimaster en sluit me volledig aan bij de eerste klaas... Van alles een beetje... En voor alles is er waarschijnlijk wel iets beter...

Het is geen slechte machine, maar zeker ook geen wondermachine...

Een voeg tussen twee tegels kan nog net lukken, maar zal een hele klus zijn. Een tegel zelf doorslijpen lukt met mijn diamantblad niet.

Dat van de moeilijke hoekjes en kantjes klopt wel... Daar is hij goed in... Heb gisteren het diamantblad gebruikt om wat gemorst chemisch anker langs draadstangen te verwijderen, ging zeer goed... Voor de lijm van één tegeltje zou hij ook nog gaan... voor een klein hoekje uit hout of kunstof te zagen op een onmogelijk plaatsje is hij ook goed... De oscillerende werking maakt dat hij ook geen last heeft van kickback... Maar wat slijpen betreft leunt hij eerder aan bij een dremel dan bij een slijptol... Ik weet niet hoe groot jou renovatie is, maar ik heb al erg veel plezier gehad van een stofkap + stofzuiger op de slijpmachine van 125mm.

Ik weet niet of ik hem opnieuw zou kopen... Denk dat ik voor deze machine voor een iets minder dure cloon zou gaan...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik heb de groene Bosch versie van dit apparaat en ben er heel happy mee. Gebruikt als deltaschuurmachine, erg goed. Zagen in lastige hoekjes en vlak boven een oppervlak ook erg goed. Voegen leegslijpen goed maar dat is een dure grap, die bladen slijten erg snel en zijn gruwelijk duur. De kloonbladen van bv HBM zijn een stuk goedkoper maar die slijten NOG sneller. Al me al ben ik er erg tevreden mee, ik heb er klussen mee uit kunnen voeren die anders erg lastig zouden zijn geweest. Voor renovatiewerkzaamheden maar ook bij het plaatsen van een keuken is dit apparaat voor mij toch wel onmisbaar geworden.

Groet, Rob.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Voegen tussen tegels wegslijpen doen wij ook met een occillerende machine, de tegels zelf er mee doorslijpen schiet niet op. Eerst leenden we zo'n ding, multimaster, altijd van de woningcorporatie waarvoor wij ook dergelijke klussen uitvoeren. Nu hebben we zelf zo'n groene bosch met snoer en een Milwaukee op accu. Veel hangt bij die machines af van het blaadje wat er in zit, de snelle zaagbladwissel bij diverse merken lijkt me wel ideaal. Ook ik zou zo'n probleemoplosser niet meer willen missen, ook voor diverse klusjes in hout.
Voor tegels doorslijpen zijn er ook "afzuigkoppen" op de haaks slijper verkrijgbaar, bv deze:
http://www.klopinnovations.com/index.php/airbo/227-airbo-dusttool
Deze gebruiken we zelf ook bij tegels slijpen, gewoon geleverd door de lokale ijzerwarenhandel
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik heb de supercut, ideaal ding. Lost eenvoudig problemen op die anders veel tijd en blaren zouden kosten.
Voor zaagwerk van tegels zou ik hem niet gebruiken, dan kun je beter voor een DCS-AGP 125 oid gaan, zijn ook voor een leuke prijs te krijgen aangeziejn het nu Festool wordt.
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Momenteel is de Fein 20 years edition er met heel veel extras.
Kijk op de site van
www.kruis.nl en bij www.breur.nl heeft dezelfde aanbieding voor 20,- goedkoper.

Hele pretiige machine

Bep
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
eens met Bep voor de lange stukken en veel tegels is zo'n Protool DCS-AGP een slimmere keuze. Maar voor incidenteel tegelwerk, reparaties van kleine stukjes kan je beter de Fein supercut investeren dan de Multimaster. De supercut heeft wat dat betreft meer punch dan de multimaster en is daardoor veelzijdiger in te zetten, van hout t/m beperkt tegelwerk.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Allen dank voor de uitleg en goede raad. De protool is professioneel materiaal maar voor mij er ver over. Ik heb het misschien verkeerd voorgesteld : Ik ga inderdaad en aantal meters leiding bijtrekken, maar de vloertegels gaan volledig weggebroken worden en er komt een eiken vloer. Daarvoor heb ik geen Fein nodig. Ik moet echter nu 4 tegels weghalen ( en terug plaatsen , gelukkig heb ik nog een pak reservetegels liggen) en dacht de Multicut daarvoor ter gebruiken om de voegen open te maken en de tegels zelf met een beitel weg te kappen.Ik heb 2 haakse slijpers ( 125 en 230) maar die geven een massa stof , zodus....
De afzuigkap op een haakse slijper had ik nog niet gezien en is heel interessant. Eens kijken of er zoiets in de buurt te vinden is.
Er zijn nog andere karweitjes waar de Multicut dienst kan bewijzen.
Allen nogmaals bedankt
gr,
Danny
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Potverdorie, wel je klus goed omschrijven hoor. Zitten wij hier voor niks om het hardst adviesen te geven. Nou ja, heb weer wat geleerd over supercut en multicut :)


met vr. groet,
klaas0639
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
1 iemand slijpen en een ander de stofzuigslang achter de slijptol houden wil ook, dan heb je al heel wat stof minder bij voegen uitslijpen. Voor 4 tegels een diamantblad voor de fein of een afzuigkap op de haakse slijper kopen zou ik zelf niet doen.

Bij een vroeger werkgever van mij huurden ze altijd een sleuvenfrees als ze veel voegen in vloeren moesten uitzagen, er werd dan 1 blad afgehaald, in feite heb je dan een vergelijkbare machine als de protool, zaagt natuurlijk niet langs/over een rail.
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Heb met de bosch groene variant hier de voegen tussen een zestal tegels weggehaald, het duurt even maar het was absoluut geen vervelende smerige klus.
Stof was er nagenoeg niet.
Zaagbladen ook de diamant uitvoering zijn ook zeer voordelig bij ecotools te kopen.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Ik heb vandaag een stofkap( Carat ) voor de kleine Makita gehaald. Op aanraden van een paar forummers even op internet gezocht en deze namiddag gaan halen. Ik heb wel wat euros meer betaald dan online te bestellen , maar kon ze onmiddelijk meenemen, ik heb ze vrijdag nodig. De Multimaster lag in de winkel op mij te lachen maar ik heb toch aan de verleiding kunnen weerstaan.....
Morgennamiddag komen ze een nieuw raam plaatsen en ik ga proberen de omkassing en gordijnkast er 'properkes' af te halen om te hergebruiken.
Misschien zal dit niet zo goed lukken en moet ik alsnog de Multimaster gaan halen:p
gr,
Danny
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Jurjen: ik deed met een origineel Bosch blad ongeveer anderhalve meter voeg voordat er niks meer gebeurde. Heb jij betere ervaringen met de bladen van Ecotools? Heb je ook de overige bladen van Ecotools gebruikt (als ze die hebben?)?

Groet, Rob.
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
@Rob: heb met het bosch blad ongeveer 5 meter voeg gedaan zonder problemen de voeg was niet geheel droog het "papje" wat overbleef ging op een gegeven moment kleven aan het blaadje waardoor het niet meer wou.

Ik heb nog niet het Ecotools blaadje getest op een voeg (gelukkig nog geen lekkage weer gehad) ze zien er hetzelfde uit. De andere blaadjes die ik van hen heb gekocht zowel voor hout als bi-metaal doen het goed laat ik zeggen niet slechter dan het origineel en dat voor een fractie van de prijs.

Dit artikel van gereedschappro heeft me trouwens wel aan het denken gezet.. De blaadjes van Ecotools en Bosch zie ik dit nog niet doen.
http://www.gereedschappro.nl/nieuws...spansluiting-test-voor-de-fein-multimaster/95

Groet, Jurjen
 

WR1944

Oud hout
Ik ben ook in de markt voor een Multimaster of één van z'n klonen. Ik las ooit in een recensie dat er een merk was met een kop waarop de hulpstukken van alle andere merken pasten. Ik meen Bosch maar weet het niet zeker. Heeft iemand een idee? Het lijkt me goed om de hulpstukken van andere merken te kunnen gebruiken als ze beter scoren op de kwaliteit/prijs ratio.
Ik ben me bewust van de beperkingen van het concept. Ik zie het dan ook als een stuk gereedschap dat je gebruikt als het reguliere gereedschap het net niet kan. Dus licht werk in moeilijke hoekjes.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Ik moet echter nu 4 tegels weghalen ( en terug plaatsen , gelukkig heb ik nog een pak reservetegels liggen) en dacht de Multicut daarvoor ter gebruiken om de voegen open te maken en de tegels zelf met een beitel weg te kappen.Ik heb 2 haakse slijpers ( 125 en 230) maar die geven een massa stof , zodus....

Het zal wel aan mij liggen... Maar.. Een Multimaster of Supercut aanschaffen om 4 tegels er uit slopen (dus niet heel hoeven te blijven) en de daar om toe zittende voeg verwijderen?? Ik ben elektricien in de woningbouw en zo nu en dan moet ik er ook wel eens een tegeltje uitbreken om daarna een sleuf te fraisen en een extra wandcontactdoosje o.i.d te plaatsen. Maar dat is gewoon een kwestie van veiligheidsbril op. Met de hamer de tegels voorzichtig kapot slaan en daarna met dan hamer en platte schroevendraaier voorzichtig de omringende voegen er uit halen. Dan heb je ook geen stof en een hamer en schroevendraaier heeft iedereen wel.

Als je geen frais- of zaagmachine hebt om naderhand sleuven in de muur te maken ben je aangewezen op de haakse slijper en dan is het maar hopen dat je goede stofmaskers in huis hebt liggen!

Tuurlijk, zo'n Fein is altijd handig om in huis te hebben en zal je ook zeker vaker gaan gebruiken maar ik snap niet dat je gereedschap wil gaan kopen om een paar tegels te verwijderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.