Nog een semi-mobiele werkbank

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik overweeg werkbank te maken geinspireerd door het topic elders op dit Forum "semi mobiele werkbank" en door het mooie boek "Workbenches" van Christopher Schwarz. Ik denk dat ik de bank in beuken uitvoer of .... Misschien een edele naaldhoutsoort.

In het topic werd onder andere de suggestie gedaan het onderstel met halve zwaluwstaart en wig uit te voeren; zie het bijgevoegd plaatje dat ik leende uit dat topic.
Dat idee wil ik ook toepassen.

Wat is een geschikte hellingshoek voor de wig?


Mvg
klaas
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    32,3 KB · Weergaven: 210

tuoh

Oud hout
De juiste hellingshoek staat al op de schets aangegeven, 5 à 8°. Bij harde houtsoorten mag de hellingshoek zelfs nog minder zijn, 3° is dan al voldoende. Hoe lager de hellingshoek hoe hoger de klemkracht, maar 0° gaat natuurlijk niet werken:p
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja maar die op de schets vermelde hoekwaarde leek me hoog temeer omdat je in de oude topic waar ik het schetsje uit haalde, er al op wees dat de hoek heel laag moest zijn. Maar, je had toen wel degelijk die 5 a 8 graden in gedachten. Het is geen vergissing naar me nu duidelijk wordt :)
Dank Tuoh.

mvg
klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.