vraag festool cxs (centrotec)

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Ik ben opzoek naar een nieuwe schroefmachine. Van mijn huidige Makita 12 volt, zijn de accu's erg slecht aan het worden.
Aangezien ik voorliefde voor Festool heb, kijk ik hier het eerste naar.

Nou kom ik op de CXS.
Later wil ik er nog een nieuwe accu klopboor bijkopen, maar weet nog niet of dat ook een festool wordt.

Nou zie ik dat Festool dat centrotec systeem heeft, maar kan niet goed op het net vinden wat dat nou precies is. Je kan er niet zomaar meer een boortje inzetten om te boren, of wel?

Welk argument kunnen jullie vinden om geen festool te kopen? En waar zou je keuze dan op vallen?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Nou kom ik op de CXS.
Later wil ik er nog een nieuwe accu klopboor bijkopen, maar weet nog niet of dat ook een festool wordt.


Dat zou mijn argument zijn om geen Festool te kopen, verder geen machines die op dezelfde accu werken.
Zelf heb ik in een systainer 2x 12 v miwaukeeaccuboren, occilerende machine, decoupeerzaag en boorhamer, allemaal werkend op dezelfde accu's. Individueel zijn het denk ik niet de beste machines, maar vind het handig dat ik maar 1 koffer hoeft te pakken met van alles op accu er in, en het zijn betaalbare machines.

Bij accugereedschap kies ik alleen machines waarvan meerdere machines verkrijgbaar zijn die op dezelfde accu werken.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
ah ik ben ook verliefd op de cxs maar mijn kleine hitachi 12v is nog steeds niet kapot. ik heb wel een dooie accu maar dat kost me 38 euro bij de accudokter hier in de stad.
volgens mij krijg je er een boor kop bij en je hebt het centrotec systeem daar past een bitje in. kijk maar op de site of ga even langs een festool dealer
argument 1. duur.
de cxs weegt weinig dus als je moet klimmen en vaak boven je macht werkt is het de ideale machine lijkt me.
Ik ben niet erg overtuigd wat de andere merken doen. Het lijkt allemaal hetzelfde.
Het merk wat ik gebruik voor zwaarder werk is Panasonic. Die doet het al een aantal jaren erg goed.
tja dezelfde accuus is een punt, maar ze gaan bij flink gebruik toch snel kapot, dan liever een snoertje, dat is beter voor het milieu.
Tenzij je veel rigging, decorbouw op festivals, op daken moet klussen dan zijn accumachines een uitkomst.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De CXS is één van de Festool parels, maar komt pas echt tot zijn recht in het centrotec systeem. Eens je in het systeem zit dan wil je gewoon niet meer terug.

Het centrotec systeem is in het kort een systeem waarin je alle accessoires ontzettend snel vast kan klikken op de machine, en waar je geen traditionele spankop meer nodig hebt.
Het voordeel is dat de machine veel korter en lichter is. De machines komen altijd met een gewone spankop die je net als alle centrotec accessoires gewoon kan vastklikken op de kop wanneer je bijvoorbeeld een non-centrotec accessoire moet gebruiken.
In die gevallen word je herinnerd hoeveel makkelijker het systeem is, net alsof je weer in een auto stapt zonder stuurbekrachtiging.

De CXS deelt inderdaad geen batterijen met andere machines, voordat ik de CXS gebruikte had ik die kleine Bosch 10,8v schroefmachine en haakse schroefmachine set. Maar de CXS is één machine die gewoon veel beter werkt en met de haakse kop kan die in veel smallere plaatsen dan de haakse Bosch die ik daarvoor had.
Als ik op een werf zit dan zie ik meestal Bosch en Dewalt en die zitten constant batterijen op te laden en te wisselen, ik heb nog nooit de lader meegenomen voor mijn T15 want ik kan meestal dagenlang mee met dezelfde batterij, de reserve ligt altijd in de systainer in geval van.

De batterijen van de C en T modellen zijn wel gebruikbaar op de Carvex en op de Syslite werklamp. Ook kan je oudere Nicad of Nimh batterijen nog steeds op de huidige Li machines gebruiken. En je kan bijvoorbeeld een 10,8 v batterij gebruiken op de 14 en 18 V machines, of een 14V op een 18 V. Maar niet een 18 V op een kleinere machines.
Bij andere merken is dat dacht ik niet mogelijk en veranderen ze regelmatig de vorm van de batterijen zodat je alles nieuw moet kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.