houten spatbord maken

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Hallo

Ik ben een houten motor aan het maken.
De houtsoort wat ik gebruik is grenen.
Nu wil ik vragen hoe maak ik de binnenkant van het spatbord mooi rond ( ik bedoel niet de ronding van het wiel
maar de ronding over de breedte van het spatbord )
Het spatbord is 90 mm breed en het wiel moet er een paar cm in lopen.

gr. Jos
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik zou denken eerst een dikke lat stoombuigen ('ronding van het wiel'), en vervolgens de ronding overdwars van buiten EN van binnen via een of andere 'verspaningstechniek' vormen - schaven, raspen, schuren, you get the idea...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat vind ik best een lastige, ik heb er over na zitten denken maar het enige waar ik op kan komen is een gelamineerde gebogen vorm maken. De gebogen vorm in de breedte is relatief eenvoudig te verkrijgen, frezen, spookschaaf, schuren, dat lukt wel. De uitholling aan de binnenkant, tsja, wat Henk hierboven al zegt, verspanen, uithollen met een goede stiftrasp of iets als de Arbortech slijpschijf, zo zou ik het aanpakken. Ook een mal maken met de vorm die je aan de binnenkant wil hebben, zodat je kan passen en steeds een stukje verder werken.

Ben benieuwd naar het eindresultaat en de toegepaste techniek!

Succes!!

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Ad: dat was ook mijn eerste gedachte, maar dan krijg je te maken met het feit dat een spatbord een veel rondere vorm heeft dan een kano. Als ik me de latjes in 3D probeer voor te stellen dan wordt het wel erg lastig. Misschien met heel dunne hol/bol latjes, maar die kunnen dan voor mijn gevoel maar een paar mm breed zijn. Veel hangt af van het formaat natuurlijk. Als het een spatbord wordt van 40, 50 cm dan zou het een interessant experiment zijn.