Nieuw en advies gevraagd

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag Houtkenners,

Ik kon zo snel geen post vinden waar ik me kan voorstellen dus bij deze. Ik ben Hilmar 29 jaar en woonachtig in Nijmegen. Ik ben vrij nieuw op het forum en heb met veel interesse verschillende onderwerpen gelezen. Ik ben sinds een jaar geïnteresseerd geraakt in houtbewerking nadat ik samen met mijn vriendin het voormalig huis van mijn opa heb verbouwd om er te gaan wonen. Mijn opa was aannemer gericht op het renovatie werk en heeft wellicht toch wat "genen" doorgegeven. Helaas is de beste man niet meer om mij de kneepjes van het vak te leren dus dan maar zelf op onderzoek uit.

Ik heb inmiddels al wat gereedschap aangeschaft (tafelzaag, vlak vandiktebank) en dit weekend heb ik (met toestemming van mijn vriendin) de kelder omgetoverd tot klusruimte. Er staan verschillende projectjes op de planning zoals plintjes, architraaf lijsten etc. Voor een van deze projectjes heb ik advies nodig. Ik had bedacht om in de badkamer zelf een wastafel onderbouw te gaan maken. We hebben een wastafelkom die bovenop het (toekomstige) blad moet komen te staan. Ik heb een idee wat betreft de kleur van het hout in gedachte maar heb hulp nodig tav de uitvoering. Bij de rest van het interieur zou een licht tot witte houtsoort erg mooi staan. Alleen weet ik nu niet of er een houtsoort/ maakwijze is die gaat werken in een dergelijk vochtige ruimte.

Graag jullie advies/ ideeën in deze

Bij voorbaat dank!

Gr Hilmar
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Als eerste hartelijk welkom bij het forum .Als ik het goed begrijpt wel je je badkamer meubel van massief hout gaan maken. Dit kan goed.Ik zelf heb jaren geleden mijn meubel van massief eiken gemaakt en voldoet nog steeds aan mijn wensen. Er zijn ook andere forum leden die massief houten badkamer meubels hebben gemaakt zelfs met hele foto verslagen er bij. Als je iets van massief hout gaat maken moet je er altijd voor zorgen dat het hout kan werken (krimpen en uitzetten) dus hier moet je met je werk stuk rekening houden.
Groetjes marc.
 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag Marc,

Dank voor je reactie. Ik had idd in gedachten om iets met massief hout te gaan doen. Ik vroeg me met name af of ik geen problemen ga krijgen met b.v. rotten van het hout. Ik zou graag een houtsoort gebruiken die licht van kleur is. En vindt het lastig om een geschikte soort uit te kiezen. Ik begreep dat sommige soorten beter tegen vocht kunnen dan andere.

Gr Hilmar
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Rotten van hout kan alleen voor komen als het hout nat(vochtig) blijft en dus niet kan drogen en niet is voorbehandeld.Als je het meubel voor gebruik goed behandeld b.v. vernissen en er zorg voor draagt dat er nergens vocht/water op of in kan blijven staan
hoef je niet bang te zijn voor hout rot. De volgende vraag is kleur,dit is een kwestie van smaak.Als je b.v eiken gebruik en deze alleen vernis is het hout best licht van kleur een andere optie kan b.v ambanci zijn die is ook een zeer licht kleurige hout soort en zeer vocht bestendig wordt voor al de sauna bouw gebruik.
Groetjes marc
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.