HBM machines, is dat wat

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
ben een beetje aan het kijken naar wat nieuw gereedschap.
Wil een lintzaag aanschaffen, aangezien ik nu een soort van veredelde figuurzaag heb.
Nu zie ik op deze site regelmatig HBM voorbij komen.
Die hebben gigantisch veel machines voor een best wel betaalbare prijs.
Ik gebruik alles vooral hobbymatig, maar koop liever iets goeds dan
Is de kwaliteit van deze machines goed genoeg voor hobby gebruik, of kun je er beter helemaal vanaf blijven?
Ze lijken namelijk ook wel veel op metabo lintzagen.

Voor lintzaag zit ik nu te denken aan een HBM 350. Voor een kleine 600 euro heb ik dan een nieuwe machine. Een andere optie zou zijn om via marktplaats iets aan te schaffen, maar daar zie ik eigenlijk weinig mooie lintzagen staan (of te groot, of te klein)
Wel ga ik eerdaags kijken naar een Electra-Beckum, weet alleen niet welk type. Is dat een goed merk voor lintzagen?
IS het beter om voor een nieuwe HBM te gaan, of kan ik dan toch beter wachten tot er op marktplaats een goede tweedehandse voorbij komt.
 

Pjotr88

Actieve deelnemer
18 jun 2012
37
0
Zaanstad
Voor ongeveer 100 euro meer koop je een makita lintzaagmachine (LB1200F), inclusief 4 zaaglinten. Zelf heb ik geen ervaring met HBM, maar volgens meerdere berichten op internet schijnt dit toch een (chinees?) merk van mindere kwaliteit te zijn. De Makita ben ik zeer tevreden over.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nou, mijn HBM afzuiger (ongeveer het simpelste apparaat dat je maar kunt bedenken) is niet veel soeps. Ten eerste lag de motor gewoon los, omdat de lagering niet goed uitgeshimmed was. Dat ding stond dus te rammelen als een gek. En nu, na slechts een schamele 3 jaar gebruik, slaat telkens de aardlek uit, en ik heb geen idee wat er mis mee is. Dus of ik heb een maandag ochtend exemplaar, of de QC in China is belabberd. Persoonlijk heb ik het wel weer even gehad met die HBM spullen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Het wisselt van machine tot machine. sommige machines zijn prima om mee te beginnen en anderen kan je maar beter mijden. Dus je zal even per apparaat wat je op het oog hebt even internet op gebruikservaringen af moeten speuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.