Figuurzaagmachine zaagt scheef

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
155
8
Beste forumleden,

Ik beschik over een figuurzaagmachine om kleinere figuren mee uit te zagen. Nu krijg ik de zaag niet goed afgesteld. Wanneer ik een stukje hout (in dit geval triplex) zaag gaat de zaaglijn gelijk scheef. Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dit kan herstellen?
Wat ik al heb geprobeerd is om de spanning van de draad te veranderen maar dat levert geen verbetering op.

Bekijk bijlage 11427Bekijk bijlage 11428


Mvg Peter
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Ik heb zelf ook een elektrische figuurzaag maar die zaagt ook niet recht als je het hout er recht door heen voert. Daarvoor moet je toch echt het hout zelf zo draaien dat ie wel netjes over het lijntje zaagt. Trouwens met een lintzaag net zo. Spanning van de zaag bijstellen gaat daar niks aan veranderen. Maar daar leer je vanzelf goed op in te spelen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hier met de figuurzaag hetzelfde. Niet meer met de lintzaag, ik had het een poos geleden helemaal gehad met dat ding en ben net zo lang aan het klooien geweest tot ik snapte hoe het werkt met geleiding en spanning en zo, resultaat: nul drift, keurig recht! Of me dat ook ooit gaat lukken op die figuurzaag.... Die gebruik ik veel minder, dus mijn kookpunt is nog niet bereikt. En ook veel minder behoefte aan rechte lijnen natuurlijk!

Ik heb eigenlijk nog nooit met andere figuurzagerts contact gehad, dus ook niet echt een idee of anderen wel een rechte lijn kunnen zagen zonder te hoeven corrigeren. Zijn er meer mensen met zo'n ding hier?

Groet, Rob.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
dan heb je een gammele lintzaag.

Dat is wel heel kort door de bocht.
Misschien zal jij net die ene zaag hebben die perfect loopt, maar haast elke figuurzaag/lintzaag loopt. De 1 misschien wat meer dan de ander. Als ik op het blad van mijn lintzaag een geleider zet haaks op het blad valt het niet op en zal hij, doordat je hem langs de geleiding haalt, wel gewoon recht over de streep zagen. Maar zaag je hem handmatig, dan moet ik hem toch wel iets schuin invoeren.

Bij een figuurzaagmachine maakt het overigens ook niet zoveel uit lijkt mij want die is toch niet bedoeld om rechte lijnen te zagen.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Ik heb zelf een onbekend merk lintzaagje jaren terug ergens in 2007 gekregen van me vriendin. Ik wil geen andere lintzaag meer. Degene die ik heb komt exact overeen met een elektra beckum.
Zelfs de handleiding is 100% indentiek, nog nooit iets scheef gehad, als die van jouw scheef zaagt zou ik eens de spanning van de zaag/lint controlleren.

Zo een:
https://www.google.nl/search?q=Elektra+Beckum+BS230&rlz=1C1SAVG_enNL519NL519&espv=210&es_sm=122&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=BcioUuDZGoWi0QWgxoDACw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1241&bih=583
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
155
8
Het is een figuurzaag, geen lintzaag. Kunnen we bij het topic blijven en wat constructiever reageren?
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
doen we peter zoals eerder gezegt lintzaag of figuurzaag doet hetzelfde...

Heb je de spanning van het zaagje nagekeken?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Nou, nee, das niet zo, Jesse. Bij een lintzaag loopt de zaag oneindig langs twee of meer wielen, bij een figuurzaag gaat het zaagje (ongeveer 15cmlang meestal) op en neer. Das een enorm verschil. Ik refereerde aan mijn lintzaag omdat ik daar problemen mee had die ik door lang te klooien wist op te lossen met het idee dat zulks misschien ook wel het geval kon zijn bij een figuurzaag. Maar het zijn echt twee verschillende machines. Bij een lintzaag is spanning belangrijk, bij een figuurzaag veel minder.

@Peter: wat je nog kan proberen is zaagjes gebruiken zonder nokje, dus het soort wat je echt klemt. De nokjes staan vaak niet haaks op het zaagje, en dat veroorzaakt scheef zagen. Bij de vakhandel zijn allerhande (duurdere) zaagjes van goede kwaliteit te koop. Wat ik recent heb geprobeerd zijn zaagjes met een vertanding die aan de bovenkant van het zaagje naar beneden staat en aan de onderkant naar boven. Werkt erg goed, maar echt recht zagen doe je hier ook niet mee.

Groet, Rob.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Zonder foto's, video's of merk figuurzaag is het lastig je te helpen. Hoe dik is het triplex en wat voor zaagje gebruik je?

Figuurzaagmachines hoeven niet recht te kunnen zagen en de zaagbladhouders staan dan ook (meestal?) niet perfect in lijn met de zaagtafel. M'n Hegner is wat dat betreft wel beter afgesteld dan m'n vorige Proxxon. Ik gebruik ook alleen pinloze zaagjes met omgekeerde tanden aan de onderkant.
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Een figuurzaag is GEEN lintzaag. Als eerste is de spanning belangrijk. Dus speel viool met je zaagje en je hoort de toon omhoog gaan. Kwestie van ervaring hoe strak je de spanning moet draaien om fijn te zagen. Dus toon en spanning hebben wel degelijk met elkaar te maken.
Recht zetten ten opzichte van het blad is een mooi foefje voor. Afval stukje hout en even inzagen, daarna hout om draaien. Hierbij word werkbladzijde zichtzijde en andersom natuurlijk. Elke afwijking wordt zo verdubbeld.
Verder is de tandvorm erg belangrijk. Bij 4 mm plex gebruik je de fijnste tand die je kan krijgen, Bij 40 mm zachte houtsoort een grove tand. Maar hardere hout soort en 40 mm dik soms weer een middel fijne tand. Experimenteer hiermee en je krijgt ervaring in wat fijn zaagt in elke houtsoort. Het ene merk van zaagjes is werkt soms net iets fijner dan het andere.
Als laatste de aanvoer snelheid. Bij 4 mm plex kan je racen als je het lijntje maar blijft volgen. Bij 40 mm harde houtsoorten zal je toch je snelheid aan moeten passen, vooral als je een knoest of verharding in het hout tegen komt.

Te snel aangevoerd, verkeerde zaag en verkeerde spanning zorgt er voor dat de zaag scheef gaat zagen. Veel zagen, maakt niet uit welke bagger machine je hebt, geeft ervaring. Ik heb mensen op een ferm prachtige dingen zien doen. Terwijl er volk is wat met een Hegner niets konden.
Ook het volgen van de lijn doe je met souplesse. Ga je van de lijn af, gebeurt iedereen, dan ga je met een relaxte bocht terug. En niet haaks om in een ruk. Dan kan je door de spanning op het zaagblad ook scheef zagen, als het zaagje al niet knapt.

Belangrijk is ook het zaagstof. Probeer dat weg te blazen van je af naar achteren. Buiten schadelijk voor je gezondheid is het ook makkelijker om de lijn te volgen. Stof op het werkstuk word mee getrokken de zaagsnede in, Hierdoor vult de tandholte en functioneert het zaagje minder en gaat vaak branden.
Heb je geen stofafblazing dan is een luchtpompje uit de vissenkom prima om mee te werken. wikkel in een spiraal even een koperdraadje om het slanggetje dan kan je het prima positioneren,

Gewoon doen, veel zagen, veel houtsoorten en genieten van alles wat je maakt. Ook al is het mislukt. Van elke stukje zaagwerk leer je en van fouten het meest.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Peter, als ik het goed begrijp bedoel je met scheef zagen dat de machine systematisch afwijkt naar links of rechts.
(andere afwijkingen zoals "zaagsnede niet loodrecht op zaagvlak" en "hol/bol" zagen, zijn makkelik te corrigeren met het resp. blad goed instellen en zaagspanning verhogen; maar dat is je ws bekend).

de recht/links afwijking dus.
ik heb een Hegner (een oudje waar je de zaagsnelheid in kunt stellen door het verleggen van een v-snaar; voordeel is het grote koppel bij lage snelheden).
Deze machine zaagt moeiteloos tot 5 cm hardhout. Maar.... ik ken het probleem van de systematisch afwijking naar links of rechts. Ik merkte dat de afwijking sterk zaagje afhankelijk was. Je moest voor elk nieuw zaagje de afwijking wegregelen door het zaagje gewelddadig een beetje te torderen; met een tangetje elk nieuw zaagje bij de inklemming blijvend torderen, zeg maar. Geklooi dus.
En je bedenkt: Tja een figuurzaag is niet voor recht zagen. Maar je bedenkt ook: dat is nog geen excuus voor het ding om een systematische afwijking te hebben.

ik heb niet echt een afdoende verklaring maar weet wel dat de Niqua 130x2,5x0,55 ( lengte x breedte x dikte), dit probleem nauwelijks heeft. Ongetwijfeld is er een verband met zijn breedte. Deze zaag is haast een minilintzaag. Nadeel is wel dat hij een beetje splintert, dwz aan de onderkant van de snede uitbraak vertoont (zo noemt men dat geloof ik).

Maar Niqua verkoopt talloze types en er is oom een relatief brede type waarvan de onderste tanden andersom staan waardoor de onderkant een veel mooier beeld geeft. Denk ik, ik heb er geen ervaring mee.

Dit soort figuurzaagmachines wordt misschien wel een beetje ondergewaardeerd qua kunnen. Hoewel, productie kun je er natuurlijk niet mee draaien.

Wel, misschien heb je hier iets aan.

mvg
Klaas0639
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Als een figuurzaag niet recht zaagt, moet het haast wel aan het zaagje liggen en niet aan het machientje zelf. Het enige waar je invloed op hebt is de spanning op het zaagje en de druk van de doorvoer van het te zagen object. Een handzaag met teveel setting aan 1 kant zaag ook scheef. Ik zou wat experimenteren met zaagjes om te kijken waar het probleem precies zit.

jaap
 
J

John Statue

Guest
Beste forumleden,

Ik beschik over een figuurzaagmachine om kleinere figuren mee uit te zagen. Nu krijg ik de zaag niet goed afgesteld. Wanneer ik een stukje hout (in dit geval triplex) zaag gaat de zaaglijn gelijk scheef. Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dit kan herstellen?
Wat ik al heb geprobeerd is om de spanning van de draad te veranderen maar dat levert geen verbetering op.

Bekijk bijlage 11427Bekijk bijlage 11428


Mvg Peter

Beste Peter,
ook een decoupeerzaag zaagt scheef. Je moet of de machine, of je werkstuk scheef verschuiven. Ik heb recentelijk de kleinste Proxxon figuurzaagmachine gekocht ( €155.00). Nu is een fig.machine bedoeld om figuren te zagen. Bij deze machine zit o.a. een langsgeleider bij om een lange rechte zaagsnede te kunnen maken. In de modelbouw zal je ook wel eens een lange(r) recht stuk willen zagen. Dus ik wilde een lang stuk zagen van 18 cm lang en 1 cm breed. Dus langs de langsgeleider geschoven. Maar zag al heel snel dat het zaagje wegliep naar rechts. Ik baalde natuurlijk want waarvoor dient anders een langsgeleider. Nu had ik dit euvel ook al eens op YoTube gezien. Dit is net als bij de decoupeerzaag een bekend probleem. Nu kwam ik op het idee om het zaagje (IN DE BEIDE HOUDERS VAST LATEN ZITTEN) met een tang(etje) voorzichtig aan de onder en bovenkant een "kwartslag" naar links te draaien. Het zaagje als het ware naar links te "torderen". Dan even zagen op de "rechte lijn" om te kijken hoeveel hij nog afwijkt. Zonodig nog iets meer, of als hij te veel is gedraaid, iets terug draaien. Bij mij zaagt hij nu langs de langsgeleider perfect recht zonder weg te lopen. Nu kan je ook zonder langsgeleider makkelijker een recht lijn zagen zonder je werkstuk "scheef" over de zaagtafel te schuiven.

Ik doe nog even een toevoeging; kijk even op mijn site www.johnstatue-pictures.com in de map "modelbouw". Daar zie je houten vrachtauto's die ik heb gemaakt van de houten verf-roerhoutjes. Die roerhotjes zijn van massief beukenhout. Dit is heel massief en nogal hard hout. Maar is perfect om kleine onderdelen uit te zagen. Het was ook mede daarom dat ik "recht moest" zagen voor de dunne en lange chassisdelen.

Probeer dit eens. Bij mij werkt het. Sukses!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
J

John Statue

Guest
Dat is wel heel kort door de bocht.
Misschien zal jij net die ene zaag hebben die perfect loopt, maar haast elke figuurzaag/lintzaag loopt. De 1 misschien wat meer dan de ander. Als ik op het blad van mijn lintzaag een geleider zet haaks op het blad valt het niet op en zal hij, doordat je hem langs de geleiding haalt, wel gewoon recht over de streep zagen. Maar zaag je hem handmatig, dan moet ik hem toch wel iets schuin invoeren.

Bij een figuurzaagmachine maakt het overigens ook niet zoveel uit lijkt mij want die is toch niet bedoeld om rechte lijnen te zagen.

Beste Woldenga,

Ik doe ook heel veel hout modelbouw. (Kijk op mijn site www.johnstatue-pictures.com in de map "modelbouw") Ik vind het een misverstand om te stellen dat een fig.machine niet is bedoeld om recht te zagen. Stukken tot 20 cm lang ( breedt enkele mm-ers) komen bij mij wel voor. Lees mijn reaktie aan Peter. Met vr gr John.
 
J

John Statue

Guest
reactie op Jan-Pieter, (oud draadje)

Welkom op het forum John. Da's wel een erg oud draadje waar je op reageert :D

De grotere broer van je mini figuurzaag is regelmatig in goede staat te vinden op marktplaats van zo'n €80-€120.

Beste Jan-Pieter,

dat het al een oud (draadje) bericht is kan natuurlijk. Ik zag het nu pas en dan is de reaktie laat. Maar ik wil natuurlijk mijn hobbygenoten alleen maar helpen.
deze kleine Proxxon machine was voor mij groot genoeg. enige nadeel vind ik dat je er niet makkelijk of geen grovere zaagjes voor kan krijgen. na nr 4 of 6 houdt het wel op.

ik zal nog wel een keer veranderen naar de zwaarste broer van Proxxon. de kan en heeft wat meer mogelijkheden.

met vr gr John.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.