Mijn eerste tafel, europees notenhout.

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik heb gisteren de laatste hand gelegd aan mijn nieuwe keuken tafel.
ben er behoorlijk trots op, mede omdat dit de eerste keer is dat ik zoiets heb gemaakt.
Heb veel info die nodig is om dit te maken uit dit forum gehaald. De rest heb ik maar gewoon geprobeerd, en kijken hoe het uitpakt.
Het blad is van Europees notenhout, en het onderstel is van Eiken hout

DSC_0928.jpg
Zo heb ik de planken gekocht, kostte me ongeveer 120 euro aan hout, dus dat viel wel mee. Had er wel veel werk mee, vooral omdat ik alles met mijn kleine kity vandiktebankje alles heb geschaafd. Daar is die machine toch wel te licht door.
De poten en onderbouw heb ik enkele jaren geleden al eens zelf met de alaskan mill gezaagd. Nu de tafel klaar is vind ik ze toch net iets te iel.
DSC_0923.jpg

Dit is dan het uiteindelijke resultaat, de tafel is 90 cm breed en 180 lang. Heb het blad afgewerkt met OSMO top oil. Wilde hem eerst lakken maar na een paar proefstukken vond ik deze olie toch echt veel mooier. Vooral omdat er in dit hout een hele mooie spiegeling zit, en die komt er door de olie nu mooi naar voren.
DSC_0921.jpg

De poten/onderbouw heb ik bevestigd met gewone tafelhoekijzers. Heb nu de smaak te pakken, volgende project word een kleine tafel voor in de woonkamer, die wil ik met pen en gat gaan maken.

Al met al een bijzonder leerzaam project, ben van alles tegengekomen waar ik weer veel van heb geleerd.
Ik krijg de smaak nu dus ook wel te pakken van het houtbewerken!!
 

Lourens

Actieve deelnemer
10 dec 2012
32
0
Mooie tafel!! wat betreft de poten ben ik het niet met je eens, het blad is ook niet zo dik dus past wel mooi bij elkaar.
succes met je volgende project.

Gr Lourens
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Prachtige houtsoort dat Europese noten!!! Daar kan je uren naar kijken en het is ook heel zoet om te verwerken!

p.s. Waar heb je het hout vandaan?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Het hout heb ik van een handelaar in de buurt, die had nog wat liggen. Er zit een hele mooie spiegeling in, als je er op kijkt dan zie je het hout van kleur veranderen. Echt mooi. Ben dus ook blij dat ik hem met olie heb behandeld ipv lak.
Vandaag heeft die ook de vuurdoop gehad, heb hem goed misbruikt in de keuken... En dat lukt ook wel, met twee kleine kinderen...
Kon alle zooi er zo weer afvegen...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooie tafel! Weinig mensen hebben zulk een kostbare tafel in de keuken.
Welk hout heb je gebruikt voor de poten? Of had je dit al vermeldt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.