houten spatbord maken

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Hallo

Ik ben een houten motor aan het maken.
De houtsoort wat ik gebruik is grenen.
Nu wil ik vragen hoe maak ik de binnenkant van het spatbord mooi rond ( ik bedoel niet de ronding van het wiel
maar de ronding over de breedte van het spatbord )
Het spatbord is 90 mm breed en het wiel moet er een paar cm in lopen.

gr. Jos
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik zou denken eerst een dikke lat stoombuigen ('ronding van het wiel'), en vervolgens de ronding overdwars van buiten EN van binnen via een of andere 'verspaningstechniek' vormen - schaven, raspen, schuren, you get the idea...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat vind ik best een lastige, ik heb er over na zitten denken maar het enige waar ik op kan komen is een gelamineerde gebogen vorm maken. De gebogen vorm in de breedte is relatief eenvoudig te verkrijgen, frezen, spookschaaf, schuren, dat lukt wel. De uitholling aan de binnenkant, tsja, wat Henk hierboven al zegt, verspanen, uithollen met een goede stiftrasp of iets als de Arbortech slijpschijf, zo zou ik het aanpakken. Ook een mal maken met de vorm die je aan de binnenkant wil hebben, zodat je kan passen en steeds een stukje verder werken.

Ben benieuwd naar het eindresultaat en de toegepaste techniek!

Succes!!

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Ad: dat was ook mijn eerste gedachte, maar dan krijg je te maken met het feit dat een spatbord een veel rondere vorm heeft dan een kano. Als ik me de latjes in 3D probeer voor te stellen dan wordt het wel erg lastig. Misschien met heel dunne hol/bol latjes, maar die kunnen dan voor mijn gevoel maar een paar mm breed zijn. Veel hangt af van het formaat natuurlijk. Als het een spatbord wordt van 40, 50 cm dan zou het een interessant experiment zijn.

Een andere optie is misschien om de door Henk genoemde dikke lat inderdaad te stomen en te buigen, vervolgens de zijkanten flink opdikken met dezelfde houtsoort en dan alleen de buitenkant mooi afronden. De binnenkant blijft dan gewoon haaks hoekig, maar dat zie je bijna niet.

Leuk denkwerk. Moet je opletten, dan heeft straks iedereen er zijn hoofd over gebroken en komt ene Tuoh met het simpele, door ervaring bewezen, antwoord.... ;)

Groet, Rob.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Of een grote schijf van 90 mm dik in de draaibank - buitenkant afronden en een mooi buiten profiel eraan - daarna uithollen aan 1 zijde en als laatste de hoepel afsteken - schuren en op maat doorzagen.
Er zijn vast houtdraaiers met een grote of kopdraaibank.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
hallo

Ik denk dat ik het volgende doe namelijk als volgt

Het spatbord is 90 mm dik en moet aan de binnenzijde rond worden.
De dikte bestaat uit 4 op elkaar gelijmde grenen platen 2 van 27 mm 2 van 18 mm.
Bij het uitzagen en lijmen hou ik al rekening met de ronding die er komen moet.
Ik ga het dan met een recht slijpmachine met een hard metalen frees er in uit frezen (verschillende vormen frezen ).
Ik heb vandaag even een proef stukje gemaakt en het ging goed.
Het is wel veel werk maar dat is niet erg.

gr. Jos
 

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Dag Oceans`11

Nee ik heb de voorbeelden niet gebruikt.
Ik heb het gedaan met een rechte slijpmachine.
Het voorste spatbord moet nog dus moet nog even afwachten hoe dat gaat.
Het achter gedeelte is nagenoeg klaar.

gr. Jos
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
een aantal laagjes dun fineer (0,6mm) op een mal aanbrengen lijkt mij ook een mogelijkheid
het is alleen de vraag of je aan grenen fineer kunt komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.