Houten lepel maken

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hallo luitjes.

Omdat wij nog wel eens in een heksenketel koken (boven open vuur) wil ik een langere lepel maken
Die ik nu heb is eigenlijk te kort voor de grootste kerel (die we gebruiken met feestjes)
De lepel is ca 60cm en de ketel 100 liter, je snapt... geregeld ga je met je hand door de hete massa (wel weer goed voor het blunder topic ;))

Ik dacht eigenlijk dat die lepels van beuken gemaakt werden maar dat weet ik niet zeker én ik vroeg me af of een ander(e) houtsoorten ook geschikt zijn.

Omdat we dit weekend weer een feestje hebben willen we eigenlijk ffies snel een lepel in elkaar klussen

De vraag is dus: welke houtsoorten ???

Ps. ik heb ook zitten denken om als basis een bezemsteel (is die beuken ???) te nemen, maar hoe zet je daar nou weer een lepel gedeelte op zonder lijm te gebruiken
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Peter Follansbee schrijft regelmatig over het snijden van houten lepels op zijn blog: http://pfollansbee.wordpress.com. Je zult hier voor aankomend weekend misschien niet direct iets aan hebben maar het is misschien interessant voor je.
Beukenhout wordt inderdaad vaak gebruikt voor houtenlepels en spatels die je bij de supermarkt koopt, follansbee gebruikt echter een verscheidenheid aan houtsoorten. Klassiek gezien is een bezemsteel vaak essenhout maar ik kan me voorstellen dat er tegenwoordig ook voor andere houtsoorten gekozen wordt.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ervaring leert dat dergelijke lange lepels snel breken als ze helemaal uit hout zijn gemaakt. De afrikaanse versie van zo'n lepel bestaat dan ook uit een houten blad en handvat, waartussen een metalen steel zit.

Oftewel: maak een houten blad, sla een gasbuis plat aan een uiteinde waarbij je van te voren hittebestendige lijm in de buis hebt gespoten zodat je soepie er niet in kan, boor twee gaten in het platte gedeelte en bevestig dat met boutjes aan je blad. Een fraai gedraaid handvat wordt over het andere uiteinde geschoven en vastgelijmd, na het roeren goed schoonmaken en kurkdroog opbergen.

Andere mogelijkheid is je blad aan een kant flink dik maken en daar een gat in boren met diameter buis, vervolgens buis verlijmen in gat. Dit gaat eerder stuk maar ziet er wel mooier uit en is ook net even wat beter schoon te houden.

Als hout denk ik aan beuken, iepen, essen. Dat kan het allemaal wel aan. Likje paraffineolie er over en dat af en toe herhalen.

In afrika (en ongetwijfeld op nog veel meer plekken in de wereld) worden die lepels vrij groot uitgevoerd, want dan dienen ze vaak ook als peddel voor de kano en als schep. Een van de mooiere die ik ooit gezien heb had een afneembaar handvat waardoor er thee, zout en suiker in de steel kon worden gestopt, verpakt in precies passende reageerbuisje met een kurk. De kok in kwestie had ook een eigengemaakte "dutch oven" die gebruikt werd als pan om in te koken en als oven om in te bakken. Soep, vers brood, gestoomde visjes, hij toverde alles in no-time op "tafel" met niks meer dan zijn lepel, een mes en die dutch oven. Pfff, krijg er heimwee van!

Succes!

Groet, Rob.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Beuken is een goede keus voor houtwerk dat met voedsel in aanraking komt. Een lepel (kom) snijden uit beukenhout is echter hard werken. Dan kun je wellicht beter linde, plataan of iep gebruiken. Zelf heb ik een aantal lepels uit linde gesneden - voor zover mij bekend ook 'voedselveilig'. Als je gewoon een 'roerhout' wilt maken, zonder lepelkom, is het een stuk eenvoudiger. Dan zou ik gewoon beuken gebruiken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Breken ben ik niet bang voor, als een bezemsteel al niet doormidden breekt zal dit zeker goed gaan.
Het hoeft geen opscheplepel te zijn, meer een roerlepel
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Voor komend weekend zou je inderdaad een harksteel (lekker dik) is meestal essen.
En daar, met 2 klemmen en een paar moertjes en boutjes een plaatje hout aan bouten.
Niet mooi, maar wel functioneel.
Voordeel heb je meer tijd om iets te bedenken en te maken
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Bezemsteel zal inderdaad essen zijn. Als het niet om te lepelen is, maar enkel om te roeren, zou ik gewoon de steel op lengte zagen, oppoetsen en klaar. Een mooie grote lepel kost volgens mij best wel wat tijd, als je het nog nooit hebt gedaan. Op Het blog van Paul Sellers staat ook een serie over lepels.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
neem een klosje hout van 10*10*10 cm en boor hier een centraal gat in ter dikte van je bezemsteel
eventueel kun je het klosje ook cilinder vormig maken.

het geheel zet je vast met een houtschroef.
ik denk dat alleen een steel te weinig beweging in de pan geeft.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Heb je geen oude houten roeispaan liggen??:eek:

Inderdaad! Klaar lepel!

4056770.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hahaha..... doe mij die maar
Jesse is ook één van de bezoekers van die feestje en in de digitale wandelgangen heb ik opgevangen dat hij zijn draaibank heeft aangeslingerd ;-) nu wachten op plaatjes ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.