afstandgeleider voor bovenfrees

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Beste Mensen,

Ik heb een bosch pof-1400 bovenfrees en ik wordt behoorlijk ongelukkig van het geleidersysteem. Nu vroeg ik me af is er een alternatief geleidersysteem is of kan ik beter een andere freesmachine kopen.
Als ik een andere freesmachine koop, wil ik dat er ook 12mm frezen in passen. Omdat ik eventueel later paneeldeuren wil maken. Welke freesmachine raden jullie me aan (laat me raden: festool/mafell). Is daar wel een goed geleidingsysteem voor te krijgen.
Ik heb ook al gekeken naar een doe-het-zelf freestafel. Maar volgens mij is dat helemaal niet handig als je gleuven wil frezen.

Hoor graag jullie advies.

Bedankt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
De meest eenvoudige freestafel is al handig voor het frezen van gleuven. Gebruik de zoekfunctie eens. Er zijn hier al vele items over gepost. Van mooie incra systemen tot een blad met een haakse aanslag.
 

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
... tot een blad met een haakse aanslag.

Sluit ik me volledige bij aan.

Ik heb net dezelfde bovenfrees en inderdaad, de langsgeleider stelt niet veel voor. Maar door de bovenfrees onder een stuk MDF te hangen icm met een haakse geleider heb ik wel mooi groeven kunnen frezen voor een kistje. Deze opstelling is in afwachting van een 'echte' freestafel die er ooit wel eens zal komen :)

CAM00082.jpg

CAM00081.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Normaal gezien past de aanslag van de GOF modellen op de POF, die had ik vroeger en inderdaad die van de groen POF is rommel, maar die van de GOF zijn één van de meest gesofisticeerde die ik ooit heb gehad. Met een micro-metrische afstelling en verstelbare wangen.
Zelfs die op mijn festool 2200 is niet zo makkelijk.
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Ik denk niet dat de geleidingen op de pof en gof series compatibel zijn. De hartafstand van de stangen is verschillend. Wel weet ik dat de TREND parallelgeleider met fijnafstelling past op de pof1400.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
De meest eenvoudige freestafel is al handig voor het frezen van gleuven. Gebruik de zoekfunctie eens. Er zijn hier al vele items over gepost. Van mooie incra systemen tot een blad met een haakse aanslag.

Ik begrijp niet hoe je "blind" een uitsparing in een balk kan maken. Ik wil toch graag zien wat ik doe.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Je zet de geleider op de juiste plek, je zet 2 stopblokken aan de geleider, of je zet er streepjes op dan laat je voorzichtig de balk/lat er op zakken en dan beweeg je hem heen en/of weer en daarna zet je de frees hoger etc etc
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ja of je neemt een acryl plaat als blad en gaat eronder kijken:p:p Ik denk dat blind frezen makkelijker is. Zoals lmm al vermelde.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Blind kan prima, je hebt immers alles van te voren al ingesteld en getest.

Wat voor groeven wil je waarin maken?
Ik heb voor mn Mafell zelf een geleideblok gemaakt voor op een festool of Mafell rails.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Blind kan prima, je hebt immers alles van te voren al ingesteld en getest.

Wat voor groeven wil je waarin maken?
Ik heb voor mn Mafell zelf een geleideblok gemaakt voor op een festool of Mafell rails.

Het laatste wat ik gefreesd heb, waren zelfbouw kozijnen waarin een Raam espagnoletten ingefreesd moest worden.

Kan je een foto laten zien van hoe je, je geleideblok gemaakt hebt. (pictures or it didn't happen :) )
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Het makkelijkst is om een extra geleider te maken. Dan de frees in het midden uit te lijnen.
Werkt echter alleen bij rechte ramen en deuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.